nike83 Postat 26 maj 2008 Postat 26 maj 2008 är ett AquaMedic 90 eller 120 ett bra kar att börja med? de är bra akvarium? räcker belysning, pumpar osv? känns lite sådär, att 1/4 tas av volymen tas upp av sump och pumpar osv... jag är jätte tacksam för åsikter om karet!Fredrik Citera
nike83 Postat 26 maj 2008 Författare Postat 26 maj 2008 min fundering är också att: om man köper de som är 90, så blir det ca 200L för fisk och sten, hur snabbt kommer man vilja ha ett större kar då? den andra modellen 120, där har man iaf 300-350 L till plats! ingen som har åsikter? Citera
_Manne_ Postat 26 maj 2008 Postat 26 maj 2008 Hejfår det större plats så kör på det.. om Ekonomin tillåter det.. allt blir ju lite dyrare om man väljer ett större akvarie, mer levande sten osv.. mvh Manne Citera
havre Postat 26 maj 2008 Postat 26 maj 2008 Uppgraderinstankarna kommer snabbt om man kör "litet".Sen är det som manne säger, ekonomin är oftast den största bromsklossen. Citera
nike83 Postat 26 maj 2008 Författare Postat 26 maj 2008 hmm hade tänkt mig ett beggat kar och runt 10-15 papp totalt.... har ni någon koll AquaMedic percula är bra grejer?? Citera
Lucas_no1 Postat 26 maj 2008 Postat 26 maj 2008 Jag är riktigt nöjd med med mitt percula 120 som jag köpte i december.Akvariet och bänken är mycket gediget byggt och är i toppklass tycker jag.Det som är lite trist är att pumparna låter lite mycket men det är inte så att det är värt att byta ut dom.Sumpen är lysande då man har allt vatten i karet och slipper ha en sump under karet.Känns tryggt tycker jag.Det fina med en sump är också att du slipper se all teknik.Det går att trycka ner en hel del i sumpen om man känner för det.Typ uv-c, extra pumpar, fosfatfilter, osmolator mm.Jag kör med standard belysningen som följer med men jag har kompleterat med två T-5 rör på 54w vardera.Det räcker tydligen bra för mina sps er växer bra. :-) Citera
nike83 Postat 26 maj 2008 Författare Postat 26 maj 2008 Jag är riktigt nöjd med med mitt percula 120 som jag köpte i december.Akvariet och bänken är mycket gediget byggt och är i toppklass tycker jag.Det som är lite trist är att pumparna låter lite mycket men det är inte så att det är värt att byta ut dom.Sumpen är lysande då man har allt vatten i karet och slipper ha en sump under karet.Känns tryggt tycker jag.Det fina med en sump är också att du slipper se all teknik.Det går att trycka ner en hel del i sumpen om man känner för det.Typ uv-c, extra pumpar, fosfatfilter, osmolator mm.Jag kör med standard belysningen som följer med men jag har kompleterat med två T-5 rör på 54w vardera.Det räcker tydligen bra för mina sps er växer bra. :-)allright : ) det låter juh bra! hur mycket låter pumparna? är de så att jag inte kommer kunna sova i mitt rum brevid? inget som är negativt med karet förutom att det låter lite väl mycket? vad pröjsade du för det? Citera
Lucas_no1 Postat 26 maj 2008 Postat 26 maj 2008 Jag tycker percula karet är det som är i absolut bäst utförande och då jämför jag med de andra möbelakvarium jag ägt och det är Juwel, Rena, MP och Akvastabil.Du kommer absolut inte ha några problem att sova i rummet bredvid om du inte är extremt överkänslig!Jag köpte karet på pwss.seJag såg ett begagnat percula 90 på blocket för 6000 för några dagar sedan.Här är en länk till mitt percula.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18325Mvh Lucas :-) Citera
nike83 Postat 28 maj 2008 Författare Postat 28 maj 2008 Jag tycker percula karet är det som är i absolut bäst utförande och då jämför jag med de andra möbelakvarium jag ägt och det är Juwel, Rena, MP och Akvastabil.Du kommer absolut inte ha några problem att sova i rummet bredvid om du inte är extremt överkänslig!Jag köpte karet på pwss.seJag såg ett begagnat percula 90 på blocket för 6000 för några dagar sedan.Här är en länk till mitt percula.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18325Mvh Lucas :-)allright, det låter juh bra får se om jag hittar något 120, de verkar vara lite ovanliga! Citera
nike83 Postat 30 maj 2008 Författare Postat 30 maj 2008 sådär, nu står det ett Aqua Medic Percula 120 (440L) i mitt vardagsrum. shit va tungt det var! men nu äre här iaf. köpte ett oanvänt kar som har sått och väntat på en köpare i ett år. Skönt att jag fick min bok om saltvatten idag också, "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop och så är jag 7000kr fattagare också Citera
Freddi Postat 30 maj 2008 Postat 30 maj 2008 Kul !!7000 kr är bara början, du kan nog sluta räkna nu.Nu är det vatten, salt och sten på tur och naturligtvis vill vi se bilder !!!! Citera
Matt_HiHat Postat 30 maj 2008 Postat 30 maj 2008 Mkt bra förslag, sluta räkna nu så kan du inbilla dig att du kom billigt undan! Citera
nike83 Postat 30 maj 2008 Författare Postat 30 maj 2008 jag tyckte 7papp var riktigt bra pris, då jag skulle få det mindre (modell 90 a 290L) för 4 papp som har varit igång i 4 år... ska börja beställa ett osmos-filter på måndag, alternativt/och börja kolla med butiker på bra paketpris för alla grejer jag behöver! Citera
Lucas_no1 Postat 30 maj 2008 Postat 30 maj 2008 Kul nu är vi några med percula 120 i Stockholm! :-)Har du vägarna förbi Nacka kan du få kika på mitt som varit igång i sex månader.Sen som de ovan skriver......Sluta räkna vad du lägger ut i kr. heheMvh Lucas Citera
nike83 Postat 30 maj 2008 Författare Postat 30 maj 2008 Kul nu är vi några med percula 120 i Stockholm! :-)Har du vägarna förbi Nacka kan du få kika på mitt som varit igång i sex månader.Sen som de ovan skriver......Sluta räkna vad du lägger ut i kr. heheMvh LucasJa absolut gör jag det! Jag bor i fruängen, så de är nära! jaaa, de är väl lika bra att sluta räkna, men man vill ändå ha bästa möjliga pris för bästa kvalitet!! right? Citera
Trilobite Postat 3 juni 2008 Postat 3 juni 2008 Jag har ett 120 som jag är jättenöjd med! Mitt kar har kostat totalt 24000 och karet + en del teknik gick på 5000. Karet är c a ett år nu och riktigt fint! (finns tråd om det här, även om jag varit borta från guiden ett tag, så inga nya uppdateringar) Citera
wrang Postat 3 juni 2008 Postat 3 juni 2008 Jag hadde ett AM Percula 90 var till en början mycket nöjd med detta men så kommer det där andra oxså, bättre skummare komplettering av div saker tex kalkreaktor. Men sådant kommer senare så man blir mer inbiten i denna djungel av Ha begär.Visseligen var mitt ett gammal modell men idag är de säkert bättre med pumpar och skummare.Så över lag tyckte jag det var ett trevligt lagom stort akvarium som man fort kan få snyggt med koraller som växer brahär é mitt fd kar forums tråd hittar du härWrang´s Percula 90 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.