Gå till innehåll

röra runt i 3cm sand!


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

hej !

prata med min lokala djuraffär angående min sand berätta för han att jag har lite mer en 3cm sand i karet och han sa att jag skulle röra runt i sanden som en galning varje kväll för att mata korallerna? pluss att där bildades en farlig gas i sanden som jag skulle ha bort!

stämmer värkligen detta? då jag har hört att man inte ska röra sanden överhuvetaget!

mvh/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, nu ska vi försöka reda ut sakerna.

Röra runt i sanden för att ge korallerna mat, stämmer. Detrius görs friflygande i vattnet och många koraller kan tillgodogöra sig detta.

Farlig gas, antar att han då menar svavelväte, i en sandbädd på 3cm kan du bortse från. Det kräver en anaerob miljö. Det kan det knappast bli i en så tunn sandbädd.

Röra sanden kan du mycket väl göra. Såvida du inte har en betydligt tjockare sandbädd som DSB, då är det big no no.

Hoppas du blev klokare:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan röra lite då och då. Det är inte så svårt det här. Du vinner inget på att röra runt som en dåre i sanden varje kväll.

Din sista mening fattar jag inte mycket av. Det får du gärna utveckla.

Oroa dig inte. Rör runt när du känner för det. INGET kommer att hända för att du inte gör det.

där ser man =)

men rekomenderar ni med att jag ska röra runt som f*n varje kväll?

men om jag rör i sanden kommer inte alla nirate bubbler att komma upp i karet då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan röra lite då och då. Det är inte så svårt det här. Du vinner inget på att röra runt som en dåre i sanden varje kväll.

Din sista mening fattar jag inte mycket av. Det får du gärna utveckla.

Oroa dig inte. Rör runt när du känner för det. INGET kommer att hända för att du inte gör det.

tack så mycket för bra svar!

jo jag mena så är!

kollar man så är där massa luft bubbler en bit ner i sanden och de har jag fått lära mej att det är nitrat bubblor =S men det kanske det inte är???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

där ser man =)

men rekomenderar ni med att jag ska röra runt som f*n varje kväll?

men om jag rör i sanden kommer inte alla nirate bubbler att komma upp i karet då?

Jag brukar mest byta riktning på pumparna..de räcker för att blåsa upp detritus...detta gör jag2-3ggr i veckan...samtidigt sköljer jag mina mekaniska filter...dels matas då korallerna, men dels exporteras överskott av detritus ut. Mitt nitratvärde är "noll" utan kolkälla...kanske beror de på detta...men vet inte säkert...men jag "tror" på detritusuppvirvlning:)

Bra med nån sandvändare också..tex puellaris...då har du ju alltid lite sandturbulens på gång.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så mycket för bra svar!

jo jag mena så är!

kollar man så är där massa luft bubbler en bit ner i sanden och de har jag fått lära mej att det är nitrat bubblor =S men det kanske det inte är???

de stämmer..såna bubblor ser man redan 1-2 cm ner i sanden. Tror de kan vara kvävgas, från denitrifikationen..för även om det är mer fart på den i djupare sandlager, så finns de denitrifikation redan på ett par cm djup. Ngr alger finns ju direkt inte i detta skikt, så syrgas borde de inte kunna vara...O djuren bildar ju koldioxid, o de blir de nog inga bubblor av. Intressant fråga...finns de nån som vet säkert? De gör de förstås..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har blivit rekomenderad att antingen ha tjock sandbädd (DSB) eller inte tjockare än 1,5 cm. Är inte helt säker på varför men det skulle bildas allt möjligt i tjockare sandbädd. Rätt mig gärna om ni tycker jag har fel. Jag har inte tjockare då jag inte ser någon vinst i att ha tjockare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har blivit rekomenderad att antingen ha tjock sandbädd (DSB) eller inte tjockare än 1,5 cm. Är inte helt säker på varför men det skulle bildas allt möjligt i tjockare sandbädd. Rätt mig gärna om ni tycker jag har fel. Jag har inte tjockare då jag inte ser någon vinst i att ha tjockare!

Nu är vi/jag ute o tror igen..men jag tror inte de där stämmer. Bygger de mest på egen erfarenhet...har nu 4-5cm..aldrig haft en bättre o renare bädd. jag tror de sker mkt sund denitrifikation redan i en sån bädd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...