Gå till innehåll

Mitt första saltvattenskar.


Matte_g

Rekommenderade inlägg

Jag ska starta upp mitt första saltvattenskar, har haft en jäkla tur måste jag säga.

Har en kompis som skänker bort LS, Skummare, MH och lite pumpar.

Det ända jag behöver fixa är ett akvarium har kollat blocket och i lite butiker men såg sen här på saltvattensguiden att en kille skulle skänka bort sitt akvarie så jag var där igår och hämtade det (tackar Julgran)

Han hade en Sump som han vill ha 200kr får så det var ju taget :D.

Jag ska borra karet på lördag för ytavrinning till sumpen sen ska jag ställa det på plats.

Det kommer säkert komma massor av frågor under tidens gång.

Lägger upp en bild på karet 170 x 50-30 x 60 (L x B x H) det är slutande frontruta men enligt mina beräkningar är karet på 408L kan det stämma??

En bild på karet.

IMG_1275.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska bli riktigt kul att dra igång ett saltkar.

Ungarna går ute på altan där karet står nu och frågar vart Nemo är :D

Är det någon som har lite tips på belysning till karet det är 30cm djupt upptill..

Om ni har lite tips på fiskbestånd så dela med er!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läckert och udda kar.

Tyvärr tror jag inte att du kan välja annat än MH belysning till det karet eftersom det är så smalt upptill. Du bör ha minst 2x150w gärna med ett par T5 rör inbyggt.

Jag hade nog kört på 2x250w med 2xT5 med actinic, då får du bra ljus ända ner till botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns jäkligt kul att starta upp ett salt kar. Man har ju gått och kollat på salt länge men det har känts lite dyrt att starta ett. Men får man sånt här läge kan man ju inte säga nej :D

Jag har inte äns starta upp det här karet å är redan sugen på att köra salt i mitt 720L som är inbyggt i väggen på undervåningen,,

Vad tror ni om en ramp med 8st T5 rör på 35W den är 32cm bred och 150cm lång så själva rampen passar ju bra till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror att du gör dig en Otjänst om du väljer HE rör istället för HO rör.. men om du bestämmer dig ändå för denna ramp , kolla runt först efter ett Rör utbud till salt o se vad du hittar.

"Ballasten" i rampen är för HE,, blir inte bättre om du byter rör bara..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg det han har haft den till karet jag fick av honom ;D

Det skulle inte vara fel men har inte dom pengarna just nu då jag ska till Portugal och Prag den här månaden.

Har han rampen kvar sen så köper jag den gärna men jag gissar att den säljs rätt snabbt. tyvärr.

Jag kommer få en 250W Mh lampa av polaren jag får levande sten mm av sen så jag får klara mig på den ett tag, belysningen ska väl vara på ett minimun vid uppstart iaf om jag fattat det rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Matte.

Misstänker att du tänker på en aquastyle armatur, tänk på att donnen från denna är

från kina och kanske inte världens bästa kvalitet :)I

Mvh Daniel

Japp det är den, Jag hörde att det var Kina grejer är det någon annan som har erfarenhet av deras ramper bra eller dåligt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

>Pratade med akvarie leasing och de blev först lite förvånade att

aquastyle hade satt dem som leverantörer, men sedan pratade de om

att ta in liknande arm och sedan låta någon( kth )bygga om dessa ?!?!

med högre kvalitet på donen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...