Gå till innehåll

Problem med Hanna fosfatmätare - Inte problem längre!


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Dags att återuppväcka tråden igen. Resultatet av mina misslyckade försök att få konsistenta mätvärden med min Hannamätare var att jag skickade tillbaks den till generalagenten som garantifel. Jag fick nyligen tillbaks en helt ny Hannamätare. Nu har jag testat den igen, och samma fel uppkommer - inkonsistenta mätvärden!!!

Mättillfälle 1 (förra veckan, 5 mätningar): 0,34 0,01 0,07 0,31 0,05

Mättillfälle 2 (idag, 3 mätningar): 0,35 0,02 0,34

Idag gjorde jag ett nytt grepp, som har kastat ljus på problemet! Istället för att använda samma mätkyvett för hela serien, så sparade jag den fyllda kyvetten från mätningen som visade 0,02 och jämförde denna okulärt med den som gav värdet 0,34. Resultatet är slående - jag kan med blotta ögat se en tydlig nyansskillnad i kyvetterna. Uppenbarligen är det inte fel på instrumentet, utan snarare något med reagenserna.

Antingen är det fel på reagenserna i sig, eller också blandar jag i dem fel. Jag menar dock att jag gör på mycket likartat sätt för varje gång, så jag kan inte tro annat än att det är ett kvalitetsfel i reagenserna.

Eller vad säger någon annan som har insikt i detta?

Borde jag reklamera reagenserna?

På fotona nedan syns det tydligt att den högra kyvetten har en mer blåaktig ton (mätvärde 0,34) än den första kyvetten (mätvärde 0,02). Jag har kört både zeolitfilter och fosfatfilter ett tag nu, så jag vill ju gärna tro att ett lågt mätvärde är korrekt.

post-1358-14468915902942_thumb.jpg

post-1358-14468915903136_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju vara fel på reagensern men skulle ju inte tro de. Ja har mätt ca 0.07 - 0.01 hela tiden med min tills i fredags så fick ja 0.24 så högt har ja aldrig haft, dumt att ja inte tog ett nytt test precis efter de andra. Mätte även idag igen o då fick ja 0.07 igen, har ju doserat rätt så hårt i veckan, droppat zeobak, zeofood varje dag.

Ja tycker de är väldigt svårt o få i allt pulver av reagensern, osmart förpackning tycker ja!

Men de är konstigt att en helt ny hannamätare ska strula, fick du nya kyvetter med?

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid första mättillfället tog jag ut en bägare med akvarievatten (ca 200 ml). Jag använde sedan detta vatten som utgångspunkt för alla fem mätningarna. Jag gjorde dessa fem mätningar i tät följd med helt samma metodik. Jag var noga med att tömma reagenspåsen ordentligt, och jag skakade ungefär lika mycket på kyvetten (lite, lite bottensats blev kvar i alla fem mätningarna). Jag kan inte se något som helst skäl varför flera mätningar efter varandra på denna lilla mängd vatten skulle ge så skiftande resultat (0,34 0,01 0,07 0,31 0,05).

Och ja, jag fick nya kyvetter också. Kom ihåg att samma problem hade jag med gamla mätaren, trots att jag tvättade mätkyvetten i utspädd saltsyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle - ja det låter som du har problem med reagenserna. Det är inte acceptabelt med dessa avvikelser. När jag kör med Hach/Lange och PhosVer 3 som reagens så har jag högst en avvikelse på en hundradel vid samma upplägg. Du bör kontakta (även Greger) leverantören. Är det HI 93713 Phosphate Low Range ISM ni har? Den jobbar på 890 nm och med något som heter "ascorbic acid method". Det är samma metod jag använder och det kan då vara möjligt att använda Hach/Langes reagent PhosVer 3.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är de reagenserna. Min förpackning är märkt "Lot HO44 Exp 04/2010". Helst skulle jag vilja testa någon annans reagenser för att se om det blir bättre. Nu gjorde ju greger inte särskilt bra reklam för sina reagenser ;) , men det finns ju fler som har Hanna.

Att testa annat fabrikat låter vanskligt, det kanske är olika mängd i påsarna mm, och jag har ingen referensvätska att testa mot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden spelar nog ingen roll eftersom det är en mättad lösning (det är alltid kvar lite olöst). Vad som kan spela roll så är det kallibreringen men det finns inte så många sätt att göra en metod på.

Så fort jag får tag på mer reagens så kan jag skicka några till dig för provning om inte doris batch löser problemet. Upplever du samma som Vargklo Doris eller är problemet endemiskt uppe i Stockholm...... :)

MVH Lasse

Gjorde en annan intressant iaktagelse - testad med ELOS fosfortest och fick glädjand 0. Min sura DR 2010 hävdar dock fortfarande att rätt värde är 0,08.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra Doris,

Jag PM:ade dig just om reagenser, men det är ju lika bra att du testar dina ordentligt först.

Om du vill repetera mitt test så ska du nollställa mätaren efter varje mätning, och hämta provvattnet ur en bägare med vatten som du tar ur karet vid ett tillfälle (dvs fyll inte kyvetten med vatten direkt från karet vid varje mättillfälle. En fisk kan ju skita och förorena vattnet precis där du tar ditt provvatten, så blir inte testerna jämförbara).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått en laddning reagenser från Doris som jag kan järmära med. Tack för det, Doris! :)

Jag har gjort en längre mätserie med reagenser från min ursprungliga låda, och jämfört dessa med Doris reagenser. Våra reagenser kommer från olika tillverkningsserier "lots".

Jag tror att jag har eliminerat ev. fel som kommer från genomförandet av mätningen, då jag har följt följande procedur (jag läste ju trots allt en kurs i mätteknik på Chalmers för 20 år sedan i min ingenjörsutbildning...):

  • Jag fyllde en kanna med vatten från akvariet (mitt revkar), som samtliga mätprov togs från.
  • Jag öppnade reagensförpackningarna med sax (dvs jag rev inte av toppen), och jag såg till att vara noga med att tömma allt pulver i kyvetten
  • Jag nollställde mätinstrumentet mellan varje mätning
  • Jag använde samma kyvett till varje mätning, noga ursköljd mellan varje mätning
  • Jag blandade reagenspulvret lika mycket vid varje mätning - 10 långsamma vändningar av kyvetten upp-och-ned

Mätresultat med mina egna reagenser:

  • Reagens Hanna HI 93713-0, Lot #044, Exp 04/2010
  • Mätning 1: 0,26
  • Mätning 2: 0,12
  • Mätning 3: 0,27
  • Mätning 4: 1,00 (Det syntes tydligt med blotta ögat att kyvetten var mer blå än i de andra mätningarna)
  • Mätning 5: 0,02

  • Referensmätning med nyblandat saltvatten (H2Ocean, densitet 1,022): 0,10

Mätresultat med Doris reagenser:

  • Reagens Hanna HI 93713-0, Lot #046, Exp 06/2010
  • Mätning 1: 0,26
  • Mätning 2: 0,25
  • Mätning 3: 0,25
  • Mätning 4: 0,26

  • Referensmätning med nyblandat saltvatten (H2Ocean, densitet 1,022): 0,09

Mätresultat med Salifert fosfattest: ca 0,10

Jag gör följande slutsatser av mätningen:

  • Jag kan inte tolka resultatet på något annat sätt än att min laddning med reagenser håller en mycket ojämn kvalitet, och därigenom inte är tillförlitliga
  • Hannamätaren gav en konsistent avläsning med Doris reagenser, så mätaren verkar vara ok
  • Min fosfatnivå är ca 0,25

Andra reflektioner:

  • En fosfatnivå på 0,25 är ju mycket hög, speciellt mot bakgrund av att jag har både fosfatfilter (med Fauna Marin aluminiumgranulat) och zeolitfilter med hela KZ-uppsättningen av kemikalier
  • Jag förvånas över att jag inte har mer algproblem i revkaret, då nitrathalten är relativt hög också (15 mg/l).
  • Kan det verkligen vara så att saltet H2Ocean ger en fosfathalt på ca 0,09? Det låter verkligen högt. Det står ingenting om fosfathalten på burken. Har jag föroreningar i mitt blandingskärl eller finns det någon annan förklaring (t.ex. att mitt osmosfilter släpper igenom fosfat)?
  • Saliferts fosfattest ligger lite lågt, vilket jag redan noterat vid andra tillfällen.

Reflektioner från er andra mottages tacksamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle

Gör en referensmätning på ditt nya saltvatten när det stått några dagar. Blanda det noga och låt det stå - mät efter några dagar. Jag har den erfarenheten att precis nyblandat kan ge konstiga värden. Annars tycker jag ditt resultat ligger (med den riktiga batchen) som förväntat gentemot salifert. Jag har mätt med Elos och får 0 - 0,01 när jag har ca 0,1 med fotospektrometern. I den vetenskapliga liiteraturen står det ofta lägre värden än detta som gräns för påverkan av kalcifiering men jag misstänker att man i sina mätningar inte mäter i fosfat utan fosfat-fosfor. Mina 0,11 i fosfat motsvarar då ca 0,04 o fosfat-fosfor. Jag får detta trots att jag kör med en aluminiumbaserad fosfatfällare i ett separat utvändigt eheimfilter. Jag har en liten vandring under dygnet med ner till ca 0,09 som fosfat precis när ljuset släcks.

När det gäller algfrågan så tycker jag det är dags att lämna linjen att mätbara värden av fosfat och nitrat automatiskt ger algproblem. Min erfarenhet är att så inte är fallet utan att det lika gärna kan vara något annat ämne som är begränsande och att man därför inte automatiskt får tillväxt av "skit"alger om man har mätbara värden av fosfat och nitrat. Koldioxid är ett sådant ämne som kan vara begränsande. Många upplever att användandet av kalkvatten minskar "skit"algsproblemet och kalkvattnets främsta uppgift är att höja pH. Högre pH begränsar automatiskt tillgången på fri koldioxid i vattnet. Symbiosalgerna i korallerna är inte lika beroende av löst koldioxidgas som "skit"algerna - inklusive sina släktingar eftersom koralldjurets metabolism till en viss grad förser symbiosalgerna med koldioxid. Varje algproblem (eller för den delen - avsaknande av alger) måste analyseras med utgångspunk från förhållandet i det aktuella akvariet och man måste undvika generella, svepande förklaringar som läsbara fosfor och kvävenivåer. Järn är en annan sak som kan bli begränsande och att i ett sånt läge rekommendera en järnbaserad fosfor-remover kan få helt tvärtomeffekt. Skitalgerna är verkliga, snabbväxande oppurtunister som kan utnyttja varje lite förhöjning av fosfornivåerna (så låga nivåer att de bara är mätbara med proffsutrustning) och jag skulle vilja säga att oftast är det något annat ämne än fosfor som begränsar tillväxten i ett "skit"algfritt akvarium.

Nog om dett off-topic - men Calle du bör med de mätserier du har direkt klaga hos din leverantör att analyskemikalier.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag på träffen hos Vargklo fick vi chansen att testa Hannan emot Rowa's tester.

Vattnet i revakvariet visade på Hannan 0,17ppm PO4.

När frun (som har bra färgseende) läste av Rowa-testet så blev det emellan 0,14 och 0,18

När NiXoN kontrolläste Rowa-testet så sa han "-Nja, jag tycker det är närmare 0,18 än 0,14ppm"

Härligt med konsekventa resultat !!

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi gjort ytterligare ett test.

Rowa/Fru-avläsningen gav "Någonstans emellan 0,028 och 0,046 antagligen närmre det övre".

Vargklo's Hanna med "finreagenser" visade först 0,05 och sedan 0,04 2ggr vid direktavläsningar.

Tokroligt med konsistenta värden ! Båda testerna är klart imponerande tycker jag.

Fast det blir förståss dyrt att vara lite färgblind...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...