Gå till innehåll

Achilles vs Lineatus


MichaelE

Rekommenderade inlägg

Tjenare, jag har gått och sneglat på en achilles sen jag startade mitt första kara för runt fyra år sen, men det är först nu som jag anser att jag har kunnskapen för att kunna ge den rätt förutsättningar för överlevnad.

Grejen är den att jag även har en lineatus på ca 10-11cm i karet och jag undrar om detta är dömt att misslyckas pga achillesens känsliga hud osv, jag vet att det finns folk som har lyckats med detta men det var säkert bara undantag :x

Lineatusen har i princip aldrig visat någon direkt aggresion mot nyintroducerade fiskar, inte ens när min flaviscens åkte ner i karet, men detta kanske kommer att ändra på sig när en ny acanthurus art introduceras.

Jag kan inte hitta något på nätet om ifall de är lättare att intruducera när de är små/stora, någon som vet?

Jag kommer självklart att skaffa ett mycket mer effektivt uv-c än det jag har nu innan jag ens överväger att ta hem en.

Karets mått är 200x50x50 med mycket simutrymme, ska ta och posta lite bilder på bildforumet så fort jag har hittat sladden så att jag kan få över dem från kameran.

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, jag har gått och sneglat på en achilles sen jag startade mitt första kara för runt fyra år sen, men det är först nu som jag anser att jag har kunnskapen för att kunna ge den rätt förutsättningar för överlevnad.

Grejen är den att jag även har en lineatus på ca 10-11cm i karet och jag undrar om detta är dömt att misslyckas pga achillesens känsliga hud osv, jag vet att det finns folk som har lyckats med detta men det var säkert bara undantag :x

Lineatusen har i princip aldrig visat någon direkt aggresion mot nyintroducerade fiskar, inte ens när min flaviscens åkte ner i karet, men detta kanske kommer att ändra på sig när en ny acanthurus art introduceras.

Jag kan inte hitta något på nätet om ifall de är lättare att intruducera när de är små/stora, någon som vet?

Jag kommer självklart att skaffa ett mycket mer effektivt uv-c än det jag har nu innan jag ens överväger att ta hem en.

Karets mått är 200x50x50 med mycket simutrymme, ska ta och posta lite bilder på bildforumet så fort jag har hittat sladden så att jag kan få över dem från kameran.

Mvh Micke

Det går aldrig svar på såna här frågor med nån säkerhet. Nästan alla kombinationer kan gå, o inte gå...de enda man någorlunda säkert vet är att det går inte ha två fiskar av exakt samma sort beträffande de arter du pratar om. Man får alltid väga habegäret mot risken..det blir ditt beslut, så det är omöjligt att råda dej mer än så tyvärr. Det enda man kan säga är att de kan gå.

Achilles är nog en av de mest känsliga arterna..akvariet måste ha varit igång i minst ett halvår, helst längre, och inga övriga problem emd akvariet får förekomma...inga tecken på näringsöverskott eller annan obalans, o alla vattenvörden måste vara perfekta. Om inte detta råder är de dömt att misslyckas med denna fisk. UVc kan inte maskera dåliga akvarieförhållanden för en sådan här fisk.

Egentligen kan man säga för alla acanturusarter, att akvariet skall vara i so god kondition att man inte behöver UVc...då först är akvariet redo för en acanturusfisk. detta är de jag kommit fram till efter att genom mina 20 år som akvarist tatt död på dom allra flesta acanturusarterna flera gånger om...trial and error...nu först har jag äntligen lyckats, med en vitbröstad, utan uvc, enligt mitt koncept ovan.

men du..tveka inte på en acilles om ditt akvarium är i balans..det är en fantastisk fisk.

jag önskar dej all lycka till med denna fiskens rolls royce!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Egentligen kan man säga för alla acanturusarter, att akvariet skall vara i so god kondition att man inte behöver UVc...då först är akvariet redo för en acanturusfisk. detta är de jag kommit fram till efter att genom mina 20 år som akvarist tatt död på dom allra flesta acanturusarterna flera gånger om...trial and error...nu först har jag äntligen lyckats, med en vitbröstad, utan uvc, enligt mitt koncept ovan...

Nu hänger inte jag med i ditt resonemang. Dessa kirurger har jag lärt mig är bland annat mycket känsliga mot prick som är en frisimmande parasit. UVC:et har jag för att ta bort dessa parasiter. Jag tror dessutom att UVC:et inte påvärkar karets kondition i övrigt.

Om det stämmer menar du att man kan skapa ett akvarium som är så perfekt att det inte finns några parasiter som trivs. Jag tror inte på det då jag har lärt mig att det i "alla" akvarium finns parasiter som kan utveckla prick varpå UVC:et gör nytta.

Rätta mig gärna om jag missat något väsentligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hänger inte jag med i ditt resonemang. Dessa kirurger har jag lärt mig är bland annat mycket känsliga mot prick som är en frisimmande parasit. UVC:et har jag för att ta bort dessa parasiter. Jag tror dessutom att UVC:et inte påvärkar karets kondition i övrigt
.

Ja, du missförstår mej faktiskt på båda punkterna;).

UVc är långt ifrån en garanti mot odinium...klart att den gör nån nytta, men bara ett litet paraply, ingen universallösning. Det bästa vapnet är fortfarande bra vattenkvalite!..o kasst vatten kan inte ett uvc kompensera...den fisken kommer inte klara sej.

Om det stämmer menar du att man kan skapa ett akvarium som är så perfekt att det inte finns några parasiter som trivs. Jag tror inte på det då jag har lärt mig att det i "alla" akvarium finns parasiter som kan utveckla prick varpå UVC:et gör nytta.

Nej, du missförstår mej igen. Odinium o annat otyg finns hela tiden lite i vattnet även i de "perfekta" akvariet.....det är inte detta jag menar med ett perfekt akvarium. Det du åstadkommer med ett "perfekt" akvarium är så optimala förhållanden för fisken att den mår så bra så att dess immunsförsvar kan stå emot befintlig odinium. Där ligger mekanismen.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket gör att jag fortfarande tycker att ett UVC gör nytta i ett kar där det finns prickkänsliga fiskar. Jag håller med om att det inte är en garanti men det ökar marginalen och därmed chansen att de ska överleva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket gör att jag fortfarande tycker att ett UVC gör nytta i ett kar där det finns prickkänsliga fiskar. Jag håller med om att det inte är en garanti men det ökar marginalen och därmed chansen att de ska överleva.

där håller jag med dej..visst ökar de marginalen..jag har inte sagt nåt annat Jonas..Jag säger att uvc är inte särskilt revolutionerande i bekämpning mot vita prick, och den bästa medicinen är ett bra vatten, o i akillesfallet, som frågan gällde, en definitiv förutsättning. Man skall inte köpa en sån här fisk annars. Jag tror du förstår vad jag menar.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket gör att jag fortfarande tycker att ett UVC gör nytta i ett kar där det finns prickkänsliga fiskar. Jag håller med om att det inte är en garanti men det ökar marginalen och därmed chansen att de ska överleva.

Det håller jag helt med om, i mitt första kar körde jag ej med UV-C och försökte ist kompensera med bra vattenvärden, vitlök och fan och hans moster, men oftast när jag intruducerade nya fiskar fick dom små utbrott av prick, inte för att jag förlorade några pga detta men det var helt klart ett irritationsmonent.

Efter att jag startade mitt andra kar så har jag alltid kört med UV när nya fiskar har kommit ner i systemet och jag har inte haft några utbrott av prick under ca 2år, så det gör nytta helt klart.

OM jag nån gång i framtiden skulle skaffa mig en achilles så kommer jag troligen ha den i karantän ett tag med ett sjukt överdimisionerat UV filter, det är bara dumt att skippa något som troligen ökar överlevnads chansen rätt rejält (min personliga åsikt).

Jonas, självklart är det minst lika viktigt att hålla bra och stabila värden i karet, utan det skiter sig troligen det mesta, även om man nu skulle ha ett 1000w UV.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag slutade köra UV när jag började med zeovit-metoden, det har funkat klockrent utan, kan det vara så, att när du har överskott på goda bakterier hämmas prick?

bra inlägg!. jag tycker det crille skriver visar på vattenkvalitens betydelse. Pwin ( o jag som såg de hela) upplevde exakt samma sak, på ett ögonblick fick fiskarna betydligt renare hudar med zeolit..o då körde han uvc innan. tror inte de beror bara på en bakterieökning..för de kom så snabbt i pwins fall. tror de handlar om att zeoliten absorberar kanske ammonium o annat som inte skall finnas i vattnet i nån större utsräckning. förbättrat vattenkvaliten helt enkelt...men det är bara en gissning..:)

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, självklart är det minst lika viktigt att hålla bra och stabila värden i karet, utan det skiter sig troligen det mesta, även om man nu skulle ha ett 1000w UV.

ja..det är min uppfattning också...o för just akilles..som frågan gäller, så kan inget uvc i världen rädda den fisken om inte akvariets vatten är av första klass. Fisken är en av de svåraste som finns inte för inte.

Men självklart finns det andra mer tåliga fiskar där sämre vattenkvalite kan i viss mån kompenseras av UVc ljuset. Såna akvarium har väl dom flesat av oss. Jag tror dock att även där skall vi försöka leta orsaken o skapa ett akvarium som klarar sej utan uv-c...åtminstone sträva åt de hållet. Det går, men man kanske får ge avkall på mångfalden av fisk. Det är mkt intressant att man hör många rapporter om hur fina fiskarna är i ett zeovitkar.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra inlägg!. jag tycker det crille skriver visar på vattenkvalitens betydelse. Pwin ( o jag som såg de hela) upplevde exakt samma sak, på ett ögonblick fick fiskarna betydligt renare hudar med zeolit..o då körde han uvc innan. tror inte de beror bara på en bakterieökning..för de kom så snabbt i pwins fall. tror de handlar om att zeoliten absorberar kanske ammonium o annat som inte skall finnas i vattnet i nån större utsräckning. förbättrat vattenkvaliten helt enkelt...men det är bara en gissning..:)

/J

ja ammoniumspåret tänkte jag inte på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uvc´n tar ju död på en massa nyttiga bakterier.

precis...där är jag dock osäker på vad det har för praktisk betydelse. I ett "vanligt" kar som ej bygger på kolkälla eller zeovit kanske de inte spelar så stor roll...men hur funkar ett zeovit/kolkälle-kar med uvc??...nån som vet?

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uvc´n tar ju död på en massa nyttiga bakterier.

Självklart gör den det, men utbytet är så pass mycket större så att jag personligen är villig att ta den smällen, men att använda det 24/7 är jag skeptisk till, även om man får lite klarare vatten.

Jag satt och funderade lite igår och har bestämmt mig för att lägga detta projektet på hyllan tills vidare, iaf tills jag inte har min lineatur längre (och det kommer att dröja). Det känns helt enkelt inte värt att spela lotto på det sättet med en sån art.

Tack för hjälpen alla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...