Gå till innehåll

Mina konstiga vattenvärden...


Speedster

Rekommenderade inlägg

Som någon skrev i de andra trådarna där jag frågar efter starkare pulver (magnesium och calcium etc) så nu startar jag en tråd om mina konstiga värden då jag återigen inte vet vad jag ska göra.

Jag kör enbart Grotechs klorid för KH magnesium och Calsium. Jag buffar CA varje dag, dock mäter jag värderna långt ifrån varje dag utan brukar titta på korallerna hur de mår och tillsätter därefter. (jaja, troligtvis det kanske ett av problemen, men bortse gärna ifrån det och hjälp mig framåt.)

Mitt akvarium är ständigt vitt, varje morgon blandar jag till i en spann vatten med 2-3 skedar kalciumklorid, häller i detta när jag går till jobbet, när jag kommer hem har karet blivit klart igen. Gör om samma procedur när jag kommer hem, vattnet är klart ca 21.00 när lampan släcks, om jag då orkar jag jag samma sak igen. (ibland undrar man ju vart i hela h****** allt calsium tar vägen, och jag har ingen aning...)

Efter hand så buffar jag kh och magnesium...

Vattenvärderna idag:

Nitrit 0

ph 8.1

Calsium 160

Magnesium 1290

Kh 19

Mitt kar är konstat vitt av kalciumkloriden och ändå sjunker det.

Någon som har en idé om vad jag ska göra för att få till det ok igen? (ska flytta veckan som kommer, tycker ni jag ska byta ut allt vatten o börja om från början?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du har missuppfattat något, det här stämmer inte.

Hur långe har ditt kar varit igång?

Vad har du för salthalt och vad mäter du den med?

Vad mäter du Ca med för test?

Är du säker på att du förstår hur du skall använda denna test?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit igång i ca 2 månader.

salthalten ligger på 1.023 ungefär. Något lågt, men tyckte inte allt mådde så bra när jag låg på 1.027 för någon månad sen. Har ingen mätare själv utan mätt med 2 olika vänners.

Mäter väderna med sailiferts tester, tror inte jag mäter fel? Har gjort likdant i snart 4 år. Snarare att jag gör något fel med buffningen isåfall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det blev lite högt dessvärre såg jag när jag mätte nu.

Jag är istort sett bara intresserad av att få mina koraller att växa, och nu växer de inte alls. Dvs de har knappt några vitar oppar alls. Beror detta på att det knappt finns något ca kvar?

Byter ca 25 liter saltvatten i veckan. Borde jag öka eller minska detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som någon skrev i de andra trådarna där jag frågar efter starkare pulver (magnesium och calcium etc) så nu startar jag en tråd om mina konstiga värden då jag återigen inte vet vad jag ska göra.

Jag kör enbart Grotechs klorid för KH magnesium och Calsium. Jag buffar CA varje dag, dock mäter jag värderna långt ifrån varje dag utan brukar titta på korallerna hur de mår och tillsätter därefter. (jaja, troligtvis det kanske ett av problemen, men bortse gärna ifrån det och hjälp mig framåt.)

Mitt akvarium är ständigt vitt, varje morgon blandar jag till i en spann vatten med 2-3 skedar kalciumklorid, häller i detta när jag går till jobbet, när jag kommer hem har karet blivit klart igen. Gör om samma procedur när jag kommer hem, vattnet är klart ca 21.00 när lampan släcks, om jag då orkar jag jag samma sak igen. (ibland undrar man ju vart i hela h****** allt calsium tar vägen, och jag har ingen aning...)

Efter hand så buffar jag kh och magnesium...

Vattenvärderna idag:

Nitrit 0

ph 8.1

Calsium 160

Magnesium 1290

Kh 19

Mitt kar är konstat vitt av kalciumkloriden och ändå sjunker det.

Någon som har en idé om vad jag ska göra för att få till det ok igen? (ska flytta veckan som kommer, tycker ni jag ska byta ut allt vatten o börja om från början?)

med ett så högt kh kan de vara så att allt kalciumklrodi du tillsätter omedelbart fäller ut som kalciumkarbonat..därav de vita. jag förstår inte hur du kunnat komma så otroligt snett i värdena. Du måste få ner KH till 7-8...de går nog endast med rejäla vattenbyten. om du skall flytta hade jag bytt större delen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, då får det bli så som många av er skrivit. Nytt vatten...

Jag är dock rädd att jag kommer hamna där igen.

Hur ska jag gör för att hålla värderna på rätt nivåer? (om jag inte kan hålla upp ca nu, varför skulle det bli bättre sen?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du tillsätter så mycket Ca varje dag så måste du ha väldigt många koraller som växer och förbrukar allt?

Om du inte har väldigt många koraller, eller om de inte växer mycket, så är det något lurt med ditt Ca test.

Börja om från början.

Vatten lär du inte behöva byta de första 6-8 veckorna efter omstart.

Var mycket försiktig med tillsatser under omstarten, det skall ju igentligen inte behövas alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har en del koraller och någon är riktigt stor i mina mått räknat (25-35 cm gånger 10-20 cm hög, dör den lägger jag nog ner för den har varit med mig sen fragg).

Testerna vill jag nog hävda stämmer, Ca testet är nytt o det gamla visar istort sett samma resultat. Dessutom mäter vi annat vatten med samma tester i annat kar som har bra värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med utfällning är något jag inte riktigt förstår.

Vad innebär utfällning och varför fäller ca ut? Innebär det att vattnet inte tar upp ca?

Jag är ingen kemist men skall ändå försöka förklara.

När inte mer (i detta fallet Ca) kan lösas i vattnet så säger man att lösningen är mättad. Om lösningen är mättad och man ändå fortsätter att tillsatta mer så fäller det ut.

Om du tar en kopp kaffe och tillsätter socker och rör om så löser sig sockret i kaffet. Om du fortsätter och tillför mer och mer socker så kommer du efter en stund att upptäcka att det är svårt att lösa sockret i kaffet, trots kraftig omrörning. Sockret fäller ut och lägger sig på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så även om det blir vitt så är det ingen större fara då det är en av faserna för vattnet att ta upp ca?

Om det hade varit "mättat" så hade det ju legat på botten, det gjorde det för någon månadsen då jag istortsett håvade upp gegga, men det gör det inte längre så någonstans måste det tas upp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så även om det blir vitt så är det ingen större fara då det är en av faserna för vattnet att ta upp ca?

Om det hade varit "mättat" så hade det ju legat på botten, det gjorde det för någon månadsen då jag istortsett håvade upp gegga, men det gör det inte längre så någonstans måste det tas upp?

Det skall inte vara vitt, det är något som inte stämmer. Tillsätt inte mer Ca.

Ditt kar verkar vara i total obalans, gegga som du håvade upp från botten för 1 månad sedan och nu vit utfällning i vattenkolumnen.

Jag röstar på en omstart. Låt sedan karet gå i 1 - 2 månader utan tillsattser eller vattenbyten. Det måste få en ordentlig chans att komma igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojdå, men alltså... kloriden som jag använder blir alltid vitt när jag blandar det. Gör jag fel när jag blandar det?

Spelar ingen roll om jag tar 1 skopa dvs det ska höja ca med 18 ppm per hundra liter (vilket är toklite) i en liter vatten. Det blir helt vitt i petflaskan ändå?

Har jag missat något? (ska det blandas med saltvatten eller någon annan dum sak jag missuppfattat?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har salt, men tyvärr inte så många kärl att jag kan byta så mycket vatten på en gång. Kanske blanda i badkaret?

Klarar det sig några dagar till?

Hade tänkt använda osmosen till det nya vattnet när jag flyttat, för osmosen har inte varit igång på 1 år så jag tänkte den skulle få "rinna igenom sig" innan jag använder den och byter filter på den (har redan nya filter).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, då behöver du naturligtvis tillsätta Mg och Ca. Men det måste tillsättas lagom, vad som är lagom vet du bäst själv eftersom du mäter dig fram till det.

Hursomhelst, så som ditt kar ser ut nu skall det ju inte se ut, så något är fel, det är något som inte stämmer. Svart att avgöra för någon annan än dig.

Man kan ju undra varför du fått så högt KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH är högt pga att jag buffat upp det lite för högt utan att mäta. Samtidigt som min okunskap om kemin hur KH och CA fungerar ihop. (och även andra värden).

Mitt andra mindre kar, mätte jag nog inga värden på 1½ år och det såg riktigt bra ut och växte bra. Det här nya karet har jag haft väldiga problem att få ihop värderna tyvärr. Så allt bottnar nog i att jag inte vet vad lagom är och vad jag än gör så får jag inte upp värderna mer än KH:t då.

Men jag börjar om... och hoppas det inte är försent.

Fortfarande lite orolig över det där med att CA då fäller ut o blir vitt med kloriden, för jag har aldrig sett när jag blandat att det inte fällt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en hink i taget om du inte har två. Låt vattnet gå med en pump i hinken en timme och byt sedan. En hink vattenbyte är bättre än inget vattenbyte. Du är mycket nära krasch nu.

Ladda hem Aqua calculator från: http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm och följ anvisningarna i programmet. Där har du alla tips på hur du skall justera in vattenvärdena.

Men blanda hinken med saltvatten innan. Det är bråttom nu.

Låt osmosen gå en timme och gör en kH eller Ca test sedan. Testet skall slå om på första droppen om osmosen är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...