Gå till innehåll

Mina konstiga vattenvärden...


Speedster

Rekommenderade inlägg

Nu börjas det igen med vattenvärderna.

MG 1340

Kh 7

CA testet funkade förra veckan och låg då på 400, men idag när jag ska testa så gör jag enligt testet:

2 ml vatten, en "skopa", 4 droppar... och därefter blir testet inte rosa/rött utan lila direkt. Häller jag i 4 droppar till blir det knallrosa.

Så vad fasiken är det här? Är det något dåligt med vattnet eller med testet? (tänkte mest om ni har några idéer om varför det inte blir rosa efter dropparna?)

Edit:Läste fel på testet, det ska såklart vara 8 droppar i o inte fyra. Ligger på 390 idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Alla värden ligger precis där jag vill ha dem och tycker jag fått igång ett väl fungerande akvarium efter flytten och alla andra "konstiga värden" jag hade är ett minne blått.

Dock saknas det färg på mycket av korallerna, men de växer iaf väldigt bra.

Gjorde en test för någon månad sen på min lila acropora. Jag flyttade pumpen så acroporan fick mer vattenflöde vilket gjorde att den färgade ut igen, har idag satt en 1500 liters pump mot den här bruna acroporan och kommer dra upp bilder på hur förändringen sker, (om det nu blir någon förändring).

1:a bilden är på min lila acropora

2:a bilden är på en brun acropora (den har varit grön tidigare i mitt gamla akvarie)

(blåljuset är inte igång på de två bilderna, det enda som är igång är en 400w 10000k)

1500 liters pumpen var lite för stark så tyvärr så tappade acroporan vävnad på någon cm eller två, men senaste veckan har jag haft i fosfatremover och i det blåa ljuset så den nu helt grön. Tyvärr så min kamera för dålig för att fota i det blåa ljuset.

Tror ni man kan få den mer grön i "vitt/gult" ljus också eller kräver korallerna "artinic/blått" ljus för att bli färgranna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är dessvärre inte möjligt att höja armaturen då den ligger på en aluminium"ställning" med blåljus monterat under.

Men jag är nöjd som det är, korallerna växer bra och har grymma färger i blåljuset. Här är en bild iaf, som sagt färgerna finns ju inte med för kameran är precis värdelös men en liten uppfattning kanske ni kan få. (vattennivån är lite låg nu iom att polaren flyttade igår o han snyltade 50 liter av mitt vatten)

Frågan är ändå, går det att få färger på korallerna utan blåsljus?

post-1559-14468915693904_thumb.jpg

post-1559-14468915695874_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...