Gå till innehåll

För låga KH-värden !


uffe2

Rekommenderade inlägg

Förut körde jag med InstantOcean salt, men fick lite höga Kh värden typ 11.

Därför gick jag över till KZ och ReefCrystal salt för ca 3-4 månader sedan.

Nu har jag omvänt problem med för låga KH värden.

Hur kan jag höja KH ? (skulle vilja ligga på 8)

Kan jag ha i lite NaHCO3 ? (ballingpreparat som jag har hemma)

Hur mycket behöver man tillsätta i 800 liters kar för att höja KH med 1.

Ska man köpa InstantOcean och blanda ut det med ReefCrystal's salt,

som en lite mer långsiktig lösning ?

Vad är den bästa lång resp kortsiktiga lösningen ?

Kh = 5

Ca = 420 mg/l

Mg = 1500 mg/l

Kör med kalkreaktor och kalkmixer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt problem är det omvända, jag ligger på höga värden även om de nu sakta vänder neråt. Använder du kolkälla typ vodka, jag påstår att vodka driver upp KH och det alldeles för högt. Så i det fallet man kanske skall använda ett salt som ger lågt KH för att balansera.

Jag använder också kalkvatten och tror mig veta att även det driver upp KH. Det kan kanske vara något för dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder också kalkvatten och tror mig veta att även det driver upp KH. Det kan kanske vara något för dig?

Stämmer med mina erfarenheter - kör just nu inte kalkvatten och mitt KH som förr låg på 11-12 är nu nere mot 8-9.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry, jag glömde säga att jag kör med vodka med lite socker i !

Kör redan med kalkvatten (med en kalkmixer)

Mitt problem är det omvända, jag ligger på höga värden även om de nu sakta vänder neråt. Använder du kolkälla typ vodka, jag påstår att vodka driver upp KH och det alldeles för högt. Så i det fallet man kanske skall använda ett salt som ger lågt KH för att balansera.

Jag använder också kalkvatten och tror mig veta att även det driver upp KH. Det kan kanske vara något för dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste inte det under Mg - värdet så jag missa både kalkreaktorn och kalkmixern. Det är inte så att du får i lite för mycket kalcium så det fäller ut till kalciumkarbonat? Hur är ditt pH? Ca 8-9 mg/l av calcium som fäller ut ihop med karbonat till kalciumkarbonat minskar alkaniteten med ett i KH.

Om du skall höja dina 800 liter med 1 i KH med hjälp av NaHCO3 bara så är det ca 13 gram du skall ta (om jag räknat rätt så här sent :)). Du kommer dock att påverka pH neråt om du bara använder NaHCO3 (och om du nu ligger över 8) så om du tar 83% NaHCO3 plus 17% Na2CO3 så stabiliserar du pH till ca 8,3. Då skall du ha lite över 13 gram - låt os säga ca 14 - 15 gram

Jag själv hade ett kalciumvärde som skenade upp mot 520 mg/l och jag valde att just som du är inne på att kombinera två olika salt - ett med lågt kalcium och ett med högt. Det kan nog vara bra att göra samma med alkaniteten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med sand i burken? Den är en verklig högkonsument av buffern:

[...] for every gram of ammonium oxidised to nitrate, the following occurs;

4.18 grams of oxygen are consumed

7.14 grams of alkalinity as calcium carbonate (as CaCO3) is consumed

or

12 grams of alkalinity as sodium bicarbonate NaHCO3) is consumed

or

4 grams of sodium hydroxide

8.59 grams of carbonic acid is produced (H2CO3)

0.17 grams of cells are produced.

Källa: http://www.drydenaqua.com/ph/sodium_bicarbonate/ph_control_by_sodium_bicarbonate.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik - Det här är nitrifikationen som beskrivs bra, den sker även i levande sten och troligvis i större utsträckning än i sanden (pga större kontaktyta). Även om du inte har sand så är ytan på bottenglaset nästan lika stor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kortsiktigt kan du ju pytsa i lite vanligt bikarbonat för att få upp KH.

Tror du har något problem med din kalkreaktor.

Vet inte om du adderar magnesium-granulat i kalkreaktorn men om du gör det så ska man vara medveten om att det löser sig långsammare än calciumgranulatet. Om man då fyller på med nytt calcium-granulat och magnesium vid varje påfyllning får man efter ett gäng påfyllningar för lite calcium och för mycket magnesium i kalkreaktorn med droppande KH som följd. Bara en idé om en möjlig orsak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PH = 8.1

Mina Ca värden är stabila på 420, tack vare kalk-reaktorn

Om det fäller ut kalciumkarbonater vet jag inte, men det är inget som jag har sett i karet i alla fall.

Jag läste inte det under Mg - värdet så jag missa både kalkreaktorn och kalkmixern. Det är inte så att du får i lite för mycket kalcium så det fäller ut till kalciumkarbonat? Hur är ditt pH? Ca 8-9 mg/l av calcium som fäller ut ihop med karbonat till kalciumkarbonat minskar alkaniteten med ett i KH.

Om du skall höja dina 800 liter med 1 i KH med hjälp av NaHCO3 bara så är det ca 13 gram du skall ta (om jag räknat rätt så här sent :)). Du kommer dock att påverka pH neråt om du bara använder NaHCO3 (och om du nu ligger över 8) så om du tar 83% NaHCO3 plus 17% Na2CO3 så stabiliserar du pH till ca 8,3. Då skall du ha lite över 13 gram - låt os säga ca 14 - 15 gram

Jag själv hade ett kalciumvärde som skenade upp mot 520 mg/l och jag valde att just som du är inne på att kombinera två olika salt - ett med lågt kalcium och ett med högt. Det kan nog vara bra att göra samma med alkaniteten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid årskiften hällde jag i ca 10% magnesiumsubstrat i kalkreaktorn.

Kan detta vara boven ?

Tidigare har jag inte använt magnesiumsubstrat, då mina Mg värden alltid har legat på 1500.

(vilket i sig verkar konstigt, tycker jag)

Kortsiktigt kan du ju pytsa i lite vanligt bikarbonat för att få upp KH.

Tror du har något problem med din kalkreaktor.

Vet inte om du adderar magnesium-granulat i kalkreaktorn men om du gör det så ska man vara medveten om att det löser sig långsammare än calciumgranulatet. Om man då fyller på med nytt calcium-granulat och magnesium vid varje påfyllning får man efter ett gäng påfyllningar för lite calcium och för mycket magnesium i kalkreaktorn med droppande KH som följd. Bara en idé om en möjlig orsak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förut körde jag med InstantOcean salt, men fick lite höga Kh värden typ 11.

Därför gick jag över till KZ och ReefCrystal salt för ca 3-4 månader sedan.

Nu har jag omvänt problem med för låga KH värden.

Hur kan jag höja KH ? (skulle vilja ligga på 8)

Kan jag ha i lite NaHCO3 ? (ballingpreparat som jag har hemma)

Hur mycket behöver man tillsätta i 800 liters kar för att höja KH med 1.

Ska man köpa InstantOcean och blanda ut det med ReefCrystal's salt,

som en lite mer långsiktig lösning ?

Vad är den bästa lång resp kortsiktiga lösningen ?

Kh = 5

Ca = 420 mg/l

Mg = 1500 mg/l

Kör med kalkreaktor och kalkmixer.

om du kör med kalkreaktor och mixer, så räcker det att du först kommer upp i ett KH som är rätt i förhållande till ditt ca på 420..o därefter skall du kunna hålla Kh o Ca på rätt nivåer båda två med kalkreaktorn. KH höjningen nu åstadkommer du genom att nu enbart tillsätta NAHCO3...vid ett calcium på 420 skall du ligga på precis de KHvärde du nämnde, KH 8. När du kommit dit upp med bikarbonaten (kan ta lite tid), så bör du sen kunna hålla dessa värden med kalkreaktorns hjälp, eftersom den höjer Ca o KH lika mkt..dvs den höjer CA 7 ppm per höjd KH enhet.

beträffande salterna så är ju korallenzuchst salt känt för ett kh på endast 7.0...medans reefcrystal ligger på 11-12. Själv har jag alltid en liten tendens till lågt kh värde, så för mej gör reefcrystalsaltet att jag kan minska lite på ballingdosen. Saltet är dock inte den viktiga frågan här...du måste först korrigera obalansen enligt de jag skrivit ovan...sen håller kalkreaktorn de hel i balans o schack...beträffande salt sen, så brukar de inte spela så stor roll, om man håller sej till mindre vattenbyten o har en korrekt balans innan vattenbytet. En god ide kan vara rent allmänt att ta lite olika salter varje gång...oavsett vilket salt du byter vatten med kan det därefter behövas en liten justering med bikarbonat eller calciumklorid, beroende på åt vilket håll vattenbytet driver de olika värdena.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret !

Vid årsskiftet så köpte jag 25 kg KZ och 25 kg ReefCrystal.

Jag började använda KZ tills den tog slut och sedan tog jag ReffCrystal.

Nu är den hinken också snart slut.

Har kan tillsatsen av ReefCrystal förvärrra läget med sjunkande Kh ?

Borde inte Kh gå upp om jag kör med ReefCrystal, även fast man har en obalans mellan Ca och Kh ?

ReefCrystal hade ju högt kh, enligt dig.

Du får gärna förklara lite mera ;-)

om du kör med kalkreaktor och mixer, så räcker det att du först kommer upp i ett KH som är rätt i förhållande till ditt ca på 420..o därefter skall du kunna hålla Kh o Ca på rätt nivåer båda två med kalkreaktorn. KH höjningen nu åstadkommer du genom att nu enbart tillsätta NAHCO3...vid ett calcium på 420 skall du ligga på precis de KHvärde du nämnde, KH 8. När du kommit dit upp med bikarbonaten (kan ta lite tid), så bör du sen kunna hålla dessa värden med kalkreaktorns hjälp, eftersom den höjer Ca o KH lika mkt..dvs den höjer CA 7 ppm per höjd KH enhet.

beträffande salterna så är ju korallenzuchst salt känt för ett kh på endast 7.0...medans reefcrystal ligger på 11-12. Själv har jag alltid en liten tendens till lågt kh värde, så för mej gör reefcrystalsaltet att jag kan minska lite på ballingdosen. Det är inte säkert att detta salt är rätt för dje dock..för du dras nu med ett för högt calcium i förhållande till ditt kh...när du då tillför reefcrystal förvärrar du den obalansen ytterligare. Saltet är inte den viktiga frågan här...du måste först korrigera obalansen enligt de jag skrivit ovan...sen håller kalkreaktorn de hel i balans o schack...beträffande salt sen, så brukar de inte spela så stor roll, om man håller sej till mindre vattenbyten o har en korrekt balans innan vattenbytet. En god ide kan vara rent allmänt att ta lite olika salter varje gång...oavsett vilket salt du byter vatten med kan det därefter behövas en liten justering med bikarbonat eller calciumklorid, beroende på åt vilket håll vattenbytet driver de olika värdena.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret !

Vid årsskiftet så köpte jag 25 kg KZ och 25 kg ReefCrystal.

Jag började använda KZ tills den tog slut och sedan tog jag ReffCrystal.

Nu är den hinken också snart slut.

Har kan tillsatsen av ReefCrystal förvärrra läget med sjunkande Kh ?

Borde inte Kh gå upp om jag kör med ReefCrystal, även fast man har en obalans mellan Ca och Kh ?

ReefCrystal hade ju högt kh, enligt dig.

Du får gärna förklara lite mera ;-)

oj..helt felskrivet av mej de där med reefcrystal...slarv..förlåt. Självklart kan reffcrystal om något, så förbättra läget...saltblandning är obalanserad förvisso, men i rätt riktning för din del...dvs den har ju högt kh o lågt Ca. Men som sagt...du skall nog få upp Kh med bikarbonat istället, o sen hålla de där med kalkreaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra, då har jag en bra bild på vad jag ska göra.

Jag börjar med att höja KH och om Kh därefter fortsätter att sjunka,

så kommer jag att fortsättningsvis blanda InstantOcean och ReefCrystal.

Den Kh-säkningen som jag har just nu kan ju beror på KZ's salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra, då har jag en bra bild på vad jag ska göra.

Jag börjar med att höja KH och om Kh därefter fortsätter att sjunka,

så kommer jag att fortsättningsvis blanda InstantOcean och ReefCrystal.

Den Kh-säkningen som jag har just nu kan ju beror på KZ's salt.

precis...KZ är förvisso närmare NSW än många andra salter vad gäller KH..men min uppfattning är att i ett slutet system är de klokt att ligga lite i överkant beträffande KH. De avlastar ju kalkreaktorn en aning också:)

Instant ocean har jag ingen erfarenhet...hur ligger värdena i ett sånt nyblandat salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har fått högt KH istället, lika irriterande.

kolkälla/vodka höjer KH:t....vid denitrifiaktion också...de går 12 vätejoner för att denitrifiera 2 NO3(kan minnas fel på siffran nu, men nåt sånt).

Motsatta gäller vi nitrifikation...där bildas vätejoner.

alltså tror jag ditt höga kh beror på att du använder vodka:)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag använder ju också vodka och får låga KH !

kolkälla/vodka höjer KH:t....vid denitrifiaktion också...de går 12 vätejoner för att denitrifiera 2 NO3(kan minnas fel på siffran nu, men nåt sånt).

Motsatta gäller vi nitrifikation...där bildas vätejoner.

alltså tror jag ditt höga kh beror på att du använder vodka:)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uffe, om jag hade varit i samma situation hade jag gjort som du skrev i inlägg 17 men också funderat lite över vad Capote skrev. Kanske ta ut magnesiumet ett tag och testa. Vad består magnesiumgranulatet av?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...