Gå till innehåll

Saliferts Kalciumtest


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Undrar om jag kan få ett råd av nån som använder Saliferts Kalciumtest?

Det är den här delen:

5] Sätt droppvis, med 1 ml sprutan, Ca-3-reagensen

till vattnet i teströret. Snurra efter varje droppe en sekund eller två. Fortsätt med detta tills färgen förändras från rosarött till en klarblå färg.

Alltså - det kritiska momentet.

När jag försöker testa så byter det färg lite pö om pö, och hamnar skiktat. Jag trodde det skulle nå en klar och tydlig gräns där man kunde säga att: nu jäklars, nu är det blått.

Istället blir det som att man kan ana lite blått gojs efter en stund och sen växer det till ett skiktat lager som ligger ovanpå det rosa. Jag har tömt hela sprutan i testkoppen och det är fortfarande rosa längst ner?

Vad gör jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var lite försiktig för det stod att man inte skulle skaka - men jag kanske var överdrivet mild och borde tagit i lite mer. Ska prova det.

man skall skaka..det är steg 1 när pulvret läggs i som det står att man inte skall skaka..men sen när du droppar de sista vätskan, du skall du skaka mellan varje droppe. Det brukat bli knallblått ganska plötsligt. lättavläst tycker jag plus minus en droppe.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Angående Saliferts Kalciumtest kan jag tillägga att jag har två tester, en äldre som snart är slut och en nyinköpt sats. Den gamla visar ca 430 ppm och den nya ändrar aldrig färg innan sprutan är tom = över 500 ppm. Bra? Vilken ska man gå efter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dubbelkolla först så att antalet droppar mm som skall användas är samma på den gamla och nya testen. Skölj sedan glas och sprutor ordentligt i osmosvatten och gör om testen med båda. Har du fortfarande stor diff så återstår kanske bara ett tredje testpaket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Saliferts Kalciumtest kan jag tillägga att jag har två tester, en äldre som snart är slut och en nyinköpt sats. Den gamla visar ca 430 ppm och den nya ändrar aldrig färg innan sprutan är tom = över 500 ppm. Bra? Vilken ska man gå efter?

Jag har FM´s referensvätska hemma om du vill prova, det är lite kul o se hur "bra" ens tester är egentligen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Saliferts Kalciumtest kan jag tillägga att jag har två tester, en äldre som snart är slut och en nyinköpt sats. Den gamla visar ca 430 ppm och den nya ändrar aldrig färg innan sprutan är tom = över 500 ppm. Bra? Vilken ska man gå efter?

Råkade ut för exakt samma sak :( Det nya Kh-testet kom däremot med referensvätska med i paketet, det är ju trevligt. Önskar de kunde göra samma sak med de övriga testerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...