iggiz Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 Funkar den här sumplösningen med pumpar, istället för overflow eller borrning? Någon som har kör en variant av detta? Citera
Matt_HiHat Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 Schysst idé att ha sumpen bredvid karet egentligen. Dock så komer det aldrig funka med en pump som pumpar in vatten i sumpen och en som pumpar tillbaka det till karet. Pumparna måste pumpa tillbaka exakt likamycket och i praktiken så blir det omöjligt. Även om de enligt spec. ska pumpa likamycket så gör de antagligen inte det från början + att de slits olika som resulterar i olika flöden. Citera
iggiz Postat 18 april 2008 Författare Postat 18 april 2008 Okej, tackar. Synd dock. Får bli inbyggd sump då i mitt 375. Ingen glasmästare i staden som vill borra i ett helt kar, enbart i seperata glasskivor... Citera
petnym Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 Det enda du behöver göra för att få det att fungera är att ta bort den vänstra pumpen och montera en anordning för att suga ur luften ur dess rör som istället kommer att fungera som en hävert. Citera
iggiz Postat 18 april 2008 Författare Postat 18 april 2008 Ja, jag får sen när det väl blir dags. Vill inte ha overflow box, verkar struligt om man får luft på högst punkten osv. Ska vara så säkert som möjligt. Citera
_Manne_ Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 utan borrning i akvariet eller box, så blir det inte lätt... ett alt är att sätta sumpen högre än akvariet.. pumpa upp vatten i sumpen , sen lösa retur Ner i akvariet på något sätt.. Citera
saltbjörkan Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 Men om man har sumpen under karet så kan man vell bara köra hävert från karet ner i sumpen för att sedan ha en pump som tycker upp vattnet igen till karet eller det går ej? Citera
_Manne_ Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 Men om man har sumpen under karet så kan man vell bara köra hävert från karet ner i sumpen för att sedan ha en pump som tycker upp vattnet igen till karet eller det går ej?vad händer då om pumpen stannar av ström avbrott eller helt enkelt pajar. ? Citera
petnym Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 vad händer då om pumpen stannar av ström avbrott eller helt enkelt pajar. ?Ja, utan fungerande pump kommer ju inget vatten att flöda, men designar man ytavrinningen så att häverten aldrig töms på vatten så kommer den ju starta så snart du får igång pumpen igen... Citera
_Manne_ Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 jag kör själv med en box se några veckor tillbaka.. funkat fint änsålänge.. Citera
Hedengren Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 Har du inte plats för sumpen under akvariet? För utan höjd skillnad mellan akvariet och sumpen så krävs en flowbox eller liknande. Annars går det kanke göra som Manne säger, att ställa sumpen lite högre än karet och ha en avrinning mellan dom.//Hedengren Citera
iggiz Postat 18 april 2008 Författare Postat 18 april 2008 Själva problemet ligger i om jag ska köra sump eller ej. Lutar åt inbyggd sump, för jag vill inte riskera något med overflow. Vi får se, det löser sig. Citera
Hedengren Postat 18 april 2008 Postat 18 april 2008 Inbyggd sump är ju himla smidigt, det enda är väl att det tar lite av visningsdelen i karet men ditt är ju rätt stort så kör på det... //Hedengren Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.