Gå till innehåll

Rsm


Rekommenderade inlägg

Hade hemma en kamera igår för att prova. En kille på mitt jobb ville sälja billigt. Har inte hållit i en kamera sen jag var 10 år. Vi får se om jag lyckas lista ut hur man lägger in bilder här. Ja - det gick bra. Som synes fick min tvåfärgade blennid vara modell. Ganska motvilligt tyvärr - när kameran vär nära rutan höll han sig i sin håla mest hela tiden och såg rädd ut. Fast dom ser ju nästan alltid skräckslagna ut. Men han brukar ligga på stenen ovanför grottan - men tydligen inte när kameran är framme. Ni ser också min enda korall och ormstjärnan sticka ut på en bild.

post-3625-14468915503008_thumb.jpg

post-3625-14468915503074_thumb.jpg

post-3625-14468915503134_thumb.jpg

post-3625-14468915503178_thumb.jpg

post-3625-14468915503237_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - jag tänkte att det skulle komma fler.

Detta var bara ett test för att se om jag (som inte hängt på alla nya tekniska landvinningar de senaste åren) klarade av att hantera en digitalkamera, samt lista ut hur jag får in bilderna här.

Jag måste säga att det blev ganska bra med tanke på att jag inte fotograferat sen jag var barn och då fanns ju inga digitalkameror heller.

Tänkte det blir mer bilder nu, för jag har betalat för kameran och det finns lite annat jag vill ha den till också än att bara lägga upp bilder här :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Amatörfotografen slår till... så här är det nu:

1. Helhetsbild - ska skriva lite mer om vad som ska ändras och planering senare om nån är intresserad...

2. Gula knappar från Kristianstad. Lite gulare i verkligheten - blir lite knas med färgerna av nån anledning...

3. Lite suddigt men ett par skojiga små rörmaskar som jag hoppas ska föröka sig och bilda koloni. Jag har minst två såna röda.

4. Ricordeor från Richard här på forumet. Ser ut som en liten pyttemun bredvid den stora - kan det vara delning på gång??

5. Pachyclavularia från Stig i Gemla - notera även den skojiga lila rörmasken - eller det ser faktiskt ut som det är två i samma rör - de delar väl sig? Snart kanske det är 2 rör om jag har tur.

6. Xenia från Stig. Fin blågrålila färgton. Och de pumpar på bra. Hoppas de fortsätter - hört att de kan lägga av med tiden.

post-3625-14468915773654_thumb.jpg

post-3625-14468915773793_thumb.jpg

post-3625-14468915773923_thumb.jpg

post-3625-14468915774074_thumb.jpg

post-3625-14468915774383_thumb.jpg

post-3625-14468915774511_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Del två:

1. Gröna skivor från Stig. Och om man tittar noga ser man en liten rödbrun från Richard också som just nu halvt överskuggas av en grön. Än är den ena överst, än den andra. De har nog inte riktigt delat upp utrymmet tillfredställande än. Och så färgerna igen - egentligen är de mycket klarare gröna men jag är nog en dålig fotograf och fattar inte att jag borde ändra nån inställning eller nåt...

2. De skojiga makro-algerna växer bra.

3. En hermit-crab free-for-all fight!

post-3625-14468915774639_thumb.jpg

post-3625-14468915774796_thumb.jpg

post-3625-14468915774944_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fint, skoj att se ett RSM som är i ungefär samma stadie som mitt.

Har du provat att mata skivorna på bild 4 (första bildgruppen)? Har blivigt lite av min sons favoritnöje att se på när de "blåser upp sig" och innesluter maten!

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte provat att mata skivorna - tror du det funkar att lägga lite upptinad artemia på dom eller är det för smått??

Saker jag funderat på inför framtiden, från vänster till höger:

Det står ett litet Kenyaträd eller liknande korall nere till vänster. Det vet jag inte var det ska vara egentligen. Det stod mer i mitten men det såg ganska ledset ut när jag la dit Pachyclavularian. Tror det påverkade strömmarna negativt. Så så länge flyttade jag ut det mer i det öppna.

När det gäller skivorna så vill jag få tag på Ricordor i andra färger för att blanda ut och fylla upp lite. Och det gäller även Discosomasarna där bakom. Tänkte ha en liten skivhörna där med några olika sorter som förhoppningsvis kan samsas.

Stenen med röda makroalger på ska nog inte ligga där. Men jag vet inte riktigt var den ska vara än.

Clavularian är faktiskt redan nu nästan lite stor. Jag vill undvika att den får fäste i några andra stenar än den som den sitter på och det är bara några mm spelrum som den ligger nu. Eventuellt kanske jag provar att vrida lite på den - men den kan ju inte ligga för nära rutan heller. Kanske får jag redan snart ta av en bit på ett par cm... intresserade kan ju höra av sig om de vill byta mot nåt... för det lutar nog åt en liten beskäring inom kort.

Sen är det knapphörnan med den just nu nygjorda och fula limningen. Här vill jag ha in fler sorters knappar för att fylla ut (och snabba på döljandet av den fula limningen kanske). Och sen lossnade en liten bit sten med gröna knappar från en lite större. Och den lilla biten har jag inte ännu lyckats placera på nåt vettigt sätt. Om jag inte lyckas kanske den också kan bytas mot nåt annat - eller med tanke på hur vanliga dessa gröna knappar är - skänkas till nån nybörjare eller nåt...

Utöver detta vill jag gärna ha in fler mjuka koraller - jag har nu bestämt mig för att i början satsa på mjukt och makroalger i första hand. (Som mjukt räknar jag skivor/knappar fast de väl egentligen inte är äkta koraller?). Kommer nog skaffa lite LPS också. Kanske nån fotosyntetiserande gorgon. SPS intresserar mig i nuläget inte jättemycket - gillar när det svajar och rör sig. Flakväxande Montipora är den enda SPS jag tycker är riktigt intressant just nu eftersom dess form gör så fina naturliga överhäng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

OK - lite nya koraller från Fiske & Fiskar och alofstrand. Nu ska vi se vad vi har här.

1. Sarcophyton-frag

2. Läderkorall - sinularia??

3. 5 små nya fina knappar, och några av den gamla sorten i bakgrunden

4. Svamp som följde med som bonus - vi får se hur den trivs i längden

5. Helhetsbild med ful reflex - jag hade bråttom, därav schabblet med storlek och sånt

6. Cladiella skulle jag tro

7. Rörkorall - Clavularia sp. ??

8. Skiva - visar inte sin bästa sida på bilden men jag orkade inte stoppa ner näven och vända på den

9. Euphyllia frag

10. Jag har fått barn tydligen - denna miniskiva har krupit ut från under en större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tips - om du placerar stjärpolyper på sten mot din bakgrund - framförallt de typer som står nära (eller i verkligeheten är) gorgonier så kommer de att växa upp längs hela bakgrunden och ge ett enorm bra intryck av en levande korallvägg.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tips - om du placerar stjärpolyper på sten mot din bakgrund - framförallt de typer som står nära (eller i verkligeheten är) gorgonier så kommer de att växa upp längs hela bakgrunden och ge ett enorm bra intryck av en levande korallvägg.

MVH Lasse

Har du något namn på de typer som egentligen är gorgoner? Jag skulle oerhört gärna vilja få tag på coelogorgia men det är väl omöjligt i Sverige - inte sett till salu nånstans.

Jag har inte riktigt kommit så långt som till väggen ännu - men hade planer på att skaffa nån fotosyntetiserande gorgon och limma på lämpligt ställa. Även att prova en flak-montipora men är lite rädd att min blennid kanske tycker polyperna är goda. Ska prova en liten frag ändå. Men väljer i nuläget hellre blennid än sps:er faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skall vi se då. Först börjar jag med en korall som jag tror ligger nära Gorgonierna på grund av sättet den sprider sig på. Bild ett visar exemplar jag har i mitt RSM och bild 2 från mitt clownhotel. De växer lite olika så därför tror jag att det är två olika, närstående arter.

post-2331-14468915893764_thumb.jpg

post-2331-14468915892063_thumb.jpg

Bild tre visar något som jag betecknar som en brun stjärnpolyp - den växer i ett rödaktigt skinn

post-2331-14468915893052_thumb.jpg

Bild fyra är köpt som Gorgonia

post-2331-14468915892316_thumb.jpg

Så går vi över till de gröna som jag inte riktigt vet var de hör men jag tror att nummer 5 är en vamlig grön stjärnpolyp, nr 6 och 7 vet jag inte riktigt vad det är

post-2331-14468915892786_thumb.jpg

post-2331-14468915892558_thumb.jpg

post-2331-14468915891846_thumb.jpg

Och slutligen ett nyinköp som jag inte tror är någon stjärnpolyp utan en Anthelia. Den är köpt som blå stjärnpolyp och har inte börjat utvecklas ännu men den liknar i sitt begynnelsestadie en vitbrun anthelia jag redan har (bild 8 och 9)

post-2331-14468915893249_thumb.jpg

post-2331-14468915893512_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Framgång!

Efter allt man läst förväntade jag mig nästan katastrofer och misslyckanden. Men hittills har ju allt gått bra. Alla fiskarna (3) lever och det växer och frodas. Här är lite framgångsbilder. Vissa kanske känner igen sina egna grejer i karet.

post-3625-14468916079248_thumb.jpg

Helhetsbild. Lite suddigt men man får en uppfattning av hur det ser ut. Vissa koraller är temporärt placerade.

post-3625-14468916079444_thumb.jpg

Xenian växer så det knakar.

post-3625-14468916079629_thumb.jpg

Tråkbild på Sarcophyton, men det jag vill visa är framgång. Och själva fraggstenen ligger egentligen bakom och skymd så här kan man se hur foten börjar rota sig i den riktiga "klippan".

post-3625-14468916079802_thumb.jpg

Parazoanthus gracilis som förökar sig. Kolla mitten t ex för ett litet nytillskott.

post-3625-14468916079985_thumb.jpg

Gorgonia. Toppen till höger var dött skelett vid inköp. Nu har den täckts av en tunn hinna vävnad. Den ömsar det området nästan konstant. Ni ser slamsor av gammal hud eller vad det heter på koraller.

post-3625-14468916080176_thumb.jpg

Ännu en ömsare - därav lite skrumpen och ledsen. Egentligen fantastiskt ståtlig och vacker. Jag har sagt det innan - jag kan inte fotografera denna med rättvisa, men här får man nån slags känsla för det fluorescerande blågröna skimret den antagit mer och mer istället för den gula färg den hade vid inköp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-3625-14468916080377_thumb.jpg

Euphyllian - so far so good. Huvudet har växt eller så har det bara "krupit ut" mer. Ett litet nytt huvud är också på gång.

post-3625-14468916080549_thumb.jpg

Heliopora coerulea - svårfotad med bra skärpa för min dåliga kamera. Också nyömsad och inte i "full blom". Några polyper är ute - egentligen är den oftast helt hårig av polyper.

post-3625-14468916080743_thumb.jpg

Rhodactis som håller på att dela sig.

post-3625-14468916080883_thumb.jpg

Capnella eller litophyton. Blivit 1,5-2 ggr större sedan den införskaffades.

post-3625-14468916081018_thumb.jpg

Den här lilla skivan har verkligen blommat ut i fina blågröna nyanser den senaste tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...