Gå till innehåll

För låga KH-värden !


uffe2

Rekommenderade inlägg

Jag köpte magnesuimgranulatat på www.aquapro2000.de

http://www.aquapro2000.de/Wasseraufbereitung_Mittel.45/Spurenelemente___Zus_tze.62/Korallenzucht-T.Pohl.229/ZEOMag_Reines_Magnesiumgranulat_1Kg.2325.html?osCsid=ba64d964034bdc419da904950fe8a44d

Tittar man på länken så verkar det som att det är från T Pohl KorallenZucht's granulat.

Jag har blandat ihop granulatet, så det är nog svårt att separera nu.

Ev. kan man kanske se skillnad på Mg och Ca granulat och plocka bort korn för korn. inget kul jobb :-(

Uffe, om jag hade varit i samma situation hade jag gjort som du skrev i inlägg 17 men också funderat lite över vad Capote skrev. Kanske ta ut magnesiumet ett tag och testa. Vad består magnesiumgranulatet av?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde säga att min kalkreaktor är en FET rackare (hem-gjord) !

Den rymmer hela 5 kg och jag fyllde på den för första gången för ca 2-3 år sedan.

Jag har fyllt på den med 1,5 kg Ca-granulat för ca 1 år sedan.

Vid årsskiftet hällde jag i 0,5 kg Mg-granulatet.(tidigare hade jag inget Mg granulat i reaktorn)

Nu finns det 4,5 kg Ca och 0,5 kg Mg granulat i min reaktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag kan hitta är att det är ett "rent" magnesiumgranulat (inte magnesiumklorid eller magnesiumsulfat). Vad man menar med "rent" vet jag inte men tydligen finns metallen magnesium i någon typ av granulat för andra ändamål. Om det är ren magnesium så finns ju chansen att det bildas magnesiumkarbonat i större utsträckning och du på det sätt får ett lägre KH. Observera - detta är bara spekulationer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppriktigt sakt tycker jag att saltet ska ha samma värde som det du har i akvariet. Svängningarna stressar dina innevånare.

Så först - höj KH försiktigt till det värde du vill ha. Sedan får du antingen skaffa ett salt som har rätt värden eller helt enkelt skaffa ett salt med lågt KH och höja det lite vid varje vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[

QUOTE=Magnus;237380]Uppriktigt sakt tycker jag att saltet ska ha samma värde som det du har i akvariet. Svängningarna stressar dina innevånare.

Jag håller inte med dej magnus;) detta beror ju lite på vad man har för värden, vilka värden man vill ha samt hur svårt det är att vidmakthålla dom. Ett 20% vattenbyte med ett salt i den riktning man vill ha sina värden kan vara som att gjuta ny kraft i akvariet.:)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med bikarbonat nu i ett antal dagar. (man ska inte ha bråttom)

Har 6,4 i Kh nu.

Jag tycker att det går åt lite mycket bikarbonat, men det kanske ska vara så.

Har en bytta bikarbonat med ~ 1 liter och har under ett antal dagar haft i sammanlagt 1 dl.

Min plan är är om drygt en vecka komma upp i Kh 8

uffe: hur e dina värden nu?..har du börjat tillsätta bikarbonat?...

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ph = 8,3 så det verkar helt okey !

Jag har alltid legat på 8,0-8,1 i Ph tidigare,

men nu ligger jag på 8,3 ! ...lite konstigt, tycker jag.

Ev. beror det på tillsatsen av bikarbonaten,

men då borde väl ph bli lägre och inte högre?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...