Gå till innehåll

Nybörjar kurs...


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Ber om ursäkt om ngn redan ställt denna fråga. Jag är säker på att det är det. Men jag är en aning trött idag pga tuff dag så jag ber om äverseende.

Var hos den gode Ted B idag och fick en lektion i näringslära för koraller vilket var dels givande och dels kostsamt. MEN jag ser det som possitivt för nu vet jag iaf hur man skall göra sina koraller lyckliga... eller nu vet man att man kan göra deras liv mycket drägligare.,..

fick en total genomgång men givetvis har jag glömt hälften.

Jag har iaf testat följande saker

KH= <0,3 dvs provet gav ej utslag. testet jag använda var Salifert och jag har testat två gånger med samma resultat.

Ca = <10 ppm salifert

Mg= 1.1300 Mg/l

kommentarer.

Har fyllt på med lite KH reglerande nu... väntar på att det skall sprida sig....

Skall man ta detta i ngn speciell ordning?

MVH

Johan

tack för hjälpen i förväg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv varit nere hos Ted och testat vatten, hyvens kille som ställer upp och slösar reagenser till dyra hannatest mm.

Tror att dom flesta handlare faktiskt gör det, det innbär ett gott rykte och återkommande kunder.

Jonte:

Om du vill kan jag testa dom flesta parametrat åt dig med imorgon (dock inte Mg, mitt test tog slut idag). Ta bara med lite vatten i en burk. Dvs. om du inte åker till Ted.

Och kom ihåg ALLA ändringar i karet måste göras långsamt, annars steressas djuren för mycket.

En bra kemi handbok är saltvatenskemi för dummies finns under artiklar här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ted och DT för all hjälp.

Efter att besökt Ted och mätt och konstaterat att jag måste göra kraftiga vatten byten för att komma i balans och få bra värden åkte jag hem och gjorde slag i saken. Som tur var hade jag iaf nästan 75 liter saltvatten klart.

Så ut med lika mycket och i med detta.

Efter ett nån timme ser värdena ut enligt nedan:

KH 9.1

Ca 290

Mg 114

PH vette fan kan inte se om det är 8 eller 8.6. men där emellan är det iaf.

Det knepiga som jag inte förstår är att nä'r jag mäter KH med full nogrannhet slår färgen inte om alls. men om jag kör på snålvarienten så slår den om så KH blir 9.1 .... undrar hur man skall tolka det?

Planen är att byta lika mycket vatten om nån dag igen... när osmosen renat och saltet löst sig osv... ngn kommentar?

Skall jagförsöka få upp Ca eller skall jag avvakta tills jag bytt mer vatten?

MVH

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.

När du mäter Ca. Gör du då som vi gjorde i butiken ? Verkar underligt det här. Ditt Mg är även det nåt klurigt med antingen menar du 1140 eller så är det även här nåt fel. Ditt Kh har gått ner och det är ju bra. Ditt Ca borde inte ha rasat 210 ppm av ett vattenbyte snarare 20.

Dosera inga tillsatser.

Saltet du använder nu har perfekta värden för korallkar och du kan inte hamna så fel. Det är först när du har en förbrukning som du hamnar lägre i nåt och behöver reglera.

Har du vägarna förbi KBA så tveka inte att slå en pingla för att kolla om jag stryker omkring i min lilla butik. Jag hjälper dej gärna till rätta med dina tester och annat.

Alla förändringar skall ske långsamt om inte nöden kräver nåt annat. Ingen panik dina värden är inte fel det är nåt med mätningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok !! Jag misstänkte det med. Skall mäta idag igen och se om det blir rättare då. Skall byta lite mer vatten idag också. Men det får bli i kväll.

Måste också säga att jag är ytterst tacksam för din hjälp. Känns verkligen skönt med så schyssta killar som ni Ted och Marko!!

Alla som läser detta rekommenderas varmt Biotedmarine i kungsbacka.. där får man verkligen förstklssig hjälp och av en otroligt trevlig kille. Tack igen Ted!!

MVH

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu skall vi se. Jag mätte nu och det ser bättre ut nu.

KH är ff högt dock. 9.6

Ca 435 typ

Mg är 1400 dvs 14 droppar 100.

PH är inte mätt.

Salt är 1.023 kanske borde vara lite högre?

temp 26. Har satt på det nya ljuset och det är verkligen skillnad när man har blått ljus också. Allt brunt är plötsligt fullt av neongrönt. Verkligen coolt måste jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad gott!!! Det roliga är Ted att när jag mäter KH så funkar det inte att mäta med fullt test. Men går jag ner på snikvarianten så blir det rätt. Det är precis som det är ngt fel med testet. Att regansen är för stark eller nått. ja fan vet men nu blir det ju bra iaf så nu kan jag iaf testa. Tack återigen för din hjälp. Hoppas jag kan återgällda ngn ggn. Kanske du behöver hjälp med datorer ... då är det bara att hojta. :D.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina värden är bra nu, ett KH på strax över 9 är ingen fara alls.

Tänk på att om du ökar på salthalten så kommer Mg och Ca att öka ganska ordentligt, så tänk dig noga för innan du gör något och gör allt mycket långsamt. Om du vill öka salthalten så låt det ta några veckor, det är helt ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...