Gå till innehåll

AquaMedic Percula - bra akvarium att börja med?


nike83

Rekommenderade inlägg

är ett AquaMedic 90 eller 120 ett bra kar att börja med? de är bra akvarium? räcker belysning, pumpar osv?

känns lite sådär, att 1/4 tas av volymen tas upp av sump och pumpar osv...

jag är jätte tacksam för åsikter om karet!

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min fundering är också att: om man köper de som är 90, så blir det ca 200L för fisk och sten, hur snabbt kommer man vilja ha ett större kar då? den andra modellen 120, där har man iaf 300-350 L till plats!

ingen som har åsikter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är riktigt nöjd med med mitt percula 120 som jag köpte i december.

Akvariet och bänken är mycket gediget byggt och är i toppklass tycker jag.

Det som är lite trist är att pumparna låter lite mycket men det är inte så att det är värt att byta ut dom.

Sumpen är lysande då man har allt vatten i karet och slipper ha en sump under karet.

Känns tryggt tycker jag.

Det fina med en sump är också att du slipper se all teknik.

Det går att trycka ner en hel del i sumpen om man känner för det.

Typ uv-c, extra pumpar, fosfatfilter, osmolator mm.

Jag kör med standard belysningen som följer med men jag har kompleterat med två T-5 rör på 54w vardera.

Det räcker tydligen bra för mina sps er växer bra. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är riktigt nöjd med med mitt percula 120 som jag köpte i december.

Akvariet och bänken är mycket gediget byggt och är i toppklass tycker jag.

Det som är lite trist är att pumparna låter lite mycket men det är inte så att det är värt att byta ut dom.

Sumpen är lysande då man har allt vatten i karet och slipper ha en sump under karet.

Känns tryggt tycker jag.

Det fina med en sump är också att du slipper se all teknik.

Det går att trycka ner en hel del i sumpen om man känner för det.

Typ uv-c, extra pumpar, fosfatfilter, osmolator mm.

Jag kör med standard belysningen som följer med men jag har kompleterat med två T-5 rör på 54w vardera.

Det räcker tydligen bra för mina sps er växer bra. :-)

allright : ) det låter juh bra! hur mycket låter pumparna? är de så att jag inte kommer kunna sova i mitt rum brevid? inget som är negativt med karet förutom att det låter lite väl mycket? vad pröjsade du för det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker percula karet är det som är i absolut bäst utförande och då jämför jag med de andra möbelakvarium jag ägt och det är Juwel, Rena, MP och Akvastabil.

Du kommer absolut inte ha några problem att sova i rummet bredvid om du inte är extremt överkänslig!

Jag köpte karet på pwss.se

Jag såg ett begagnat percula 90 på blocket för 6000 för några dagar sedan.

Här är en länk till mitt percula.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18325

Mvh Lucas :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker percula karet är det som är i absolut bäst utförande och då jämför jag med de andra möbelakvarium jag ägt och det är Juwel, Rena, MP och Akvastabil.

Du kommer absolut inte ha några problem att sova i rummet bredvid om du inte är extremt överkänslig!

Jag köpte karet på pwss.se

Jag såg ett begagnat percula 90 på blocket för 6000 för några dagar sedan.

Här är en länk till mitt percula.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18325

Mvh Lucas :-)

allright, det låter juh bra :) får se om jag hittar något 120, de verkar vara lite ovanliga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär, nu står det ett Aqua Medic Percula 120 (440L) i mitt vardagsrum. shit va tungt det var! men nu äre här iaf. köpte ett oanvänt kar som har sått och väntat på en köpare i ett år.

Skönt att jag fick min bok om saltvatten idag också, "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop och så är jag 7000kr fattagare också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tyckte 7papp var riktigt bra pris, då jag skulle få det mindre (modell 90 a 290L) för 4 papp som har varit igång i 4 år...

ska börja beställa ett osmos-filter på måndag, alternativt/och börja kolla med butiker på bra paketpris för alla grejer jag behöver!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul nu är vi några med percula 120 i Stockholm! :-)

Har du vägarna förbi Nacka kan du få kika på mitt som varit igång i sex månader.

Sen som de ovan skriver......

Sluta räkna vad du lägger ut i kr. hehe

Mvh Lucas

Ja absolut gör jag det! Jag bor i fruängen, så de är nära!

jaaa, de är väl lika bra att sluta räkna, men man vill ändå ha bästa möjliga pris för bästa kvalitet!! right?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde ett AM Percula 90 var till en början mycket nöjd med detta men så kommer det där andra oxså, bättre skummare komplettering av div saker tex kalkreaktor. Men sådant kommer senare så man blir mer inbiten i denna djungel av Ha begär.

Visseligen var mitt ett gammal modell men idag är de säkert bättre med pumpar och skummare.

Så över lag tyckte jag det var ett trevligt lagom stort akvarium som man fort kan få snyggt med koraller som växer bra

här é mitt fd kar

20061217_akvariet.jpg

forums tråd hittar du här

Wrang´s Percula 90

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...