Gå till innehåll

Massor av små sjösjtärnor


Rekommenderade inlägg

Hade en hel hög med sånna här stjärnor i min burk, beståndet avtog sedan kraftigt när jag skaffade en Six Liner Wrasse (aka Nikki Sixx ;)) Den hoppade tyvärr ur burken och dog, då ökade stjärnbeståndet igen eftersom jag väntade kanske 1.5 månad innan jag skaffade en ny. Nu när den nya kommit så ser jag nästan aldrig till några stjärnor.

Jag antar att Six Linern har mumsat sjöstjärna, men jag har aldrig sett den göra det så jag har inga egentliga konkreta bevis. Dock så har jag inget annat i burken än 2 st hemicyanea som inte käkar annat än fiskmat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en hel hög med sånna här stjärnor i min burk, beståndet avtog sedan kraftigt när jag skaffade en Six Liner Wrasse (aka Nikki Sixx ;)) Den hoppade tyvärr ur burken och dog, då ökade stjärnbeståndet igen eftersom jag väntade kanske 1.5 månad innan jag skaffade en ny. Nu när den nya kommit så ser jag nästan aldrig till några stjärnor.

Jag antar att Six Linern har mumsat sjöstjärna, men jag har aldrig sett den göra det så jag har inga egentliga konkreta bevis. Dock så har jag inget annat i burken än 2 st hemicyanea som inte käkar annat än fiskmat.

Min sexbandsgylta tycks inte visa något intresse för de små stjärnorna, det finns lika många som före jag skaffade den. Tyvärr har han inte käkat några röda planarier heller, vilket var avsikten när jag skaffade den. :( Men jag har läst att de kan vara lynniga rackare med högst personlig och varierande smak så det är kanske inte så förvånande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sexbandsgylta tycks inte visa något intresse för de små stjärnorna, det finns lika många som före jag skaffade den. Tyvärr har han inte käkat några röda planarier heller, vilket var avsikten när jag skaffade den. :( Men jag har läst att de kan vara lynniga rackare med högst personlig och varierande smak så det är kanske inte så förvånande.

Mina asterinastjärnor är bara framme på natten efter att jag inhandlade en falsk gramma. Är de framme på dagen och rör sig får de omedelbart "däng". Kanske var så att dina stjärnor bara höll sig mer gömda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har förvisso inte drabbats av någon explosiv förökning av dessa sjöstjärnor men kan ändå inte låta bli att undra vad dessa små söta djur gjort för att hamna i forumkategorin 'sjukdomar'...

Jag håller med Daniel här och som jag skrivit tidigare så tycker jag att de är ett trevligt inslag bland de andra marina djur vi har. Att de äter kalkalger gör väl inget, kalkalgerna ingår väl också i 'kretsloppet' på något vis, gamla skall bort nya tillkommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Daniel här och som jag skrivit tidigare så tycker jag att de är ett trevligt inslag bland de andra marina djur vi har. Att de äter kalkalger gör väl inget, kalkalgerna ingår väl också i 'kretsloppet' på något vis, gamla skall bort nya tillkommer.

Håller med dej om man har såpass snabb tillväxt på kalkalger. i mitt kar så åt dom kalkalgerna snabbare än vad det växte till...så jag tappade kalkager...ett tecken på obalans åt andra hållet...när harlekeuinräkan kom blev det naturlig balans, lagom med stjöstjärnor, lagom med kalkager...tänk vad tillkomst eller avsaknad av ett enda djur kan rubba eller rätta till balansen. fascinerande.

/j

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjukdom eller inte sjukdom! Ni har rätt en sjöstjärna är ju inte en sjukdom , varför jag la det under sjukdom är för det explosiva förloppet och att dom ständigt ökar(fanns ingen rubrik "invasion"). Jag har massor med vackra kalkalger och faktiskt inte märkt att dom minskar, men det kanske därrför stjärnorna trivs så bra (massa mat);-)

Jag ska testa med en Harlequin och se om jag får bättre balans.. Stjärnorna har ju egentligen inte gjort något ont.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...