Gå till innehåll

Dagens i-landsproblem


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej

Har ett litet bekymmer som jag tycker att jag inte borde ha... har ett 578L utan skummare,nitratfilter eller annat som jag matar med ungefär 0,5cm3 frusen artemia samt lika mkt av frusen blandmix samt ett par kryddmått av fauna marins filtermat(clam,min f,min s, cyklopeeze, skalad artemia) per dag. Mitt största problem är att jag har fullt med cyano och mitt andra problem är att jag inte kan få upp nitraten i synligt värde på saliferts nitrattest. Har sedan jag börjat dosera 2 krm vad-det-nu-heter-"krydda"-för-att-höja-nitrat äntligen börjat skönja en väldigt svag tillväxt på caulerpan men skulle vilja ha tillräckligt med näring för att kunna hålla andra macroalger. Känns fånigt, men vad kan man göra för att höja nitraten på ett smidigare sätt? Hoppas på att cyanon ska försvinna om jag kan få lite alger att växa som kan konkurrera med dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så härä Om du inte har det så gå upp på Plantswap och beställ lite Kaliumnitrat. Sen tar du 80 gram av detta i 1 liter osmosvatten. Blanda väl. 1 ml av denna lösning höjer 100 liter akvarievatten med 0,5 ppm nitrat. Om du ger 10 ml av denna lösning höjer du 500 liter med 5 ppm nitrat. Sen kan du räkna själv. Jag själv doserar just nu så jag höjer 5 ppm varje dag eftersom jag slarvat lite och fått några mindre cyanoutbrott. Jag gick över till att bara köra blåljus (2x55 watt) och mina cyanoproblem blev mindre och jag slutade dosera nitrat. Mina koraller mådde inte så bra så jag bytte det ena röret mot 10.000 K och cyanon kom till baka och jag förstod vari problemet bestod. Nu kommer jag att dosera nitrat tills jag ser att jag börjar få hårda grönalger på rutan igen. Jag kommer nog att göra ett nytt försök med bara blåljus igen men med fortsatt nitratmatning för att se om det var nitratbrist eller felaktig våglängder som gjorde att mina mjukisar inte mådde optimalt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, har inte tänkt så långt... jag tackar för råden och får väl ta och skicka en beställning på nått av det så fort jag hittar var :) (på plantswap hittade jag bara ett forum och en webshop för reklamprylar tyvärr)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...