Gå till innehåll

Uppstart av 480l


SagaLee

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Nu äntligen har vi fått hem våran pärla.

Mått 100x60x85cm (längd x bredd x höjd).

Avrinning mitt bak.

Väntan har känts evig, men nu börjar det roliga. Vi har tänkt att ha revkeramik längs bakrutan och levande sten som pelare och någon mysig grotta.

Fortsättning följer...

post-3657-14468915380455_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coola mått på karet !!! hur tjockt är glaset.. och vad är det som är planerat mer än Aquascapingen... vilket låter som det är helt i min smak...

men teknik info då ;)

Väntar iallfall på fortsättning med spänning... skynda...

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glaset är 15mm tjockt.

Tekniken får jag återkomma med.

Vi simmar lite lugnt och funderar lite;-)

I morgon ska vi inhandla en platta att lägga på golvet för att fördela tyngden av akvariumet.

Man kan aldrig vara nog försiktig i gamla hus!

Vi väntar också med spännig på luckorna. De ska komma om några veckor, de är och lackeras.

Som sagt fortsättning följer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Runt om ramen kommer det att sitta fyra luckor och det är dem som är på lackering, så vi är så spända på resultatet;-)

Ytarvinningen, ja det är en bra fråga, vi knäcker den nöten när vi kommer dit, vi har en plan men jag kan nog inte sätta ner den i print än. Något förslag? Vi har plannerat avrinningen mitt bak på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tänkte bara uppdatera lite, vi har fått våra luckor i dag. De var efterlängtade;-)

Vi har införskaffat två tunze stream 0680 pumpar,en Deltec turbo skimmer 1060 och en cirkulationspump. Nu väntar vi bara på revkeramik som vi ska hämta i tyskland i miten av juli. Nu vill man ju ha igång det!

post-3657-14468915633706_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det händer nått ;)

Kan du inte ta ett bättre foto är nyfiken på era special lackrade luckor

Ett tipps då ni köpt revkeramik. Kör den med nått bra fosfat filter först så ni blir av med ev silicater och fosfater som finns i materialet.

Har läst på många som råkat ut för mass tråkalger "innan" de ens fått i nått i karet.

Vad blir det för ljus över detta akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Vi tyckte att det var en snygg balans mellan höjden på akvariumet och höjden på möblen,

Vi ville att akvariumet skulle vara det som framträdde mest, inte möblen. Sedan som sagt

vad är livet utan lite utmaningar;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höjden är inga större problem för korallernas skull, det ger er en större möjlighet att ha de som är lite ljuskänsliga också, och då kan placeras långt ner i karet.

Ljuskrävande placeras långt upp, precis som i andra kar.

Däremot krävs det lämpliga verktyg om ni ska komma åt saker på botten. Testa att lägga ner en flaska med sololja tex, för att få lite tyngd på saken, och försök att få upp den med den tången ni ska köra med.

Ser fram emot när det kommer lite liv i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej alla!

Tänkte att jag skulle uppdatera lite. Nu har vi varit i tyskland och hämtat vår revkeramik. Den var gjord i tre delar för att lättare få ner i karet, men jag kan erkänna att det var lite knökigt ialla fall;-) Men nu är den på plats, blev ganska nöjd.

post-3657-14468915820961_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fan vad snyggt.....skit häftigt kar med en intressant höjd......mitt är 70 högt......jag har svårt att nå ner....men du får väl blanda nytta med nöje och göra aquascapen till en "wet t-shirt" tävling!!

Skall bli intressant att se hur det går fram åt!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...