Gå till innehåll

Saliferts KH test


asmshn

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag utesluter inte att olika batchar/release av KH testet kan ha olika instruktion avseende antal droppar osv. Så det finns kanske anledning att försäkra sig om att rätt instruktion används till rätt batch/förpackning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag inköpte ovanstånde test för två veckor sen eller så. När jag kör exakt enligt instruktionerna får jag inte ngt utslag även om jag tömmer sprutan. Men om jag kör på snikvarianten och kör i 2 ml och en droppe så får jag att jag har 9 i KH.... är det ngn som kan förklara varför det blir så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp JBL visar betydligt lägre värden. Jämförde med vanligt sötvattenakvarium och samma sak där. Man kan säga att snikvärdet på salifierts test är det som gäller i paritet med JBL testet som låg bara marginelt högre då. Kanske de gjort regansen för svag eller för stark. tyvärr har jag försnillat referens vattnet man får med.... kanske ngn annan kan testa och se om de får samma resultat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men isf skulle jag ju ha 18 i KH och hur katten hänger det ihop med de två andra värdena då? det stämmer ju inte alls??? det är ngt som inte stämmer med testet... känns det som...fler som kan förklara??

Jag håller med dej att det är osannolikt med 440 i calcium o samtidigt 18 i kh..de borde fälla ut kalk spontant.

Saliferts kh tester är av väldigt varierande kvalite har jag också märkt. Den varianten som jag fick sist jag köpte är den med bara en flaska med röd vätska i..den verkar vara ganska ok, för där har dom med en referensvätska också, o enligt den så mäter testen hyffsat rätt.

Jag är rätt så säker på att alla kh tester mäter med samma metod, så även dyra o fina test med fina komplicerade namn, tror jag är minst lika osäkra. Det är nog sak samma så länge vi håller oss inom hobbytester trots allt.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta är ju förbaskat märkligt köpte ett annat nu och det visar att jag har 13 i KH... jag tror jag går upp i limmningen. och ´vad skall jag göra nu då? troligen är det högt men jag böt just vatten 15% typ.. och det var efter det som jag köpte det nya testet... hur sänker man KH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en koppling mellan värderna, men det hindrar inte att något av Mg, Ca och KH kan ligga fel för det.

Sänkning av KH sker bäst genom att låta tiden gå samt göra normala vattenbyten. Va väldigt noga med att du inte tillsätter något medel under tiden som är KH höjande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte mina värden ikväll:

KH: 13,5

Kalcium: 540 (Slog inte om med en spruta, så jag la till det värdet som blev med de proppar som skulle till för att slå om.)

Magnesium: 1260

Allt mätt med Saliferts tester.

Det enda jag tillsätter är en kapsyl All-In-One i veckan. Använder kranvatten, ingen osmos.

Sen har jag nästan inga fulalger iheller, så jag klagar inte, och mina koraller trivs och växer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror det är absolut fullt möjligt att ha ett KH på 18 samtidigt som man har ett Ca på 440.

Jag haft KH som ligger utanför Saliferts skala (runt 18) samtidigt som jag haft ett Ca på 480 och ett Mg på 1260.

hmm...jag skall inte lägga mej i tvärläge, men kh på över 18 o ca på 480...jag tror nåt av de värdena måste vara felmätta (inte av dej utan av testerna)...där har du en lösning som är 8 ggr övermättad (möttnadsvärdet mäts i omega i blir i detta fall ca 8...en mättad lösning har värdet 1)...de borde snöa under dom värdena....ett riktigt högt magnesium kan i o för sej tillåta att Ca o karbonaterna inte fäller ut trots mättad lösning (upp till mättnadsvärdet, omega 3), men här har du ju "endast" 1260 o omegavärdeta blir som sagt hela 8.

Trådskaparens mättnadsvärde om hans värden är rätt ligger också jättehögt, runt 7. Det är omöjligt att hålla Ca o karb i lösning då. Jag ser nu att han mätt KH igen, o nu fått de till 13..de stämmer bättre...antningen så beror det på att det redan skett den utfällning jag förespått mellan mätning 1 o 2, eller så var mätning 1 felaktig.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

både och kanske..... jag gjorde ett 15% vatten byte imellan... det sänkte kanske KH lite med? frågan är om det inte visar en aning för högt iaf.. saliferts test menar jag.. men jag har välldigt högt KH. HUR får man så högt KH? vad är det som gör att det blir så menar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

både och kanske..... jag gjorde ett 15% vatten byte imellan... det sänkte kanske KH lite med? frågan är om det inte visar en aning för högt iaf.. saliferts test menar jag.. men jag har välldigt högt KH. HUR får man så högt KH? vad är det som gör att det blir så menar jag?

Jag har märkt att dom saliferttesterna med en blå droppflaska verkar mäta 1 enhet högre än den med bara en röd flaska. Ganska stor skillnad när det gäller KH.

Nyblandat salt kan ha högt KH, särskilt om du anvönder tex reefcrystal salt. Värdet ramlar ner av sej självt när kalkalger o koraller börjar växa. Du behöver inte forcera ner värdet, tids nog kommer de sjunka...o sen brukar problemet bli tvärtom, att du får hälla i en massa saker för att hålla uppe kh värdet.

Nu har jag inte lusläst din tråd,,men om du vill får du gärna posta dina aktuella värden eller ännu hellre en serie en tid bakåt i tiden, samt lite uppgifter om vilket salt du använder, salthalt, hur länge har karet vart igång, hur mkt sten?, koraller?, mkt kalkalger?, använder du redan ngr tillsatser?-..mm...så skall jag försöka hjälpa dej med dina calcium o kh värden:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm...jag skall inte lägga mej i tvärläge, men kh på över 18 o ca på 480...jag tror nåt av de värdena måste vara felmätta (inte av dej utan av testerna)Mvh

Jonas

Jag lägger mig inte i tvärläge heller, men faktum är att jag har följt KH, Ca och Mg där KH startade mellan 8-9, gick upp till 18 eller mer, och snart är tillbaka på 8-9, med samma testkit hela tiden, så av någon anledning litar jag på testerna.

Jag påstår inte att jag har rätt men det är faktiska värden. Någon med mer kemikunskaper än mig kan säkert fastslå om trådskaparens uppmätta värden är möjliga eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...