Gå till innehåll

ger ultra min s och ultra organic alg problem


jupiter

Rekommenderade inlägg

bry dig inte om patrik! han är bara avundsjuk, han lyckades till och med krascha ett makroalgskar.

det är iofs en bedrift det med, men...............:skrattar::skrattar:

Avis som f-n! icon10.gif

Ja, krascha och krascha, jag hade lägre vattenvärden än dem en del har nu, och sålt en hel del makrosar, jag vet inte vad jag skall säga...

För övrigt anser jag att Crille bör byta användarnamn till Trollfadern! (skojar bara med dig, Crille, jag vet att du älskar att få en het debatt till stånd, hehe, du får vara lite mera subtil så att det inte blir så uppenbart! :skrattar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Avis som f-n! icon10.gif

Ja, krascha och krascha, jag hade lägre vattenvärden än dem en del har nu, och sålt en hel del makrosar, jag vet inte vad jag skall säga...

För övrigt anser jag att Crille bör byta användarnamn till Trollfadern! (skojar bara med dig, Crille, jag vet att du älskar att få en het debatt till stånd, hehe, du får vara lite mera subtil så att det inte blir så uppenbart! :skrattar:)

du får kalla mig vad du vill:), men jag tycker att skriver man som du, så är det ingen som

vågar lägga upp bilder när man har problem, tycker det var strongt gjort av jupiter, som

dessutom fått hjälp av kunniga akvarister här!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot vet jag inte om jag kan hålla med om att sätta ett likhetstecken mellan polypexpansion och aktiv fångst. Det kan vara en passiv fångst, men som sagt kan också vara tecken på massa andra saker, såsom andning, bortföring av slagg, odling av bakterier, fångst av det sista ljuset osv.

Skönt att se en lite mer ödmjuk hållning till frågan där du inte bara talar om för oss hur det är.
Vad jag också menar är att sps-er klarar sig och växer utan tillsatser av annat käk än att man matar fiskarna, de klarar av att tillverka egna aminosyror på det lösta organiska (och oorganiska) avfallet som blir över.
Jag kan inte svara för Jupiters skäl att använda den här "korallfödan" men jag vet varför jag gör det. Om mitt mål vore att få korallerna att "klara" sig och kanske växa lite så skulle jag skippa matningen. Men jag, kanske Jupiter och förmodligen många andra vill se bästa möjliga utveckling av korallerna både vad det gäller tillväxt och utseende.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted, skönt att se att jag inte är med på din beryktade "ignore"-lista! :smiley20: Hoppas att det fortsätter så.

Vad gäller polypexpansionen: nej, jag har tyvärr inte sett korallerna ute i det vilda, har inte rest dit där de växer än. Men jag har en A. millepora i mitt akvarium om det räknas, och jag tror nog att jag förstår vad du menar. Dess polyper blir större nattetid än på dagen. Så långt är jag med.

Däremot vet jag inte om jag kan hålla med om att sätta ett likhetstecken mellan polypexpansion och aktiv fångst. Det kan vara en passiv fångst, men som sagt kan också vara tecken på massa andra saker, såsom andning, bortföring av slagg, odling av bakterier, fångst av det sista ljuset osv. Vad jag också menar är att sps-er klarar sig och växer utan tillsatser av annat käk än att man matar fiskarna, de klarar av att tillverka egna aminosyror på det lösta organiska (och oorganiska) avfallet som blir över. SPS:er klarar också att fixera kvävet från luften. Självklart allt detta under förutsättningen att de kemiska elementen såsom karbonater, kalcium, strontium m.m. finns att tillgå.

Det här med polypexpansion är ändå intressant hur vi tolkar. Ingen tror väl att en hund som går med tungan ute en varm sommardag är ute efter att fånga mat, eller hur? Eller om jag har en "polyp" ute nattetid i sängen är ute efter födan, va? icon10.gif

Vad gäller bilder: om någon vänlig själ kunde komma förbi på en kopp té och ta lite bilder så vore det bra, min kamera har gjort sitt och jag vet inte när jag får råd att skaffa en ny.

Patrik, låt nästa korall du köper bli en Plerogyra sinuosa. Den korallen är en av de som du ser väldigt tydligt på att en korall utnyttjar två system så att säga. Min tro är den att eftersom korall är djur som funnits väldigt länge och blivit tvugna att lära sig flera sätt att klara olika perioder i tidevarvet så har de flera sätt att förse sig med vad de behöver. Ett sätt är mycke riktigt solen. Ett annat är faktiskt månen. Om du tänker på hur allt fungerar på ett rev så vet du att perioder med högt vatten och lågt vatten förekommer. Detta skapar starka strömmar som förser djuren med vad de behöver. Kikar du på olika zooner på revet så förekommer olika djur med olika storlek på polyper osv. Dessa är formade och skapta för att kunna ta in föda. Dagtid kan solen utnyttjas. Nattetid så kommer en helt annan form av jakt igång.

I våra akvarium så blandar vi ofta korall hej vilt. Korall från olika zooner på revet står sida vid sida. Våran natt o dag är ljus på eller ljus av. Ett visst nattliv förekommer iform av pods mm. Men kan vi efterlikna naturen mer ? Min tro är att vi kan det. Genom att se till att foder finns i vattenvolymen. Foder som vi antingen odlar själva eller köper i frystorkad form eller flytande men också foder i form av bakterier som återfinns i naturen. Kikar du på en gorgonia i naturen så är den oftast vänd så att en filtrerar vattnet som kommer nerifrån. Detta tror jag är för att filtrera bakterier från djupet. Likaså tror jag annan korall utnyttjar detta nattetid.

När det sedan kommer till tillsats av aminosyror så har du rätt i att korall kan skapa aminosyror själv. Men vad vi gör i våra akvarium (eller förhoppningsvis gör iallafall) är att försöka återskapa så bra möjligheter som möjligt för våra djur. Vi vill att korall ska växa snabbt bli hårda i skelettet och gärna ha en tilltalande färg. Jag ska dra en urfånig liknelse. Jag har en vän som är väldigt mån om sitt yttre. Han tränar ca 4 dagar i veckan på gym. Han nöjer sig inte med vad hans vanliga mat som han ändå är extremt petig med innehållet i kan tillföra hans träning. Han går på högvarv. Han vill ha resultat så han tillsätter aminosyror till sin kost i form av pulver. Även kreatin och en mängd andra fullkomligt lagliga saker. Anledningen att han tillsätter detta i sin kost är för att han vill ha resultat. Han lever och mår gott o trivs med det och ser väl ur träningsfolkets ideal ut som man ska. Otroligt nog har jag ytterligare en vän :-) Han däremot gillar inte alls de där med att träna o äta pulver. Han gillar däremot att spela GTA och dricka öl. De gör han ofta och det funkar bra för honom. Han har ett helt annat sätt att leva. GTA kräver inte aminosyror. Skulle han proppa i sej det i samma mängder som polaren nr 1 så hade hans kropp inte ens tagit upp det. Växer gör han sannerligen inte hehehe men han trivs med det.

Jag vet inte om det här inlägget blev lite löjligt för dej iomed att jag inte hänvisar till den o den personen eller länkar dej vidare till någon mer vetenskaplig artikel. Men jag hoppas med detta att odla en tanke hos dej. Du brukar ju bli rätt "manisk" :-) när du verkligen vill få ut något av din akvaristik och det tycker jag är en god egenskap men man kan inte ta på sig skygglappar. Det är lätt att bli enkelspårig i sin egen tro på något. Tro mej jag har själv sprungit rätt fram utan att varken kolla åt sidorna eller bakåt. Kikar du låååångt lååångt bak i min inläggshistorik så hittar du säkert mina bångstyriga inlägg om att månatliga vattenbyten är överflödiga.

Tillsist så måste jag lägga till att jag håller fullkommligt med Christer T om att den där "ödmjuka stilen" absolut gör det enklare att ta in vad du igentligen menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt med lite vänligt input till skillnad hur det brukade gå till, grabbar, hehe. :) Jag får väl ber er också om ursäkt om mina inlägg ofta framstår som klumpiga och grovhuggna, jag är inte bra på att kommunicera via internet, i verkligheten är jag faktiskt en vekis. Jag är inte ute efter att läxa upp någon, utan resonerar mest högt för mig själv och försöker egentligen övertyga mig själv. Det är också riktigt att jag kan lätt bli för manisk som Ted skriver. Det var lite om mig och OT, men strunt samma.

Kan vi då vara överens om att i en mycket näringsfattig korallburk så kan det i vart fall inte skada med korallfoder? Detta eftersom det mesta kommer om inte annat så exporteras av skummaren. Kommer en del av korallfodret på sin väg till skummaren korallerna till godo så är det bara bra. Säkert en bra kvävekälla också, fast i olika gestalter.

Däremot är jag fast övertygad om att tillsatser av diverse foder stjälper mer än det hjälper i en burk som redan uppvisar mycket tydliga tecken på allvarligt näringsöverskott (håralger) och/eller inte har någon effektiv exportmekanism på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot är jag fast övertygad om att tillsatser av diverse foder stjälper mer än det hjälper i en burk som redan uppvisar mycket tydliga tecken på allvarligt näringsöverskott (håralger) och/eller inte har någon effektiv exportmekanism på plats.

Det här stämmer överens med vad jag tycker med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara säga att jag har inte uppfattat denna särskiljning tidigare mellan övergödda och näringsfattigakar, utan såg din (Patrik) linje om tillsättning mot alla sorters kar.

Nu när du sagt det kan jag lägga till min erfarnhet av dessa preparat. I mitt skummarlösa kar provade jag med ultra min s och oragnics, pang sa det sen blev sanden brun och lite cyano kom dagen efter. Slutade och det försvann lika snabbt. I mitt andra kar med skummare har tillsättningen resulterat i oerhörd tillväxt på mina acroporor och inga andra problem. Dock ska det påpekas att jag slarvat med fosfatbegränsningen i det sistnämda karet och hade senast ett värde på 0.12, men det ska ned.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du Jupiter,

Quickfilterpatroner rekommenderar jag varmt när du ska få bort bôs som flyter runt i vattnet, de är billiga och effektiva, men var noga med att göra rent ofta, och ta bort dom när vattnet klarnat.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du Jupiter,

Quickfilterpatroner rekommenderar jag varmt när du ska få bort bôs som flyter runt i vattnet, de är billiga och effektiva, men var noga med att göra rent ofta, och ta bort dom när vattnet klarnat.

Lycka till!

vilka är det du menar maria? nån länk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt är Borneman en skummis utan samvete som snott sällsynta koraller i en fredad zon för påstådda "forskningsändamål" och kontaminerade dessa när han satte in dem i sitt system tillsammans med andra koraller för att omöjliggöra utmättningen. Under tiden fraggade han korallerna och sålde på löpande band. Vad sägs om den anledningen att inte tro på hans varenda ord? ;)
om jag skall vara helt ärlig tror jag lika mkt på bornemans forskning o det som står i hans bok, trots de du skriver patrik;)...de krävs lite mer än så för att fastslå att nåns forskning är lögn.
Men även om man bortser från det ovannämnda så har han missförstått det här med matningen. Han skrev en hel serie om 7 artiklar på reefkeeping.com där han i inledande artiklar först redogör för att sps:ers huvudsakliga föda kommer från bakterier men i slutartiklarna kommer fram till den bisarra slutsatsen att sps:er behöver matas ungefär som fiskar. Han är dock inte den enda boven i att pränta in i folks huvud att vi behöver aktivt hälla i zooplankton, phytoplankton, aminosyror, vitaminer och fan och hans morsa. Sådant predikande leder bara till att folk går skräckslagna och köper korallmat för att ta hand om sina älsklingar, utan en tanke på att man förpestar vattnet istället. Korallerna klarar sig mycket bättre i renare vatten.

PPatrik, Jag, o ingen annan här heller på guiden, har pondus o kunskap nog att diskvalificera borneman. Han ligger ljusår före oss i kunnande, är en äkta marinbiolog, o ägnat stora delar av sitt liv åt de här. Jag har i alla fall definitivt inte så mkt kött på benen att jag skulle kunna kriticera Borneman eller någon annan yrkesforskare med någon som helst tyngd. Dessutom det jag hittills läst om Bornemans resultat är inte nåt särskilt kontroversielt...att koraller är både autotrofa o heterotrofa är ju inte speciellt konstigt.

Överhuvudtaget gäller det att när man i forskningsartiklar ser ordet "predation" så håll i åtanke att forskarna menar främst "bakterieskörd", inte "rov" i ordets egentliga mening. SPS:er är inte jägare, de är bönder. Zooxen tillverkar sockret, sockret göder bakterierna på korallen, korallen tar med hjälp av cilia och håvar in bakteriemucuset till sin mun (grov förenkling). Stenkorallerna är inga aktiva rovdjur, hade de varit det skulle de ha varit mera rörliga, mer aktiva och ha haft mycket bättre fångsttentakler.

det stämmer bara delvis...sockret går direkt till korallen i första hand. o sen har faktiskt korallen en mkt välutvecklad fångstmekanism med cilier som rör sej, tarmceller, mun etc...de e klart detta inte kommit till av en slump. koraller är fångstdjur...men naturligtvis med den begränsningen att fodret måste komma till korallen o inte tvärtom.

Egentligen vet jag inte riktigt vad du ville säga med ditt inlägg...jag kan ha missföstått dej, o att vi i själva verket menar samma sak...:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej alla kul att man skapar lite debatt ibland forums deltagarna läser mkt ingående alla ideér svar och försöker skaffa mig simpel lösning utan omstart av akvariet.

mitt lilla test i går har iaf inte skadat vattnet på något sätt. gjorde en liten runda idag med, för algen vill gärna fortsätta ta över det märks tydligt. har några ide'er på hur jag skall fortsätta en är flytta korallerna till sumpen i källaren, stänga returen och mörklägga akvariet i några dagar. sedan flyttar jag upp korallerna och byter vatten och rengör sumpen så gott det går. vad tror ni om det?

ps. patrik jag tog inte illa vid mig agående "träsk inlägget" skrattade faktiskt. lite sannt är det ju.

men vill tillägga angående bilden det är en närbild på bakglaset långt ifrån hela akvariet såg ut så mest bakglaset och skilje väggen och på inloppen på pumparna. ville bara visa hur algen såg ut. det som är det största problem är att mina sps'er dör men mina lps'er ser hur fina ut som helst.

men ett svar på mörkläggning eller inte några goda råd :).

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte visa en bild hur det ser ut idag :)

som ni ser så lps'erna ser ut att må fint fiskarna likaså, spröten på hummern vita och fina, men titta bakom allt så ser man eländet bruna och mkt tråkiga sps'er värre finns en del vitnat med.

på den andra bilden ser man samma ställe som första bilden i tråden inget träsk längre ;)

får se hur länge det fungerar nu. kör fortfarande med dubbla skummare och skummar blött på den som sitter i huvudkaret. ett mekninskt filter och skrubbade det jag kommit åt finns en del som jag inte når därav frågan stänga ljuset i några dagar.

post-2384-14468915482774_thumb.jpg

post-2384-1446891548302_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja idag ser det ljusare ut tror jag kör samma upplägg än ser nu att dom tussar av alger som fastnat i inloppen på koralia pumparna har blivit bruna och tar det som ett positivt tecken. Dock ser jag ingen förbättring på korallerna ännu samt att nu börjar det bli tomt på sniglar för flertalet har dött. tror det beror på att ätbara alger blev utkonkurerade av dom som dom inte tog. ett lustigt fenomen som jag inte har fått med i tråden är att i refugiumet i sumpen så finns det en annan alg art som är krispig och ljusgrön denna äter sniglarna så några har fått flyttat dit.

tror ni att det är på rätt väg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock ser jag ingen förbättring på korallerna ännu samt att nu börjar det bli tomt på sniglar för flertalet har dött. tror det beror på att ätbara alger blev utkonkurerade av dom som dom inte tog. ett lustigt fenomen som jag inte har fått med i tråden är att i refugiumet i sumpen så finns det en annan alg art som är krispig och ljusgrön denna äter sniglarna så några har fått flyttat dit.

tror ni att det är på rätt väg?

Bra jobbat vad gäller bilden! icon10.gif

Jag är dock nästan säker på att snigeldöden inte beror på avsaknad av alger, utan snarare på något skit i vatten. Sniglarna klarar sig på oerhört lite.

Det kommer att ta lång tid innan du får ner vattenvärden till en bra nivå för dina sps:er.

Grunden till att jag anser att det ännu inte är på rätt väg är dels snigeldöden, dels att sps:er inte ser bättre ut, och slutligen att din alg i sumpen verkar frodas ser krispig och ljusgrön ut. :) Glöm inte heller att när du skrubbar och rensar algerna avger de flesta rätt kraftiga toxiner som inte är så bra för korallerna. Jag skulle rekommendera att köra med aktivt kol när du rensar. Byt gärna kolet också oftare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja då tänkte jag uppdatera er, lite gladare är jag. fått många goda tips både på pm och här på tråden och det ser ut att fungera algen har tappat fäste heltklart enda bekymmret som jag ser är att mina sniglar har tussar på sig som jag inte kommer åt att få bort men det dör nog ut det med. en sps som var klar grön före vart ju som sagt helt brun under problemet nu börjar den komma tillbaka till sin gammla färg igen så nu är jag säker på att det är på rätt väg iaf.

skall inte ta ut nått i förskott men men.

tackar alla för hjälpen :) utan er alla hade jag nog inte fått bukt på det så snabbt.

mvh peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

hej.

tänkte uppdatera lite på denna tråd och få lite mer hjälp igen :(

börjar bli lite trött på mina alger som inte vill släppa taget.

fasen är det som triggar dom till att växa tillsätter absolut ingeting mer än foder till fiskarna, laggt ner allt vad tillsatser är kör med fosfatremover och aktivtkol endast.

stenen som jag har i akvariet är begagnad sten kan det vara så att tidigare ägare hade mixtrat lite för mycket med vattnet och stenen har nått i sig som föder algen?

skall jag börja med kolkälla?

edit! korallerna ser mycket bättre ut föresten gröna fina spser och dom växer så det knakar

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Begagnad sten kan vara en fälla. Jag hade en sådan sten men fick byta ut den pga alger på just den stenen. Antagligen har den tidigare ägaren haft högt fosfat hela tiden och det har lagrat sig i stenen. Sen ligger det å sipprar ut och föder alger. Det borde väl gå att lacka ur, men vet inte hur lång tid det tar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det lustiga är ju att jag har inget utslag på fosfat testet men det är klart dom är ju inte så pålitliga förstås. kanske skulle se om man kan få testat det med ett hanna test skall ju vara mer säkert.

mvh Peter

alger kan växa utan utslag på testet, för algerna tar fosfaten direkt, växer till, o lämnar ett fosfatfritt vatten efter sej. Det är bekymret när vi har sten som läcker fosfat. man kan säkert urlaka fosfaten ur stenen men då behöver man nog sänka ph:t...först då fäller fosfaten ut...o de låter sej nog inte görsas så enkelt...sådan sten bör nog renas i ett separat akvarium/kärl med lågt ph o ständigt gående fosfatfilter. Kanske e de tyvärr så med andra ord att du måste byta stenen, dvs starta om...??

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...