Gå till innehåll

ger ultra min s och ultra organic alg problem


jupiter

Rekommenderade inlägg

Bad case off Derbesia sp. Ta bort för hand med tandborste. Gör runda rörelser med den så fångar du upp så mycke som möjligt. Köp mycket sniglar som får ta hand om eventuell återväxt.

möjligen Cladophora sp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur länge har detta karet varit igång ?

Sniglar rör inte denna alg när den "växt ut" men den tar algen på tidigt stadie. Globulus sjöborrar brukar fungera ok på dessa med.

angående Jod och Järn kan dessa bidraga till att du får algerna men endast i samband med högre näringsvärden. Dra ner näringsvärden och till sätt dina vätskor sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet har varit i drift i 10 månader ungefär. så det som gäller här är mekaniskt ta bort mesta delen då. har ju skördat för hand tidigare men det växer tillbaka igen ganska fort. men däremot på ena väggen där jag fick en snigel att äta har det faktiskt inte kommit tillbaka. köpte en sjöborre för en månad sedan men den vill inte gå på rutan verkar det som, men en salarias tar den dessa alger tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

provade nu med en diskborste att ta bort det med fungerade ju ganska bra men nu blir jag väldigt bekymmrad för det lossade ju mkt som drogs iväg med strömmarna vad kan nu hända med det? är det risk för en blommning över hela akvariet nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

provade nu med en diskborste att ta bort det med fungerade ju ganska bra men nu blir jag väldigt bekymmrad för det lossade ju mkt som drogs iväg med strömmarna vad kan nu hända med det? är det risk för en blommning över hela akvariet nu?

du måste plocka upp stenen o borsta den i saltvaten utanför burken, så du på de sättet exporterar näringsämnena för gott.

Mvh

JR

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley9: på vanlig svenska

Med derbesia brukar folk oftast mena "håralger". Ditt foto är som taget från ett träsk! icon10.gif Sorry.

Du har för mycket näringsämnen, du behöver och aldrig behövt dosera de där tillsatserna. Korallerna behöver inte matas på det sättet, sps-koraller klarar att tillverka egna aminosyror. Ditt vattnet är i alla fall mycket näringsrikt, oavsett vad dina tester visar. Bättre är väl kanske med en omstart, det är mitt förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det förstås. Men nu sitter det ju på glaset mestadels då blir det ju genast mkt värre. detta börjar se ut som jag får göra en nystart av akvariet skall det verkligen behöva bli så illa?

om de mest sitter på glaset o inte stenarna är de ju inget problem. skrapa bara bort de, sätt i mekaniska filterpatroner, som du sedan rengör efter ngr timmar. Upprepa flera ggr.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om de mest sitter på glaset o inte stenarna är de ju inget problem. skrapa bara bort de, sätt i mekaniska filterpatroner, som du sedan rengör efter ngr timmar. Upprepa flera ggr.

/J

ja jädrar det tänkte jag inte på jonas bra idé.

har iaf köpt 10 sniglar till idag och en sjöborre, får se om det gör nytta på det nya som kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, jag är också novis, alla som håller på med saltvatten är egentligen novisar, se på Greger (hans signatur) här på forumet: "30 år som nybörjare med saltvatten" :)

Vad jag menade att är du kan skippa all korallföda som marknadsförs, oavsett märket. Korallerna (och maskarna och annan ohyra i karet) klarar sig på de rester som blir över när du matar dina fiskar. Ett akvarium är inte så sterilt att korallerna kroknar, det motsatta gäller istället - korallerna kroknar av att det är för mycket avfall i vattnet.

Därför, om jag vore i ditt ställe och ville snabbt bli kvitt bekymmer med höga näringsvärden som orsakar dina håralger, så skulle jag börja med vodka. Börja lite försiktigt, dosera cirka 0,5 ml vodka per dag per 100 liter vatten under en vecka, ser du ingen skillnad gå upp till 1 ml vodka per dag och per 100 liter. Du kan öka ännu mer tills du börjar se en viss disighet i karet - ser du att vattnet börjar bli lite grumlig gå tillbaka till mindre dosering. Grumligheten beror på att du får för mycket bakterier i vattnet. Inget farligt om man inte överdriver vodkadoseringarna riktigt riktigt mycket.

Jag skulle inte experimentera med sockret, enligt flera källor är det en sämre substitut för vodka. Köp någon sprit istället, okryddad/oparfymerad.

OBS! - Metoden ovan kräver att du skummar väldigt blött! Med detta menas att du skall ha bubblorna i stigarröret i skummaren spricka rätt nära toppen. Lek med skummaren lite, du kommer att förstå vad jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade att är du kan skippa all korallföda som marknadsförs, oavsett märket. Korallerna (och maskarna och annan ohyra i karet) klarar sig på de rester som blir över när du matar dina fiskar. Ett akvarium är inte så sterilt att korallerna kroknar, det motsatta gäller istället - korallerna kroknar av att det är för mycket avfall i vattnet.

.

Jag delar inte Patriks uppfattning. Efter 1½-2 års användning har mina koraller haft mycket bra tillväxt och ser dessutom hyfsade ut färgmässigt. Självklart vet jag inte hur korallerna utvecklats utan UltraMin s och Ultra Organics men min övertygelse är att dessa haft en ganska stor positiv inverkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja då var det dagen jag verkligen tog tag i problemet. admin ni får kanske flytta tråden till alg delen för den kanske passade bättre där.

iaf mina åtgärder blev följande.

monterade en xtra skummare i huvudkaret skummar blött.

monterade ett innerfilter med mekaniskrening.

skrubbade utav bara den på rutor och på dom ytor som var beväxta.

gjorde rent mina 2 koralia pumpar i innloppena för där har det fastnat och börjat växa dummt i eftertanken kunde låtit det sitta till omång 2.

blandade en rejäl dos ultra life och slog i det.

döm om min förvåning ser ut att få upp det mesta utav skiten nu men det mest intressanta var att mina två kirurger började beta på stenarna och det har dom aldrig gjort förut.

nu skall jag göra detta i flera omgångar och hoppas att det fungerar.

akvariet hade tillslut kraschat oavsett om jag gjorde detta eller inte.

ni får gärna kritisera mitt beslut att göra detta kanke lite dumdristiga metod men fungerar det inte blir stenen fylle i slänten ;) och fisken till ett karantäns akvarie och börjar på nytt när jag rensat hela systemet totalt och köpt in ny sten.

tillsatsernas vara eller inte låter jag vara osagt finns så många olika fungerande metoder som fungerar enskilt hos var och en, hos mig tror jag att en kombination av tillsatserna och sporer av denna alg inte var en bra kombination. "en som tipsade mig om dessa tillsatser är en mkt välaktad akvarist på forumet och har ett mkt fint akvarium och tillför dom själv utan bekymmer"

men jag vill tacka hjärtigt för all denna feedback och svar jag fick på denna tråd.

mvh peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar inte Patriks uppfattning. Efter 1½-2 års användning har mina koraller haft mycket bra tillväxt och ser dessutom hyfsade ut färgmässigt. Självklart vet jag inte hur korallerna utvecklats utan UltraMin s och Ultra Organics men min övertygelse är att dessa haft en ganska stor positiv inverkan.

För första gången på ett bra tag håller jag med dej;)..(okej..kanske nån mer gång i de tysta..:))

korallerna i snitt, enligt borneman i alla fall...tar sin energi till 30-40% från matning/heterotrofi. Jag har ingen anledning att inte tro honom...patrik kanske menar samma sak, fast bara tänker at dessa 30% förses med fiskmaten. de beror förstås på hur mkt fisk man har o hur mkt man matar...så egentligen har ni båda rätt.:)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt Jonas.

För övrigt är Borneman en skummis utan samvete som snott sällsynta koraller i en fredad zon för påstådda "forskningsändamål" och kontaminerade dessa när han satte in dem i sitt system tillsammans med andra koraller för att omöjliggöra utmättningen. Under tiden fraggade han korallerna och sålde på löpande band. Vad sägs om den anledningen att inte tro på hans varenda ord? ;)

Men även om man bortser från det ovannämnda så har han missförstått det här med matningen. Han skrev en hel serie om 7 artiklar på reefkeeping.com där han i inledande artiklar först redogör för att sps:ers huvudsakliga föda kommer från bakterier men i slutartiklarna kommer fram till den bisarra slutsatsen att sps:er behöver matas ungefär som fiskar. Han är dock inte den enda boven i att pränta in i folks huvud att vi behöver aktivt hälla i zooplankton, phytoplankton, aminosyror, vitaminer och fan och hans morsa. Sådant predikande leder bara till att folk går skräckslagna och köper korallmat för att ta hand om sina älsklingar, utan en tanke på att man förpestar vattnet istället. Korallerna klarar sig mycket bättre i renare vatten.

Överhuvudtaget gäller det att när man i forskningsartiklar ser ordet "predation" så håll i åtanke att forskarna menar främst "bakterieskörd", inte "rov" i ordets egentliga mening. SPS:er är inte jägare, de är bönder. Zooxen tillverkar sockret, sockret göder bakterierna på korallen, korallen tar med hjälp av cilia och håvar in bakteriemucuset till sin mun (grov förenkling). Stenkorallerna är inga aktiva rovdjur, hade de varit det skulle de ha varit mera rörliga, mer aktiva och ha haft mycket bättre fångsttentakler.

Därför är det ingen skillnad i detta avseende mellan:

1) att mata sina fiskar och låta det organiska lösta och olösta avfallet bidra till korallernas bakteriefarm, medans avfallet snurrar runt på väg till skummaren och,

2) att mata korallerna med de otalika korallfoder som finns på marknaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik jag måste fråga dej om du någon gång har sett en Tex Pectinia eller Plerogyra på ett rev nattetid? Eller om du har sett en Acropora millepora på ett korallrev när det börjar mörkna ? Ja nästan all stenkorall blir riktiga fångstmaskiner nattetid. Har du inte sett det ?

Har du mer foder i vatten volymen kommer du upptäcka detta även i ditt eget kar. Hur går de förresten ? längesen man snubbla på en bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vad man anser om Borneman så har han ägnat över tjugo år av sitt liv åt koraller och forskning kring dem. Han har skrivit otaliga forskningsrapporter i ämnet.

Men Patrik som inte ens har börjat grundkursen i Marinbiologi kan allt bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Därför är det ingen skillnad i detta avseende mellan:

1) att mata sina fiskar och låta det organiska lösta och olösta avfallet bidra till korallernas bakteriefarm, medans avfallet snurrar runt på väg till skummaren och,

2) att mata korallerna med de otalika korallfoder som finns på marknaden.

Jag delar inte Patriks uppfattning. Efter 1½-2 års användning har mina koraller haft mycket bra tillväxt och ser dessutom hyfsade ut färgmässigt. Självklart vet jag inte hur korallerna utvecklats utan UltraMin s och Ultra Organics men min övertygelse är att dessa haft en ganska stor positiv inverkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med derbesia brukar folk oftast mena "håralger". Ditt foto är som taget från ett träsk! icon10.gif Sorry.

bry dig inte om patrik! han är bara avundsjuk, han lyckades till och med krascha ett makroalgskar.

det är iofs en bedrift det med, men...............:skrattar::skrattar:

bra att du börjar se att det går på rätt håll jupiter, det löser sig, men allt tar tid

i denna hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik jag måste fråga dej om du någon gång har sett en Tex Pectinia eller Plerogyra på ett rev nattetid? Eller om du har sett en Acropora millepora på ett korallrev när det börjar mörkna ? Ja nästan all stenkorall blir riktiga fångstmaskiner nattetid. Har du inte sett det ?

Har du mer foder i vatten volymen kommer du upptäcka detta även i ditt eget kar. Hur går de förresten ? längesen man snubbla på en bild.

Ted, skönt att se att jag inte är med på din beryktade "ignore"-lista! :smiley20: Hoppas att det fortsätter så.

Vad gäller polypexpansionen: nej, jag har tyvärr inte sett korallerna ute i det vilda, har inte rest dit där de växer än. Men jag har en A. millepora i mitt akvarium om det räknas, och jag tror nog att jag förstår vad du menar. Dess polyper blir större nattetid än på dagen. Så långt är jag med.

Däremot vet jag inte om jag kan hålla med om att sätta ett likhetstecken mellan polypexpansion och aktiv fångst. Det kan vara en passiv fångst, men som sagt kan också vara tecken på massa andra saker, såsom andning, bortföring av slagg, odling av bakterier, fångst av det sista ljuset osv. Vad jag också menar är att sps-er klarar sig och växer utan tillsatser av annat käk än att man matar fiskarna, de klarar av att tillverka egna aminosyror på det lösta organiska (och oorganiska) avfallet som blir över. SPS:er klarar också att fixera kvävet från luften. Självklart allt detta under förutsättningen att de kemiska elementen såsom karbonater, kalcium, strontium m.m. finns att tillgå.

Det här med polypexpansion är ändå intressant hur vi tolkar. Ingen tror väl att en hund som går med tungan ute en varm sommardag är ute efter att fånga mat, eller hur? Eller om jag har en "polyp" ute nattetid i sängen är ute efter födan, va? icon10.gif

Vad gäller bilder: om någon vänlig själ kunde komma förbi på en kopp té och ta lite bilder så vore det bra, min kamera har gjort sitt och jag vet inte när jag får råd att skaffa en ny.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vad man anser om Borneman så har han ägnat över tjugo år av sitt liv åt koraller och forskning kring dem. Han har skrivit otaliga forskningsrapporter i ämnet.

Men Patrik som inte ens har börjat grundkursen i Marinbiologi kan allt bättre.

Jajamän! -dans

(För jag sätter ingen på en piedestal utan försöker läsa flera källor och tillåter mig att dra egna slutsatser innan jag litar på någon)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...