Gå till innehåll

hur många fiskar?


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Beroende på vilken storlek de har som vuxna och hur pass aggressiva de är så är det svårt att ge en generell tumregel. Vissa trivs i stim, andra bör inte hållas mer än ett ex utav. Lättast är om du läser på lite om det du ska skaffa och ser vad de har för krav och behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De finns såna tumregler, som är baserade på erfarenhet. Min tumregel, som är enbart baserad på mina egna erfarenheter(så de finns säkert lika många tumregler som akvarister), är akvariets volym i literX1.5/10=cm fisk.

tex ett akvarium på 200 liter, ger då 30 cm fisk.

detta är när akvariet är moget o inkört, så i början är de betydligt mindre fisk du kan ha.

Om du läser i olika böcker hittar du där liknande tumregler, o jag tror dom ligger någotsånär i närheten av "min".

Det är alltid bättre att ha lite för lite fisk än tvärtom, o ibland kan man ha perfekt balans, men så köper man den där extra fisken, o så rubbas hela balansen.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj är det så kännsligt? detta med saltvatten gör mig grymt nervös hehe.. vette fan om mina nerver klarar allt detta med värden som dipar och tippar upp och ner hela tiden pga av att man gör ett litet misstag´eller ngt annat händer..som tex idag när det är förbaskat varmt!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

iallafall så har jag väl lyckats skaffa för många fiskar nu också då!!

Visserligen är de flesta mycket små... små cromisar har jag tex 7 stycken men de är nog max 1 cm stora...men jag har några stora firrar också.. och några andra mindre... skämms nästan när jag säger det ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

iallafall så har jag väl lyckats skaffa för många fiskar nu också då!!

Visserligen är de flesta mycket små... små cromisar har jag tex 7 stycken men de är nog max 1 cm stora...men jag har några stora firrar också.. och några andra mindre... skämms nästan när jag säger det ...

de blir nog bra...bli inte nervös;)....tänk egentligen bara på en sak: ta allt i ett väldigt lugnt tempo, gör förändringar långsamt, o köp på dej nya fiskar i ett mkt, mkt lugnt tempo. Väntan är nyckelordet...(tyvärr...för de är roligare att skynda, men de funkar inte i saltvatten:()

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Jonas tumregel är ganska bra då den stämmer överens med min. Sedan lever jag inte som jag lär, långt ifrån. Jag har ca 70-80 cm fisk på 275 liter, men då har jag problem med fosfat och nitrat också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor skillnad när de kommer till mängden skit som fiskarna producerar, även om det är lika många cm fisk. 10cm chromis eller 10cm drake med mycke mer massa, jag säger dock inte att regler inte fungerar men dom är lite generella.

Jag själv föredrar att ha lite mindre fisk och slippa alger och höga fosfathalter.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor skillnad när de kommer till mängden skit som fiskarna producerar, även om det är lika många cm fisk. 10cm chromis eller 10cm drake med mycke mer massa, jag säger dock inte att regler inte fungerar men dom är lite generella.

Jag själv föredrar att ha lite mindre fisk och slippa alger och höga fosfathalter.

//NiXoN

de har du helt rätt i förstås:)...egentligen är de ju volymen fisk man borde mäta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ha mycket fisk, man behöver bara ha en effektiv rening och kolkällemetoden (vodkametoden, zeovit mm) är så effektiva tillsammans med en bra skummare att man inte behöver bekymmra sig speciellt mycket om nitrat och fosfat, sen finns det ju fosfatremovers också. Sen får man väl själv avväga hur mycket fisk som passar innan karet ser trångbott ut samt att fiskarna passar ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nämt det förut men gör det igen eftersom det är ett relevant topic tycker jag vad säger ni om nitrat/nitrit removers då? typ denna

http://www.zeosand.se/index.php?page=fakta

nu har jag bara skummat detta, men de verkar ju helt enkelt vara ett zeolitfilter som presenteras....de funkar...men är en helt annan o rätt så komplicerad grej. man kan få låga näringsvärden på ett enklare sätt. Nitratvärdet behöver du inte oroa dej för än...först skall nitrit ner, o de kommer du få ner utan någon speciell metod..det är bara att doera bakterier o ha tålamod, o inte belasta för mkt, så har du noll i nitrit så småningom. Sen när detta skett, så kan du börja fokusera på nitraten...den tar kanske upp till ett halvt år innan den är riktigt låg...men du skall se en sakta men säker nedgång hela tiden. Om du landar sen på 1-5 i nitrat o de inte vill ramla ner mer sen, är de inte så tokigt ändå. men om du sen vill finlira, få fram mer färger på koraller etc, så kan de vara frestande att pressa ner nitraten lite till. Först DÅ kan de bli aktuellt med zeolitfilter eller kanske vodkametoden mm. men som sagt, just nu...vänta bara ner nitriten först så tar vi de andra sen;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...