Gå till innehåll

Skärbräda i akvariet?


jorgen

Rekommenderade inlägg

Tänkte ha något under min levande sten för att den inte ska trycka direkt mot bottenglaset.

Hittade billiga och och tunna (ca. 2-3mm) skärbrädor på IKEA. Det står "PE-LD" antar att det är någon förkortning för vad det är för plast. Är detta skadligt för invånarna i akvariet?

Bör man limma fast skärbrädan mot bottenglaset med akvariesilikon?

Tacksam för alla svar och erfarenheter om vad man kan ha under levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har sett att andra gör det under längre tid utan att "brädan" påvisar några problem.. det du ska se till är ju att det inte kommer in något under den så belasningen blir fel på undersidan.

finns plexi att köpa på classes i bitar alt bauhaus typ..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det känns säkrare att ha något som skyddar glaset och fördelar ut vikten. Akvariet är ej uppstartat enu, så jag kommer lägga i skärbrädan innan allt annat, på så sätt kommer det inte finnas någon risk att där kommer något emellan glaset och skärbrädan.

Tänkte att om man limmar fast den kommer det inte finnas någon risk att där kommer något emmellan även när där är påfyllt sand.

Tack för svaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte ha något under min levande sten för att den inte ska trycka direkt mot bottenglaset.

Hittade billiga och och tunna (ca. 2-3mm) skärbrädor på IKEA. Det står "PE-LD" antar att det är någon förkortning för vad det är för plast. Är detta skadligt för invånarna i akvariet?

Bör man limma fast skärbrädan mot bottenglaset med akvariesilikon?

Tacksam för alla svar och erfarenheter om vad man kan ha under levande sten.

Jag skulle definitivt avråda från detta. Du behöver inte denna typ av avlastning...glaset tål att stenen står på de direkt, med eller utan grus emellan.

Sen finns det risk att de kommer grus emellan din bräda o glaset o då får du precis motsatt effekt den du söker, nämligen ännu sämre tryckfördelning o risk för katastrof.

Vidare kanske du kan få en del problem med detritus o anaeoroba zooner under brädan. Den kommer inte sluta 100% tätt, så efter ett tag kan de nog börja växa saker under den. Till sist så kan du aldrig vara säker på vad denna plast släpper ifrån sej...chansa skall man aldrig göra inom denna hobby..det är den för dyrbar o känslig för.

Gå på "vetenskap o beprövad erfarenhet", lägg stenen direkt på glaset eller med vanlig bottensand emellan. Det funkar vilket som.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...