Gå till innehåll

Mina konstiga vattenvärden...


Speedster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Håller det flytande, har inte mätt några värden och har heller inte buffat något sen dagen då denna tråden skapades. Bytt mängder med vatten så karet ser bättre ut även om ingenting växer och inte mår skitbra så kommer det klara sig vad det känns som.

Målare ska måla taket i nya lägenheten och tapetsera väggarna så jag har inte flyttat karet ännu, väntar med det tills de är färdiga och då kommer jag starta om helt med nytt saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fortsättning följer...

Har flyttat, bytte allt vatten i flytten, börjat med osmosvatten... (vattnet är sjukt klart jämfört med innan :) )

Igår mätte jag värderna:

CA: 280

MG: 1050

KH:10,3

Har under dagen/natten höjt MG och värderna är idag:

CA: 210

MG:1200

Kh: stabilt på 10

Vad ska jag göra nu? CA sjunker med 70 enheter per dygn!!!

Korallerna ser väldigt bruna ut och tappat mycket färg i flytten, dock nu 3 dagen så mår korallerna bra och framförallt sthylopororna har slagit ut ordentligt idag när jag kom hem från jobbet.

Så vad tycker ni? Vilket ska buffas först nu...

Med osmosvattnet har jag märkt att CA inte fäller ut lika mycket så jag kan blanda ENORMA mängder :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder en hydrometer från Coralife, den står på 1.024.

Tillsatte lite CA nu från grotech och skiten fäller ut iaf :(

Vi kommer nog ta en tur till dig snart igen stig, behöver mer magnesium och ska testa CA kloriden du har istället.

Jag tittar på aquacalc... kommer tillsätta morgon och kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag kan inte länge vara säker på någonting när det gäller mätandet.

Vad som dock är helt säkert är att jag delar tester och andra småpyttlar men en vän, och i hans kar har han perfekta värden med samma tester som vi använder till mitt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag kan inte länge vara säker på någonting när det gäller mätandet.

Vad som dock är helt säkert är att jag delar tester och andra småpyttlar men en vän, och i hans kar har han perfekta värden med samma tester som vi använder till mitt vatten.

Det är tyvärr ingen garanti för att ni har en rätt salthalt.

Jag hade också en coralife-vipparm förut, den visade 1,024 när det egentligen var 1,028 (enligt refraktometer)

Kanske visar din coralife 1,024 fastän du faktiskt har lägre, vilket skulle förklara lågt Ca och Mg.

Värdena sjunker ju också naturligt en hel del på en vecka, om du har korall- och kalkalgstillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske visar din coralife 1,024 fastän du faktiskt har lägre, vilket skulle förklara lågt Ca och Mg.

Det var det jag var inne på. Min hydrometer (flytboj) visar 1,025 när en refraktometer visar 1,024.

Ta med lite akvarievatten till din lokala handlare nästa gång du är där, han har säkert en refraktometer du kan dubbelkolla med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett problem med mitt "nya" vatten och dess värde och det är att mina koraller har börjat växa igen, ordentligt.

Jag får bara i en viss mängd vatten i mitt kar, och det som dunstar fyller jag upp med upplandat CA vatten, (avdunstningsvattnet håller en CA halt på ca 3-4 tusen ppm) men detta räcker inte (fyller på ca 2-3 liter avdunstningsvatten). Jag lyckas hålla CA på ca 270-290 ppm i ca, men jag vill höja. Och jag kan inte hälla i mer grotech CA i avdunstningsvattnet för då fäller det.

Nån idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder inte sump...

Men hälla det i karet, jag är rädd att det ska hamna på korallerna o fräta sönder dem (eller det kanske inte funkar så?) Är också rädd att jag ska få den äckliga calsiummattan som jag hade för någon månad sen på botten.

Eller funkar det att hälla i karet direkt verkligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått hyffsad ordning på det :)

Värderna ikväll alla mätt med sailiferts tester.

PH: 8.1

Nitrate: inget mätbart

Fosfat: inte mätbart

Calsium: 430

KH: 8

Mg: 1650

(Stig: Silikatfiltret efter osmosen verkar ha gjort sitt, har från början haft lampan tänd ca 14 timmar per dygn och hade kiselalger i 2 dagar sen har jag inte sett till dem mer.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bortsett från att kameran är kass och ljuset från en 400w 10000 kelvin luma inte får korallerna annat än bruna så är jag nu rätt nöjd över att jag har stabila vattenvärden och att korallerna har börjat växa igen :)

Så här kommer en bild...

(det som ska göras härnäst är att installera fläktar i aluminium "locket" och även ett par interpet 2 x 55w t5 blåljus ska bringa fram lite färger i karet. Bakgrunden ska också bytas från svart till blå)

post-1559-14468915487297_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Alla värden ligger precis där jag vill ha dem och tycker jag fått igång ett väl fungerande akvarium efter flytten och alla andra "konstiga värden" jag hade är ett minne blått.

Dock saknas det färg på mycket av korallerna, men de växer iaf väldigt bra.

Gjorde en test för någon månad sen på min lila acropora. Jag flyttade pumpen så acroporan fick mer vattenflöde vilket gjorde att den färgade ut igen, har idag satt en 1500 liters pump mot den här bruna acroporan och kommer dra upp bilder på hur förändringen sker, (om det nu blir någon förändring).

1:a bilden är på min lila acropora

2:a bilden är på en brun acropora (den har varit grön tidigare i mitt gamla akvarie)

(blåljuset är inte igång på de två bilderna, det enda som är igång är en 400w 10000k)

post-1559-1446891562214_thumb.jpg

post-1559-14468915622351_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till med färgerna! Jag har blå och lila acroporor som minskade direkt i färg när de kom till mig. Men med T-5 belysning kan jag nog inte begära de starkaste blå färgerna, trots att näringsvärdena är bra och stabila...

Hur mår rostratusen förresten, äter den och mår bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...