Gå till innehåll

Detriusätare?


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Jag har Nassarius-snäckor och ormstjärna.

Det är mina tips. Båda är fredliga och revsäkra. Framförallt ormisen är ute mycket på nätterna och rotar efter mat.

Har funderat på att skaffa Cerith-snäckor också, vilka ska äta både detritus och alger enligt vad jag läst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En natt såg jag min blennid ligga och sova inkilad mellan tentaklerna på ormstjärnan. Och jag ser ofta ormstjärnan krypa över eremiter, snäckor, pods, borstmaskar med mera utan att ge sig på dom.

OK - akvariet är bara 3 månader gammalt eller vad det är - och han har bara varit i ca halva den tiden. Men det verkar ju ganska harmlöst hittills. Det enda han verkar bry sig om är smuts.

Jag understryker igen att jag är nybörjare och inte har nån direkt erfarenhet - men det jag läst i dom flesta böcker är att mindre ormstjärnor i regel inte jagar levande föda.

Jag tror att min är en Ophiolepis superba - och att den ska vara relativt lugn.

Time will tell, antar jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är på jakt efter ett gäng effektiva detriusätande kryp. Har ni tips på några revsäkra och fredliga sådana.

Kom med alla tips ni har så ska jag se vad det blir av det hela sedan.

nassariussniglar, dom alltså som gräver ner sej i sanden:)...rätt coola också när dom dyker upp som ubåtar vid matning:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många sjögurkor använder sanden för att rensa magen. Eftersom de i naturligt tillstånd inte befinner sig på sten eller koraller, utan enbart i sanden kan man ju då anta att de trivs och inte besväras av det iheller. Sen kan det finnas de som håller sig på stenar och koraller/svampar också, det vet jag, men de får ju då inte i sig sand iheller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...