Gå till innehåll

vilken cirkulation för sps


Rekommenderade inlägg

Att många sps vill ha kraftig cirkulation..det kanske dom flesta håller med om, o där acropororna verkar toppa ligan i behov av kraftig ström.

Nu undrar jag, ni som har lång erfarenhet av acroporor, kan dessa rent av få för mkt cirkulation också??

Har nämligen en tendens till samma bgeynnande problem som jag skrev om för en 1 1/2 månad sedan, att en av acropororna tappar lite färg,,lite väl ljus, nästan vita fläckar, band. De verkar bara drabba en av dom, så jag är inne på att det handlar om placering. En tanke är då att den fått lite för lite cirkulation..så nu står den i maxblås, så får vi se...men då undrar man: kan de bli FÖR mkt blås på just acroporor..eller är de bättre ju mer de blåser??....

Mvh

JOnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det kan bli för mycket blås i burken men det kan bli en för stark stråle mitt på korallen. Se till att du låter strålen spridas innan den kommer till korallen genom att spräcka den mot rutan eller något annat t.ex. en sten eller en annan pumpstråle.. skulle du köra med tunze eller liknande streampumpar så är det ju redan löst.

Om korallerna tappar färg så skulle jag mer tippa på att du antingen har en topp av något eller saknar något litet spårämne. Det har själv hänt mig i flera omgångar att koraller växer väldigt bra men att de ändå tappar i färg och blir blekare och blekare. Jag testade det mesta som gick att testa som ljus, flöde, placering osv osv.. men det som hjälpt bäst var helt klart vattenbyte och omstarta. Svårt att tillsätta om man saknar något litet väsentligt eftersom man ofta tillsätter flera saker på en och samma gång och korallerna vill inte ha överskott heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar. Ja..detta är väl de svåraste kapitlet, när nån enstaka korall ljusnar lite, får ngr vita områden. Hur tusan ska man veta...nu står den i alla fall mkt strömt, så får vi se...

vattenbyten gör jag varje månad, senast envecka sen..märkte ingen skillnad..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med dig. Kollat om det är kanske någon mask som sitter nedanför? Kanske att sanden suger i sig för mkt fosfat eller släpper ifrån för mkt fosfat? Det är en gissningslek när man har en sandbädd. Kanske att just den koraller är extra känslig för sådant?

Med din belysningsmängd (inte så stark) så skulle inte jag misstänka flödet, Jonas. Flödet ser ju till att gynna korallens andning/borföring av slaggprodukter via polypexpansion. Ju starkare belysning desto högre krav på flödet. Du har bra pumpar och inte så värst stark belysning. Jag tror - men vet naturligtvis inte säkert - att vi får söka skälet någon annanstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med dig. Kollat om det är kanske någon mask som sitter nedanför? Kanske att sanden suger i sig för mkt fosfat eller släpper ifrån för mkt fosfat? Det är en gissningslek när man har en sandbädd. Kanske att just den koraller är extra känslig för sådant?

Med din belysningsmängd (inte så stark) så skulle inte jag misstänka flödet, Jonas. Flödet ser ju till att gynna korallens andning/borföring av slaggprodukter via polypexpansion. Ju starkare belysning desto högre krav på flödet. Du har bra pumpar och inte så värst stark belysning. Jag tror - men vet naturligtvis inte säkert - att vi får söka skälet någon annanstans.

ja..kanske e de så att just denna art är mer heterotrof än autotrof...vi vet ju att om man ser på symbioskoraller i allmänhet så finns de dom där zooxanthellerna ger korallen 100% av energin, men i andra änden en del koraller där zooxanthellerna bara ger kanske 10% av dess energi. I snitt så har man visat att de symbiotiska korallerna i snitt får 70% av energin från zooxanthellerna, o resten från matning. Särskilt acroporor har jag läst har en ganska välutvecklad tarmkanal, så jag..kanske vill denna acropora bli matad helt enkelt..

vad beträffar fosfat...är de nåt där så är det isåfall at den får för lite fosfat. jag har 0.0 i oorganiskt fosfat.

jag tog lite marinsnow idag o spruatde rätt på den, efter att stängt av alla pumpar...ska prova de ngr dar...faktum var at den sträckte ut sina polyper i alla fall...o kanske, kanske serd en lite bättre ut redan...inbillning kanske..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad beträffar fosfat...är de nåt där så är det isåfall at den får för lite fosfat. jag har 0.0 i oorganiskt fosfat.

Det tror jag också!! Vad jag försöker säga är att sandbädden och dess bakterier konkurrerar med korallerna om födan, gällande både organisk och oorganisk, till dess bädden blir överfylld och börjar läcka oorganisk fosfat. Den är också cyklisk och läcker tillbaka då och då. Under tiden är bädden en mycket stark konkurrent till koraller, man får betrakta sanden som en näringssvamp som suger åt sig en hel del. Det är en väldigt olycklig missuppfattning (kanske inte din dock) att sandbädden ger så mycket liv tillbaka i karet att bädden försörjer karet med levande föda. Det är helt tvärtom.

jag tog lite marinsnow idag o spruatde rätt på den, efter att stängt av alla pumpar...ska prova de ngr dar...faktum var at den sträckte ut sina polyper i alla fall...o kanske, kanske serd en lite bättre ut redan...inbillning kanske..

Där ser du ju! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag också!! Vad jag försöker säga är att sandbädden och dess bakterier konkurrerar med korallerna om födan, gällande både organisk och oorganisk, till dess bädden blir överfylld och börjar läcka oorganisk fosfat. Den är också cyklisk och läcker tillbaka då och då. Under tiden är bädden en mycket stark konkurrent till koraller, man får betrakta sanden som en näringssvamp som suger åt sig en hel del. Det är en väldigt olycklig missuppfattning (kanske inte din dock) att sandbädden ger så mycket liv tillbaka i karet att bädden försörjer karet med levande föda. Det är helt tvärtom.

hur ser du på skummaren och levande sten som konkurrent patrik? min erfarenhet är att sanden genererar massor av liv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag också!! Vad jag försöker säga är att sandbädden och dess bakterier konkurrerar med korallerna om födan, gällande både organisk och oorganisk, till dess bädden blir överfylld och börjar läcka oorganisk fosfat. Den är också cyklisk och läcker tillbaka då och då. Under tiden är bädden en mycket stark konkurrent till koraller, man får betrakta sanden som en näringssvamp som suger åt sig en hel del. Det är en väldigt olycklig missuppfattning (kanske inte din dock) att sandbädden ger så mycket liv tillbaka i karet att bädden försörjer karet med levande föda. Det är helt tvärtom.

Där ser du ju! :smiley20:

jag förstår hur du tänker, men jag tror inte sandbäddens bakterier konkurerar. Det som finns i bädden kommer ju inte korallerna åt i alla fall. bäddens funktion blir att bryta ner det som finns där, och som ändå inte hade kommit korallerna till godo. denna mat håller sandbakterierna vid liv..som då "på köpet" kan bryta ner vårt nitrat i vattenkolumnen..vilket vi ju vill. om organiskt material skulle ta slut i sandbädden tror jag inte denna kan dra orgabiskt material från vatenkolumnen i nån större utsträckning...hur skulle de gå till..då har ju åtminstone korallerna lika stor chans att göra de. jag förstår din poäng, men kan inte riktigt få ihop det att sandbädden skäl organiska ämnen från korallerna...däremot tror jag inte att bädden försörjer akvariets koraller med föda för de...det har åtminstone aldrig jag trott...jag ser sanbädden som ett nitratfilter...den man t som finns där är till för sanden självt, o deta i sin tur underhåller sandbädden så den kan bryta ner nitrat.

Imitt kar har jag, som sagt, 0.0 i nitrat..de beror på sandbädden är min tro...jag har inte särskilt mkt sten, o inget biofilter, ingen kolkälla, o matar en hel del.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag förstår hur du tänker, men jag tror inte sandbäddens bakterier konkurerar. Det som finns i bädden kommer ju inte korallerna åt i alla fall. bäddens funktion blir att bryta ner det som finns där, och som ändå inte hade kommit korallerna till godo.

Vad menar du? Att du lagt i sandbädden för att den skall ta hand om det som redan fanns i sanden? Då är det ju ingen nytta.

om organiskt material skulle ta slut i sandbädden tror jag inte denna kan dra orgabiskt material från vatenkolumnen i nån större utsträckning...hur skulle de gå till..

Du tror inte att tyngdlagen existerar, Jonas? icon10.gif

Men allvarligt talat: sandbädden tar in organisk material (såväl löst som partikelbaserad), nitrifierar en del högst upp i sanden, och sedan vad? Många tror ju att sandbädden är en denitrifierande monster.

Allt jag läst pekar istället på att bädden, lite djupare inne, när den tar organiken och oorganiken (främst NO3!) från vattenkolumnen, omvandlar födan och skickar ut ammonium/urea/NH4 och oorganisk reaktiv ortofosfat (PO4) tillbaka till vattenkolumnen.

@Crille: LS:en är ingen konkurrent till korallerna, bakterierna som sitter i porerna tar upp näringen och släpper sedan ut näringen fastbunden i bakterieflockar via bakterietryck som bildas i porerna. Bra mat till koraller. Skummaren ser enkelt till att det inte blir för mycket av det goda. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tror inte att tyngdlagen existerar, Jonas?

Klart tyngdlagen existerar, men sådant som hamnar på botten är redan utom räckhåll för korallerna.

Men allvarligt talat: sandbädden tar in organisk material (såväl löst som partikelbaserad), nitrifierar en del högst upp i sanden, och sedan vad? Många tror ju att sandbädden är en denitrifierande monster.

Viss denitrifiering sker uppenbarligen i de djupare sandbäddarna. Tror inte det är någon som hävdar att det sker substansiel denitrifiering i de översta 5 cm'erna eller så.

@Crille: LS:en är ingen konkurrent till korallerna, bakterierna som sitter i porerna tar upp näringen och släpper sedan ut näringen fastbunden i bakterieflockar via bakterietryck som bildas i porerna. Bra mat till koraller. Skummaren ser enkelt till att det inte blir för mycket av det goda. :)

Samma bakterier i bottenmaterialet, som istället för att mata korallerna blir käk till pods osv. Dessa i sin tur blir ett extra levande tillskott som antagligen inte tillför speciellt mycket vad det gäller näringsvärde, men gör stor skillnad när det gäller att trigga naturligt beteende.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, i all välmening vill jag inte diskutera med dig. Det kommer bara att leda till att du kommer att citera varenda mening jag skriver och kommentera utförligt, och när jag kommer att fortsätta klargöra min ståndpunkt kommer du att freaka ur. Jag har inte tid med sådant, och det är bättre för vår bådas psykiska hälsa. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du? Att du lagt i sandbädden för att den skall ta hand om det som redan fanns i sanden? Då är det ju ingen nytta.

Som jag sa:jag menar att sandbädden gör nytta som denitrifierare.

Men allvarligt talat: sandbädden tar in organisk material (såväl löst som partikelbaserad), nitrifierar en del högst upp i sanden, och sedan vad? Många tror ju att sandbädden är en denitrifierande monster.
Det tror man inte patrik..det vet man faktiskt. Det är väldigt många kunniga akvarister o forskare som visat att den största denitrifieringen sker i sandbädden. Och dessutom har man visat att detta sker REDAN vid 1 cm sandlager!...detta beror på att denitrifierarna kan leva i syrerika zooner också, då dom kan omges av en mikroanaerob miljö. Det finns alltså denitrifikatrionsbakterier på samma plats i sandbädden som nitrifierarna. Därför kan en sandbädd som är ganska tunn, ändå vara ett jättedenitrifikationsfilter. Mitt eget akvarium motbevisar inte detta precis.
Allt jag läst pekar istället på att bädden, lite djupare inne, när den tar organiken och oorganiken (främst NO3!) från vattenkolumnen, omvandlar födan och skickar ut ammonium/urea/NH4 och oorganisk reaktiv ortofosfat (PO4) tillbaka till vattenkolumnen.

vi denitrifieringen sker ingen bildning av ammonium eller dylikt. Detta är en dissimilativ nitratreduktion. Skilj på detta o assimilation. Nitrat har ju som du vet två vägar att tas om hand om:den assimilativa där bakterien äter nitrat, o den dissimilativa, där nitrat är elektonmottagare o driver cellandningen framåt. i de senare fallet ser man isåfall, om någon effekt alls på ammonium, en minskning..inte ökning.

men tråden handlar inte om sandbädden...du får öppna en ny tråd om det patrik;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Viss denitrifiering sker uppenbarligen i de djupare sandbäddarna. Tror inte det är någon som hävdar att det sker substansiel denitrifiering i de översta 5 cm'erna eller så
.

Det finns faktiskt en del som tror detta Björn, o har visat det också:)...man vet idag att denitrifierarna kan leva till o med ihop med nitrifierarna, dvs i syrerik miljö, o finns redan på 1 cm djup i sandbädden. Dock tar det nog mkt längre tid för dom att komma på plats..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har blåtoppade acroporor som inte vill färga och cirkulationen är lite klen just där. Hade en koloni som fick bra cirkulation på ena sidan och dåligt på andra sidan, där det var bra cirkulation var utfärgningen sju resor bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har blåtoppade acroporor som inte vill färga och cirkulationen är lite klen just där. Hade en koloni som fick bra cirkulation på ena sidan och dåligt på andra sidan, där det var bra cirkulation var utfärgningen sju resor bättre.

aha..tack för värdefull info:)...faktum är att jag börjar se samma fenomen nu när jag bytt riktning på streampumpen.

Jörgen...nu får du snart komma ner;)...jag har flera skålar kvar av den creme brule jag gjorde alldeles själv till er saltvattenskompisar...synd att de blev så många över:(..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha..tack för värdefull info:)...faktum är att jag börjar se samma fenomen nu när jag bytt riktning på streampumpen.

Jörgen...nu får du snart komma ner;)...jag har flera skålar kvar av den creme brule jag gjorde alldeles själv till er saltvattenskompisar...synd att de blev så många över:(..

Mvh

Jonas

har du såna kallskänks-talanger jonas:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.man vet idag att denitrifierarna kan leva till o med ihop med nitrifierarna, dvs i syrerik miljö, o finns redan på 1 cm djup i sandbädden. Dock tar det nog mkt längre tid för dom att komma på plats...
Mjo, jag såg ditt inlägg ovan och reagerade med "Oh f-n, så pass?" Att det sker viss denitrifikation hela vägen var för mig en självklarhet men jag var nästan helt övertygad om att det skulle en mer syrefri miljö till än vad som skapas i det övre skiktet.

Tack för förnyelsen av kunskap, det gjorde inte ont kan jag säga.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...