Gå till innehåll

Saliferts KH test


asmshn

Rekommenderade inlägg

Jag skall samla ihop meda tester ikväll och testa allt jag kan. Tack för hjälpen Jonas. skall bli spännande.

Mitt akvarium är ca två månader eller kanske 1.5 månad. Dock köpte jag ett begnat kar på 120 liter först och flyttade allt från det över till det nya som jag köpte nytt. Använder dock samma teknik + två nya pumpar.

Det ser ut så här:

Juwel rio 240

Jag använder salt jag köpte hos Ted det heter Reefers best coral reef salt. Skall vara mycket bra. Skall mäta nu... jag återkommer tack så mycketf ör din hjälp Jonas det är mycket uppskattat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ca ganska ok.

Mg onödigt högt -> 1300.

Ph ok.

Salt ok, är du helt säker på att det stämmer, vad mäter du med, har du dubbelkollat?

Nitrit skall vara 0

Nitrat onödigt högt om du skall ha koraller men för enbart fisk är det ok.

Dina konstiga mätvärden på KH kan jag inte förklara, du bör på något sätt konstatera vilket som är rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

tack för svaret. Jag mäter med en sån där kommer minsan inte ihåg vad det heter men det är som en kikare som man doppar i vattnet och kollar mot ljuset. Varför undrar du om det är rätt? är det ngt som pekar på att det är fel?

KH är för mig ett mysterium. Glömde berätta att om man mäter med saliferts test och kör snik skall det dubblas ju. det tyder på att det är 17.2 enligt snik mao.

Hur sänker man MG? det är ju inget jag tillsatt lixom? gjorde 10-15% vattenbyte i lörsdags dessutom. det tyder ju på att värdena var ännu högre förut.. fattar inte hur jag fått så konstiga värden. Är det ovanligt med så fel värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NU har jag mätt:

Osmosvatten KH Salifert 1.16 Tropic Marin 1.0

Akvarium vatten KH Salifert >15.4 <15.7 Salifert snik 8.6 TM 13 JBL 10-11

Ca 440

Mg 1500

Ph 8.2

Salt 1.023

Nitrit 0.2 Nitrat 10-15

Det var allt. Hur lyder domen?

Hejsan. Salifert snik, där skall du ju dubbla värdet sen..har du gjort de?..

Som sagt..kh tester är otillförlitliga..men du har ju varit mkt ambitiös att m'ta med flera tester, så jag tror vi kan ändå säga att du ligger nånstan mellan 10-13 i KH.

Då är inte ett ca på 440 konstigt..tvärtom ett riktigt bra värde som korresponderar bra till ditt ganska höga KH. Det är heller inte en supersupermätad lösning, bara en supermättad..så med det höga magnesiumvärdet så kan du säkert hålla både ca o Kh i lösning. Ganska bra värden med andra ord osm inte är konstiga. de va lite annat när du hade ett kh på 18...de går inte med ett sådant ca värde.

nitrit ligger högt, så ditt akvarium har inte mognat klart...kanske du skall köpa lite bakterier o hälla i??...nitraten är ockå hög, men det är inte så konstigt...den sjunker senare...de tar längre tid för dessa bakterier att bildas, o jag tycker det värdet är förväntat. När du får ner nitriten kan de nog bli så att nitraten stiger ännu lite till, men som sagt sjunker undan så småningom när de nitratnedbrytande bakterierna också kommit på plats.

Måste rusa...:)...fråga gärna om det är nåt du inte förstår;)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack återigen för era svar. verkligen trevligt att se hur hjälpsamma alla är speciellt du jonas!!

Tack Johan:)....tveka inte att fråga precis hur mkt du vill:)...jag vet hur många frågor man har i början (o även på slutet förresten:))

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur sänker man MG? det är ju inget jag tillsatt lixom? gjorde 10-15% vattenbyte i lörsdags dessutom. det tyder ju på att värdena var ännu högre förut.. fattar inte hur jag fått så konstiga värden. Är det ovanligt med så fel värden?

Hej igen:)

Ditt magnesiumvärde är lite i överkant, men ingen fara. Man brukar säga att man skall ligga mellan 1300-1500. Det finns inget direkt sätt att sänka värdet, men de gör inget, för om du bara låter bli att tillsätta Mg så ramlar det ner sakta men säkert av sej självt. kalkalger förbrukar mkt Magnesium, så när dom börjar växa, så kommer de sjunka. Oftast får man tillsätta Mg sedan, allteftersom det förbrukas.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har grejor för att öka både KH, Mg och Ca. Har dock inte öppnat de burkarna än. Som tur är kanske hehe.. Har köpt nitravec nu på lunchen men är lite osäker om det bara är att pytsa i ett redan etablerat akvarium? jag menar det står att man skall vänta med att introducera fiskarna i vattnet? sen skall man ju tydligen ha ngt annat före man häller i detta nitravec... det hade jag glömt av för jag använder inte sånt till mina sötvatten utan jag kör med salt istället. I alla fall så undrar jag nu. Skall jag hälla i det i karet direkt eller i det vattnet jag skall använda vid nästa vattenbyte? Jag undrar också.. nu när jag ändå är igång med mina nybörjar frågor hehe.. jag har alger... men inga kalkalger...bara gröna...och röda... de sitter mest gröna på rutorna...skall man låta dem vara eller skrapa av dem med jämna mellanrum?... är de bra eller dåliga för karet osv? att det är fult är en ska... i övrigt ser allt fin fint ut idag!! tom min fungia ser glad ut..även om det kunde vara lite roligare att se på. funderar på att byta den med ngn som gillar sånna... men det är en annan historia.. Tack återigen för svar och kommande svar!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NU kollade jag osmosvattnet som jag hällt salt i och låtit stå på cirkulation ca 12 timmar.

KH 8.5

Ca 400

Mg 1300

Kan man ha ngt i karet som gör att man får så högt KH?

Skall tillägga dessutom att när jag började mäta så fick jag inget utslag på KH antagligen för att det var alldelens för högt. Men nä rjag körde snikvarianten så blev det ca 9. men visste inte att man skulle dubbla med 2. så det innebär att KH gått ner ca 5 då sen dess ca 1 månad sedan...kanske det går ner på ett par veckor med vattenbyte varje vecka mao...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har grejor för att öka både KH, Mg och Ca. Har dock inte öppnat de burkarna än. Som tur är kanske hehe.. Har köpt nitravec nu på lunchen men är lite osäker om det bara är att pytsa i ett redan etablerat akvarium? jag menar det står att man skall vänta med att introducera fiskarna i vattnet? sen skall man ju tydligen ha ngt annat före man häller i detta nitravec... det hade jag glömt av för jag använder inte sånt till mina sötvatten utan jag kör med salt istället. I alla fall så undrar jag nu. Skall jag hälla i det i karet direkt eller i det vattnet jag skall använda vid nästa vattenbyte? Jag undrar också.. nu när jag ändå är igång med mina nybörjar frågor hehe.. jag har alger... men inga kalkalger...bara gröna...och röda... de sitter mest gröna på rutorna...skall man låta dem vara eller skrapa av dem med jämna mellanrum?... är de bra eller dåliga för karet osv? att det är fult är en ska... i övrigt ser allt fin fint ut idag!! tom min fungia ser glad ut..även om det kunde vara lite roligare att se på. funderar på att byta den med ngn som gillar sånna... men det är en annan historia.. Tack återigen för svar och kommande svar!!

hej igen

Nitrivec är tillför sötvatten...seras saltvattensbakterier heter Ammovec!. jag vet inte om de kommer funka med deras sötvattensmotsvarighet, så i ditt läge skulle jag byta den till Ammovec som sagt.

Om din lokala handlare inte har den, så rekomenderar jag att du beställer hem Fauna marines motsvarande bakterieflaska, ULTRA BIO, flaska 50ml. De gör du tex via tritons hemsida, eller om din butik kan beställa hem.

Men oavsett, så kan du sen droppa bakterievätskan direkt i karet, o inga andra medel behövs.

Alger har du nu för att du har såpass höga nitrit o nitratvärden (o kanske lite ammonium också)...dvs ditt akvarium innehåller ganska mkt näringsämnen som får algerna att trivas. detta är normalt i början, o kommer bli bättre när ditt nitrit o sedermera även nitratvärdet sjunker.

Du bör också mäta fosfat dock, som är det andra näringsämnet som får alger att växa. sannolikt har du ganska högt fosfat också så här i början.

Så länge akvariet är i en inkörningsfas med dessa höga näringsvärden, o därmed algväxt, tycker jag man skall belysa mkt sparsamt. kanske 3 timmar om dagen. när nitrit är noll, så kan du öka belysningen, o när nitrat också är lågt, i alla fall under 5-10 ppm, så kan du öka belysningen ytterligare.

jag tycker du skall skrapa rutorna, samt rengöra dina filterpatroner minst 2 ggr i veckan. På så sätt får du en bra export av näringsämnen, o detta gör att du kommer få ner nitrit, nitrat o fosfat lite snabbare.

O köp också sniglar snart, som kan äta upp dina alger. Du kan börja med 10 sniglar..överlever dom så köp 10 till..sen kan man fylla på undan för undan...jag brukar säga en snigel/10 liter vatten.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NU kollade jag osmosvattnet som jag hällt salt i och låtit stå på cirkulation ca 12 timmar.

KH 8.5

Ca 400

Mg 1300

Kan man ha ngt i karet som gör att man får så högt KH?

Skall tillägga dessutom att när jag började mäta så fick jag inget utslag på KH antagligen för att det var alldelens för högt. Men nä rjag körde snikvarianten så blev det ca 9. men visste inte att man skulle dubbla med 2. så det innebär att KH gått ner ca 5 då sen dess ca 1 månad sedan...kanske det går ner på ett par veckor med vattenbyte varje vecka mao...

Somn sagt...lite högt kh så här i början är inte nåt direkt dåligt eller ett problem. Som du ser så sjunker de av sej självt, allteftersom det förbrukas karbonater i akvariet. Det är bara att vänta ner de. När sedan KH:t landat på de värde du vill ha de...enligt mitt tycke mellan 7-9, så håller du kvar de där med hjälp av din KH höjande flaska (som jag gissar innehåller karbonater).

Tänk på att hålla koll på calciumet ibland också...för även calcium kommer sjunka av sej självt nu när kh sakta sjunker. Ca sjunker ungefär 7 ppm per sänkt KH enhet. Sedan när både Kh o Ca ligger på rätta värden båda två, så är det alltså bara till att hålla båda dessa värden någorlunda konstanta genom att dosera dagligen en liten mängd från de två flaskor du beskriver att du har. Dosen på dessa beror på huir mkt ca o karbonater ditt akvarium förbrukar. man kan alltid börja med halva doseringsanvisningen, o sen följa Kh o Ca varje vecka..o sen justera sin dos utefter dessa värden.

krångligt??..ingen fara...vi/jag hjälper dej under vägen;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:ler:Coolt det står på nitravec att det fungerar för både söt och salt vatten... kan jag inte köra detta då?... eller måste jag ha det ni pratar om? jag kollade på fosfat test idag på herkules..men det kostade 160 spänn.. då slog min snåltarm till och det gick inte att köpa ... men jag får väl bita i det sura och dyra äpplet och köpa ett test nästa ggn jag är i ngn av mina fisk affärer... känns tryggt att ha ert stöd... tack återigen -respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:ler:Coolt det står på nitravec att det fungerar för både söt och salt vatten... kan jag inte köra detta då?... eller måste jag ha det ni pratar om? jag kollade på fosfat test idag på herkules..men det kostade 160 spänn.. då slog min snåltarm till och det gick inte att köpa ... men jag får väl bita i det sura och dyra äpplet och köpa ett test nästa ggn jag är i ngn av mina fisk affärer... känns tryggt att ha ert stöd... tack återigen -respekt

ok...de visste jag inte..att nitrivec funkar för både salt o sött. ... Det som fick mej att tveka lite på nitrivec är nämligen att på SERAS hemsida rekommenderar dom ammonivec, o inget står om nitrivec på deras saltsida..den står bara under sötvattensdelen..hmm...vill inte styra dej för mkt, men jag hade nog ändå tatt ett annat fabrikat...mest för att jag inte har så stor erfarenhet av SERAS grejer (vilket inte hindrar att dom kan vara jättebra:)).

Fosfattesteten är dyra..ja tyvärr:(...

Du kan ju be din handlare snällt att mäta fosfat på ditt vatten, så kan du skjuta lite på inköpet av testen:)...kan vara bra att bara ha ett utgångsvärde där.

ha de gott

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jahapp jag får nog bita i det sura äpplet. Läste att nitravec är för vatten med PH under 7. Skall man ha för högre pH skall man använda det andra. Skall försöka sticka till Ted i kungsbacka och köpa fosfattest och bakterier idag. annars sticker jag till lerum om han inte är på plats än.

Jag köpte några turbo sniglar för ett tag sen. Två av dem har dött...ser ut som det är ngn i karet som käkar dem.. men jag vet inte. skall köpa några till och se om det funkar bättre.

Vad det gäller ljuset..

Jag har 4X54 W T5 rör och ett moon lightrör.

Två av rören är blåa och två vita. vet dock inte vad det är för rör då de följde med rampen. Skulle vilja köpa bättre rör då jag misstänker starkt att det finns betydligt bättre rör. Har två rör som följde med mitt Juwel rio kar med. kanske de är bättre?

annars mottages tips tacksamt vilka rör som är bäst samt var man kan köpa dem i gbg / beställa på nätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jahapp jag får nog bita i det sura äpplet. Läste att nitravec är för vatten med PH under 7.

exakt...då va de som jag misstänkte, går ej att använda i ett saltvattensakvarium.

Jag köpte några turbo sniglar för ett tag sen. Två av dem har dött...ser ut som det är ngn i karet som käkar dem.. men jag vet inte. skall köpa några till och se om det funkar bättre
.

köp hellre astreasniglar. liknar turbo men mindre. Turbo ramlar ofta omkull o kan sen ej vända sej, o därför dör dom. Det är mkt vanligt att turbosniglar därför dör av en efter en.

Vad det gäller ljuset..

Jag har 4X54 W T5 rör och ett moon lightrör.

Två av rören är blåa och två vita. vet dock inte vad det är för rör då de följde med rampen. Skulle vilja köpa bättre rör då jag misstänker starkt att det finns betydligt bättre rör. Har två rör som följde med mitt Juwel rio kar med. kanske de är bättre?

annars mottages tips tacksamt vilka rör som är bäst samt var man kan köpa dem i gbg / beställa på nätet.

jag har precis som du 4 st t5 rör. jag har 3 st fauna marine DUO rör, o ett Gieseman actinic pure. jag rekomenderar dessa rören, framför allt DUO rören skarpt. Dom ligger så högt som 17500K, vilket gör att du behöver inga blårör..utan röret ersätter kombinationen blått o vitt i ett o samma rör. Blir ett mkt fint dagsljus med en lagom dragning åt blått. Du kan säkert ha DUO rör på alla fyra rören, men jag har själv valt att byta de längst bak mot ett actinic pure som sagt, så får man känslan av att akvariet är lite djupare. Snyggare om man inte belyser upp bakrutan alltför mkt tycker jag.

kika gärna på mitt akvarium på detta forum (mitt deltec microreef plus)...där är bilderna riktigt representativa för både ljus o färgåtergivning (konstigt nog, för min kamera är rätt så gammal)..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu blir jag galen på mitt KH värde. enligt JBL är det 10 enligt tropical marin 13 och enligt salifert över 16..... det är ju helt sjukt att testerna kan visa så olika... hittar inte ngn bäst före stämpel på testet heller så det kan ju inte vara gammalt... eller?

mina nitrit och nitrat har sjunkit till 0.2 och 10... så det går sakta men säkert neråt.. det är ju lite ljust i tunneln iaf...

måste nog sänka på ljuset som du sa jonas... gröna alger i massor på rutorna som jag får skrapa varje dag...idag skrapa jag bakrutan lite grann också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jahapp idag är det mätt igen...

Det ser ut som förut tycker jag men jag har även mätt Po4 vilket visade 1.0

KH med salifert visde 15 med snikmedtod..dvs 7.5 X2 vilket är en liten sänkning. Dock gick det upp med TMs test som visar 13 och JBL lite längre också 10.

Ca 440 så det är samma.

Nitrit 0.2 och nitrat som ökat lite till 20.

Har bytt lampor nu men inte tillde du sa Jonas utan Ted hade ngt han rekommenderade och jag köpte. Ser mycket trevligt ut. Inte Jätte mycket bättre men bätre och troligen är det bättre för korallerna eftersom de fick ett rör med ljus som är rött... fråga mig inte vad de heter för det har jag glömt. Kommer ihåg att osram 67 var med bland dem men sen minns jag inte.. kanske ted ser detta och kan upplysa oss mig och er...

Sen mätte jag osmosvatten som jag hällt salt i och där är KH välddigt högt från början så det verkar som det är ngt med saltet... jag har beslutat att inte kämpa för mycket med detta mer då det känns som det funkar och att KH inte ökar utan sakta sjuker iaf.. det får ta sin tid sas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jahapp idag är det mätt igen...
Det ser ut som förut tycker jag men jag har även mätt Po4 vilket visade 1.0

KH med salifert visde 15 med snikmedtod..dvs 7.5 X2 vilket är en liten sänkning. Dock gick det upp med TMs test som visar 13 och JBL lite längre också 10.

Ca 440 så det är samma.

Nitrit 0.2 och nitrat som ökat lite till 20.

Som sagt...jag tycker inte ditt KH är nåt problem...med de calcium du har så ahr du bra o balanserade värden. Det är vanligt att nyblandat salt har ett kh på 10-13...du ligger kvar såpass högt fortfarande pgr av att du ännu inte har så mkt kalkager eller koraller som växer o förbrukar KH. Sikta på att få ner näringsvärdena(nitrat, nitrit, fosfat) ordentligt, o vänta in att akvariet mognar klart. då kommer kalkalger o koraller sätta fart..ditt kh kommer sjunka, o snart får du tom tillsätta karbonater o Ca för att hålla kvar värdena.

Du måste tillsätta bakterier nu så du får igpng din bakteriekultur. nitratvärdet är ingen fara, men ditt höga nitrit indikerar att akvariet är mkt omoget. de saknas massor av nyttiga bakterier. ted har en fins liten bakterieflaska.

Fosfaten är skyhög..en av orsakerna till din algväxt. jag skulle köpt rowaphos o lagt i en strumpa i sumpen eller där det är en viss genomströmning...byt mediat varje vecka i början...ditt fosfat måste ner till 0.03...rowaphos är oerhört effektivt..de kan du alltid ha i sen, men behöver inte byta så ofta när du fått ner värdet.

Har bytt lampor nu men inte tillde du sa Jonas utan Ted hade ngt han rekommenderade och jag köpte. Ser mycket trevligt ut. Inte Jätte mycket bättre men bätre och troligen är det bättre för korallerna eftersom de fick ett rör med ljus som är rött... fråga mig inte vad de heter för det har jag glömt. Kommer ihåg att osram 67 var med bland dem men sen minns jag inte.. kanske ted ser detta och kan upplysa oss mig och er...
Jag kan nog räkna ut vilka rör du köpt...det är också fina rör, absolut:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe.. japp de känns bra.. de är definitivt bättre...än de gamla...

Fosfaten ja .. glömde berätta att jag mätt det det var ett om jag minns rätt..

skall skaffa det du sa imorgon...skall till Ciklidhuset och köpa några sniglar ..har redan köpt bakterieflaskan av Ted.. du nämner.. och det droppa jag i igår...så förhoppningsvis så är det på G nu med Nitrat och Nitriten redan. skall mäta imorgon dag.. de facto är att algerna växer en aning mindre nu på rutorna.. köpte en billig ytavrinning till ytterfiltret idag.. skall se om den hjälper den befintliga lite...

Ha en god kväll och tack återigen för dina kloka och kompetenta råd!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...