Gå till innehåll

Här sammlar jag mina Anemone frågor =)


Rekommenderade inlägg

Hej!

Efter som jag har så många frågor angående min aneome så tängte jag att jag skulle samlla alla här!

Så nu har jag en ny fråga :nöjd:

Varför är min anemone så exstremt rädd? jag kan ej mata den då dra denihopa sej så man knapt kan se den. Sen har jag ju så att blå ljuset täns först och lyser ca 3 timmar innan mh och t5 startar sofrot de olika ljusena täns så drar denihopas sej och förblir så ca 2 timmar =S ??

om mina klaner skulle få för sej att röra den så drar den ihopa sej! är dett betende något som försvinner eller är det något fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ibland kan clownerna vara lite hårdhänta, när dom bekantar sig med en ny anemon, jag tycker du ska låta den vara, den klarar sig länge utan mat.

okej där ser man! tror inte det är clownerna som är boven har bara sett en gåmg att de vatt där o tittat på den men då drog denihopa sej!

hur länge klarar den sej utan mat? två veckor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag kan bara hålla med. Låt den vara ifred. Den kan vandra runt ganska mycket och oväntat fort om jag går efter hur mina gör/har gjort. Se bara till att du inte har pumpar som den kan fastna i om den går fel eller lossnar. Saker du kanske redan visste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Nu har jag en ny fråga jag hadde tängt skaffa mej en till aneomen och har länge suttit och sneglat på QUADRICOLOR anemoner specielt dom röda tycker dom är så fina.

men nu har jag även hitta en annan anemone jag tycker är grymt fin men som jag sammtidigt inte vet så mycket om så min fråga är villken tycker ni att jag ska ha

antigen en:

*RÖD QUADRICOLOR

*RÖD carpet anemone

finns där någon annan Röd anemone ni kan tippsa mej om?

tack i förhand Mvh/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min personliga åsikt är att du bör skaffa en BTA om du väger mellan de två då de har betydligt större sannolikhet att överleva en längre tid i fångenskap, de kan dessutom föröka sig genom kloning om de trivs och de kommer förmodligen kosta betydligt mindre i driftkostnad(dels mindre ljuskrävande och dels så äter de väldigt sällan andra invånare i akvariet till skillnad från carpeten som är notorisk fiskätare).

Med lite tur så kan du ju till och med hitta en odlad Quadricolor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min personliga åsikt är att du bör skaffa en BTA om du väger mellan de två då de har betydligt större sannolikhet att överleva en längre tid i fångenskap, de kan dessutom föröka sig genom kloning om de trivs och de kommer förmodligen kosta betydligt mindre i driftkostnad(dels mindre ljuskrävande och dels så äter de väldigt sällan andra invånare i akvariet till skillnad från carpeten som är notorisk fiskätare).

Med lite tur så kan du ju till och med hitta en odlad Quadricolor...

okej tack för tippsen!

Men då får det någ ble en Quadricolor anemenon då.

jag har läst en hel del om dom och en sån verkar vara bra för mitt kar.

det finns inga andra halv lätta röda anemoner?

Är det någon som vet var man kan få tag på mycket info om en Quadricolor på svenskar?

har nog läst dom flästa sökningar jag fott upp här på SG men vill gärna ha lite mer.

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej!

Nej jag mena inte att anemoner skulle vara lätta och att jag ville ha en lätt anemone jag mena som du skrev mindre svår =S

känns som anemoner är ett känsligt ämne att skriva om här på Sg. men man försöker att lära sej så mycket om dem där av att jag ställer frågor!

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry,menade inget illa, ville bara klargöra att det inte är ett lätt djur oavsett. Tror det är lite känsligt mkt för att det ett så klassiskt nybörjarmisstag att skaffa en anemon direkt... och man blir lite trött på att läsa om anemoner som håller på att dö för att de stoppades ner i ett nystartat kar eller som spolades ut för att det såg ut som att de höll på att dö(vilket kanske inte alls var fallet men det kan mkt väl se ut så,speciellt om man inte vet så mkt om djuret i fråga). Det känns lite som att det är samma misstag om och om igen, även om det är olika personer.

Och det är bra att du ställer frågor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej!

jo en odlad hadde ju varit det allra bästa men värkar inte som det finns så många av de röda vet inte varför jag fassnat för dessa tycker bara de är så fina.

helt nybörjare på anemoner är jag har redan en anemone som jag köpte liten som botten på ett dricksglas nu är han nästan lika stor som en pizzatallrik :ler:,

tyvär så skulle jag gärva villja byta bort han till någon som har ett större kar så han kan få ordentligt med platts och växsa mera.

men jag tror jag avaktar med mina quadricolor ett tag till för att se i fall där dyker upp någon odlad.

funderar även på att bygga ett litet hus till han precise som tommy (Norberg)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22253

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry,menade inget illa, ville bara klargöra att det inte är ett lätt djur oavsett. Tror det är lite känsligt mkt för att det ett så klassiskt nybörjarmisstag att skaffa en anemon direkt... och man blir lite trött på att läsa om anemoner som håller på att dö för att de stoppades ner i ett nystartat kar eller som spolades ut för att det såg ut som att de höll på att dö(vilket kanske inte alls var fallet men det kan mkt väl se ut så,speciellt om man inte vet så mkt om djuret i fråga). Det känns lite som att det är samma misstag om och om igen, även om det är olika personer.

Och det är bra att du ställer frågor :)

kanförstå att ni börjar ble lite småtrötta på oss nybörjar i bland hehe =)

Men man måste ju börja någonsans annars lär jag mej ju alldrig :ler:

men en fråga till bara.

fugerar det bra med en sån kruka att ha anemonen i?

hur vet man hur jup krukan ska vara? eller anenomen klätrar ut så långt som han vill?

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade inte sett det innan norberg visade men jag skulle tippa på att anemonen sätter sig så långt ut som den vill. Det beror ju lite sen på hur stor anemonen är, mellan tummen och pekfingret skulle jag nog personligen ta en runt 12cm djup kruka(gissar på att BTA snittar på runt 6cm höjd) med kanske 15cm diameter, men som sagt, det beror ju på hur stor anemonen är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade inte sett det innan norberg visade men jag skulle tippa på att anemonen sätter sig så långt ut som den vill. Det beror ju lite sen på hur stor anemonen är, mellan tummen och pekfingret skulle jag nog personligen ta en runt 12cm djup kruka(gissar på att BTA snittar på runt 6cm höjd) med kanske 15cm diameter, men som sagt, det beror ju på hur stor anemonen är.

jo svårt för er att säga.

men skulle ju hälst gjort denna koja färdig innan man köper anemonen för när manväl köpt den så vill man ju inte först släppa ner han i karet för att sedan flytta han till huset i fall du fattar vad jag menar hehe.

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte hört någon göra detta i sverige... dock så Anthony Calfo i USA vidhållit ganska länge att det ska gå, den enda anemonen han inte lyckats med är H.magnifica som han anser hobbyn borde låta bli att handla överhuvudtaget då den är för krävande. Så det går säkert... dock så är ju hans krav på sköteseln lite högre än de flesta hobbyister skulle uppfylla, vet inte så många som kör enbart en art i akvariet(i anemonväg så då en anemon+eventuella kloner).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej jag sökte på goggel och ser att det ä rätt många som gör så här..

inte för att jag skulle våga skära i mina anemoner så där =)

men det är ju iförsej bra att där finns folk som kan då behöver man ju inte ta så många från haven..

Tycker du kan ta en av dina anemoner samuel och prova och klippa lite i den :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inga anemoner för tillfället, har lite för långt till nån butik med vettigt utbud, har försökt få tag på en färgglad carpet länge. Och jag skulle itne prova att klippa något annat än en odlad BTA och då enbart om jag haft den i ett specialakvarium och matat den väl i några månader :) Så det är en bit kvar tills dess helt enkelt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

jag var på fiske o fiskar i dag.

hitta en anemone som inprencipe var död jag fick den gratis dom tyckte det var bättre att jag fick den än att den skulle dö.

så nu har jag koppat in den sakta och har han i ett karantäns kar.

Den har börjat släppa lite vävnad men han satte sej diräkt på en liten sten.

anemonen är av sorten carpet anemone (Grön)

skulle vatt skit kul i fall han skulle överleva men matias sa att det inte var så stor chans tyär =S

finns det någon som har några heta tipps hur man ska få den till att återhämta sej?

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...