Gå till innehåll

Saliferts KH test


asmshn

Rekommenderade inlägg

hehe.. japp de känns bra.. de är definitivt bättre...än de gamla...

Fosfaten ja .. glömde berätta att jag mätt det det var ett om jag minns rätt..

skall skaffa det du sa imorgon...skall till Ciklidhuset och köpa några sniglar ..har redan köpt bakterieflaskan av Ted.. du nämner.. och det droppa jag i igår...så förhoppningsvis så är det på G nu med Nitrat och Nitriten redan. skall mäta imorgon dag.. de facto är att algerna växer en aning mindre nu på rutorna.. köpte en billig ytavrinning till ytterfiltret idag.. skall se om den hjälper den befintliga lite...

Ha en god kväll och tack återigen för dina kloka och kompetenta råd!!

jättebra johan!!...då kommer nog nitriten ramla ner snart. de brukar ta ngr dar..du ska se att det redan på måndag, tisd börjar sjunka:)...

Ska nog till ciklidhuset imorgon också!...då kanske vi ses:)...tänk på att det finns olika media som sänker fosfat...rowaphos är som sagt ett, men tyvärr ganska dyrt. Fauna marines är lite billigare, men personligen har jag lite dplig erfarenhet av detta. Sen tror jag korallenzuchts är mkt bra...ted säljer de. Har du mer frågor om detta, så kan jag hjälpa dej lite senare...nu skall jag dricka lite vin o äta lax!:)

ha en trevlig kväll:)

JOnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

jahapp Fosfat remover inköpt dock inte det du föruspråkade då det var slut men det blev ett annat märke som skulle vara lika bra sa Göran.- hisklilgt dyrt var det med. FIxa i den strumpa i mitt ytterfilter och redan en timma hade fosfatet gått ner lite. Nitrit är på väg ner med. nitrat ligger på samma som tidigare. Samma med KH samma ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jahapp Fosfat remover inköpt dock inte det du föruspråkade då det var slut men det blev ett annat märke som skulle vara lika bra sa Göran.- hisklilgt dyrt var det med. FIxa i den strumpa i mitt ytterfilter och redan en timma hade fosfatet gått ner lite. Nitrit är på väg ner med. nitrat ligger på samma som tidigare. Samma med KH samma ..

Låter kanon!...när du ser att fosfaten inte längre sjunker så är de dags att byta fosfatmediat. I början kan de bli ganska ofta, kanske till o med var eller varannan vecka. men sen brukar emdiat räcka i ett par månader innan du behöver byta. Kommer du ihåg namnet på mediat??

Nitriten sjunker..jättebra..då har bakterierna börjat jobba nu.

Nitraten skall du inte bekymra dej för...inyte än i alla fall...den kanske till o med kommer gå upp lite nu när nitriten går ner...de tar längre tid för de nitratnedrbrytande bakterierna att komma på plats...så tids nog går nitraten ner också.

men som sagt...närmast nu är de fosfat o nitrit du skall hålla ett öga på...mätnörd som jag e så skulle jag nog möätt 2 ggr i veckan nu, när så mkt händer på kort tid.

Vi hörs!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

heh jag mäter varje dag :D det är ganska spännande juh...

mediet heter Midland Reefs phosphate remover det är pellets som man lägger i en strumpa och det skall tydligen gå att använda flera gånger om man sköljer det. Bör användas med aktivt kol så nu har jag detta + aktivt kol i mitt ytterfilter.

Sen undrar jag hur det är med nitrit remover? jag har köpt ett sånt medel med kan man anväönda det?

Ha det gott i värmen!!

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

heh jag mäter varje dag :D det är ganska spännande juh...

mediet heter Midland Reefs phosphate remover det är pellets som man lägger i en strumpa och det skall tydligen gå att använda flera gånger om man sköljer det. Bör användas med aktivt kol så nu har jag detta + aktivt kol i mitt ytterfilter.

Sen undrar jag hur det är med nitrit remover? jag har köpt ett sånt medel med kan man anväönda det?

Ha det gott i värmen!!

J

måste erkänna att jag inte känner till riktigt vad "nitrit remover" är för något...dina bakterier skall klara detta jobb...så avvakta du med detta. har du nån uppgift om vad det innehåller?tillverkare?....

Värmen bekymrar ju alltid en saltvattensakvarist...hoppas på lite kallare väder snart:smiley22:

Allt gott!

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är på gränsen redan... jag är duktigt orolig för vad som skall hänta nu i dagarna... blir det lite varmare är det kört..får väl flytta ner korallerna till bilen för där är det ju AC hehe...

Jag avaktar noll nityrit mediet ... skall kolal vem som gjort det etc...

MVH

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...