Gå till innehåll

Hur köper man räkor?


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Är det dumt att köpa en i taget av samma art? T ex skunk/putsarräka eller pepparmint. Kommer de slåss då, så det är bättre att köpa 2 samtidigt?

Och blodräka - läst att den är territoriell och man bör ha bara 1, men är den även aggressiv över artgränserna mot putsarräkor och liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag hadde köpt dom per kilo pris.

Ne skämt å sido. Räkor tycker jag man skall ha flera utav samma art så köp flera av en på samma gång å komplettera senare med andra.

Min favorit räka är Lysmata Debelius - Eld Räka

Har märkt att dessa är mer framme om det är fler i karet än en ensam som sitter och trycker under nån LS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eldräka på svenska alltså - jag översatte Blood Shrimp lite fritt. Det var sån jag tänkte på. De är inte så bråkiga alltså.

Fasen, det är svårt att välja vad man vill ha för några. Hur mycket belastar dom karet jämfört med fiskar? (Ja, jag vet att det beror på storlek, matvanor med mera - men det måste väl finnas nån generell regel?)

Har just startat ett RSM och har bara 1 turbosnäcka (ja, han överlevde för den som läste mitt inlägg direkt efter inköp), 3 små blåbenade eremiter och 2 ocellaris-clowner. Vill på sikt ha lite mer fisk - ca 5 totalt beroende på storlekarna på det jag väljer. Och lite mer snäckor, kanske en sjöborre eller så. Skulle det vara helt klart för hög belastning att slänga i totalt 4-5 räkor av (troligen) 2-3 sorter i detta också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Vi köpte två eldräkor i går till vårat 540 som vi har haft igång en vecka nu, de är de första invånarna till vårat kar förrutom alla små konstiga djur som följde med LS (någon krabba och nåra små räkor). Nu får de stå och puttra i en månad eller nåt innan vi stoppar in lite fisk (Bangaikardinaler och nåra Nemos) Jag lyckades ju krascha botten på vår 375a så vi fick inhandla ett nytt kar, och då blev det en 540 helglas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen skada skedd med andra ord ;-)

Nää :-) Det var ju bra, så vi fick in ett större. Det skulle ju inte vara lika kul att köpa en ny 375a, när man kraschat bottenrutan på ett likadant. Nää det är roligare med större. Det är vårt första saltkar, vi har ju 6 akvarium med Malawisillar oxå, det största på 960 liter. Det är kanske bara en tidsfråga innan det oxå blir salt:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...