Speedster Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Dessa bubblor som bildas av algerna vad är det för gas?Är det olika beroende var de kommer "ifrån" (cyano, sand alger etc?). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Släpper bubblorna om du pillar på dem? Eller är det alger som har som blåsbubblor i sig? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Speedster Postat 26 maj 2008 Författare Dela Postat 26 maj 2008 Tänkte inte så mycket på mitt egna kar, men visst efter att lyset varit tänt en längre tid så börjar sanden avge någon form av små bubblor.Vid kiselalger brukar det ju vara mycket bubblor som frigörs och även cyano etc, så vad är det för någon gas? syre? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bengan Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Jag skulle tippa på att det är syrgas som kommer från algernas fotosyntes. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Dessa bubblor som bildas av algerna vad är det för gas?Är det olika beroende var de kommer "ifrån" (cyano, sand alger etc?).Syrgas./Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Tänkte inte så mycket på mitt egna kar, men visst efter att lyset varit tänt en längre tid så börjar sanden avge någon form av små bubblor.Vid kiselalger brukar det ju vara mycket bubblor som frigörs och även cyano etc, så vad är det för någon gas? syre?Om det kommer från sandens djupare lager kan det nog vara kvävgas ...e lite osäker på detta dock..nån som kan bekräfta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 det måste ju vara som precis i sötvatten, så bubblar växterna när de har bra ljus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 det måste ju vara som precis i sötvatten, så bubblar växterna när de har bra ljusjavisst:)...algerna producerar syrgas, så dessa bubblor är syre.Frågan är dock dom bubblorna som man ser lite djupare ner i sanden, dvs när man ser sanden från sidan genom glaset, så finns där ibland bubblor lite djupare ner. Är detta kvävgas måntro?..nån som vet?/J Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Speedster Postat 26 maj 2008 Författare Dela Postat 26 maj 2008 Då var det som jag misstänkte, syre är väl aldrig dumt även om det kanske är en "piss i Nilen"... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.