Ted saltakvarium Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 HEJ!Jag är en nybörjare med saltvattensakvarium och är 16 år gammal.Jag har en skummare som är en Aquamedic tror jag den heter. Jag vet inte hur den ska skumma för jag har alrig haft saltvattensakvarium. Den skummare bara en bit upp, men den skummare inte ända upp till koppen. Tar det några dagar innan den börja skumma ordenligt????+ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 6 juni 2008 Författare Dela Postat 6 juni 2008 Hej, jag har några frågor till som jag skulle vilja få svar på.Det är så att den 17 maj 2008 startade jag ett saltvattensakvarium med hjälp av en bok som heter "Saltvattensakvariet guiden för nybörjare". Jag hällde i rätt mängd salt i akvariumet, dock lätt jag ju temperaturen bli bli 26 grader innan jag hällde i saltet. Sen fick det står och blanda i någon vecka. Sen köpte jag såna här flaskor med bakterier som bryter ner nitrit eller vad det var och istället för levande sten som är så dyrt, köpte jag lavasten. sen så la jag också ner kalkgurs som blev ett lager på ca 5cm tjockt. Jag använder mig av ett Juwel akvarium med en pump som pumpar 1000l/h och en Fluval plus4 som pumpar lika mycket, samt en skummare som heter Aqua Medic som jag inte vet hur den ska fungera. Det har stått igång nu sen des hur lång tid ska jag vänta innan jag kan köpa en frökenfisk eller nåt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 Japp eller iaf ett tag. iskarna dör inte för att skummaren inte fungerar... Lycka till grabben Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 Hejsandu bör inte använda lavasten. det kan inehålla metall eller andra gifter som inte är bra för fiskarna. Kalksand vet jag inte om det är bra eller dåligt men det är nog inte alls lika bra som riktig korallsand. Jag läste att det var ngn som körde med lavasten och att det fuungerade men att det är en risk med det... jag v et dock inte hur stor. Om du vill se vad andra svarat kan du alltid söka på det här i forumet så får du en massa svar på frågor angånde detta. tex denna trådenhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18693&highlight=lavastenNär man skall släppa i sina första djur får man mäta sig till om man skall följa skolboken. Finns massor med frågor på detta med. Finns en guid på denna site som heter saltvattenskemi för dummies som är grym här hittar du denhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496&highlight=saltvattenskemiMVHJohan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 6 juni 2008 Författare Dela Postat 6 juni 2008 Gör dem inte? vad är den till för då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 6 juni 2008 Författare Dela Postat 6 juni 2008 asså, stenarna har varit i sötvattensakvarium innan och det har inte påverkat fiskarna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 6 juni 2008 Författare Dela Postat 6 juni 2008 Hej! jag fick nyss svar av en att fiskar inte dör av att skummaren inte fungerar. är detta sant? behöver jag inte en skummare? sen så ska man ha filtersvamp i sina filter eller inget alls? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 ok... det är välldigt stor skillad på vad som påverkar sötvattens fiskar och vad som påverkar ssaltvatten. Tex om du har medicinerat dina sötvattensfiskar ... ngn ggn så kan det verkligen finnas ämnen i de stenarna som dödar koraller och andra längre djur.. det finns säkert massor med andra anledningar som andra kan berätta om ... Jag är också nybörjare.. och det första man lär sig i denna hobbyn är att det ÄR dyrt sen lär man sig att det finns INGA genvägar i princip.. för de slår alltid tillbaka .. förr eller senare... dessutom blir det välldigt dyrt när man fuskar.. som du säkert sett på vad fiskpriserna är... sen bär man läsa läsa läsa.. det är enda sättat ..förstår man inte får man fråga.. och jag lovar dej.. du kommer tjäna på att lyssna på vad folk säger.. för det är alltid som så.. att det tar tid i denna hobbyn... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 6 juni 2008 Författare Dela Postat 6 juni 2008 ja, men jag hade bara tänk mig ett fisk akvarium och inte med koraller för de är svåra och dyra Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 6 juni 2008 Författare Dela Postat 6 juni 2008 Har jag fattat detta rätt nu? Om inte skummaren skummar ordenligt, är akvariet rent då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 6 juni 2008 Författare Dela Postat 6 juni 2008 Kan nån berätta för mig hur man startar ett enkelt saltvattensakvarium men ändån billigt?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Drullputt Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 Så rent kan du aldrig få det, förmodligen kass skummare. Är det ingen skit blir bara skummet ljusare, men skum ska det alltid komma. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 Om du nyligen installerat skummaren så kan det ta några dagar innan den börjar producera något skit. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 Skummaren renar vattnet. Utan skummare behöver man byta mer vatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 Titta här på forumet under "mitt första akvarium".Nu har du tre trådar i gång om samma kar. Det är lättare för oss att hålla reda på svar och ips om du håller dig till en tråd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 Nu har du tre trådar igång om ditt akvarium.Det är enklare för oss att hålla reda på de tips vi skall ge dig om du bara har en tråd på gång. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 Man har inte filter i saltvatten... iaf inte samma filter som man har i sötvatten. DU kan ha skumfilter som man har i ett innerfilter i sötvatten.. men då måste man göra rent det betydligt oftare.... Det är det den levande sten är till för.. att filtrera... tillsammans med skummaren ... och sanden.. spciellt om du har levande sand...därför är det mycket viktigt att cirkulera vattnet helst genom den levande stenen... fast det har jag inte fattat hur man gör på ett bra sätt utan att störa korallerna..Utan skummare blir ljuset sämmre också... eftersom det bildas en oljig hinna på ytan.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 Det kan ju inte bli ngt skit eftersom du inte har ngt levande i karet. Varken LS eller levande sand osv...skummaren tar bort avfall från det levande.. proteiner osv... det är det som bildar hinnan på ytan som man vill ta bort... Men som de säger ovan skall den ju bilda skum... om det sen inte når upp till skumkoppen är det ok... är du med? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 7 juni 2008 Dela Postat 7 juni 2008 det skapas en 'film' på insidan av skummaren. så det tar någon dag innan den kommer igång ordenkligt.finns där inget att skumma i akvariet så gör den inte det.. helt naturligt..mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juni 2008 Författare Dela Postat 7 juni 2008 ok tack, jag har inte vetat om man behöver ha filter eller ej Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juni 2008 Författare Dela Postat 7 juni 2008 vadå, om det inte når upp till koppen? det ska väl komma upp i koppen eller hur? jag kanske har min skummare för högt upp, men när jag sänker den så att skummet kommer upp i koppen så fylls koppen med vatten på en dag! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juni 2008 Författare Dela Postat 7 juni 2008 asså det bildas skum, i röret som går typ 5cm ovanför vattenytan men det kommmer ändån inte upp till koppen än. Men asså varje gång man rengör skummaren, tar det dagar igen innan den skummar igen då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juni 2008 Författare Dela Postat 7 juni 2008 men har det någon betydelse hur högt upp koppen är ovanför vattenytan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 7 juni 2008 Författare Dela Postat 7 juni 2008 jag tittade precis på min skummare nu och kolla om det fanns en "film" men det är alldesle genomskinligt röret. Är mitt kar normalt utvecklat eller har det rasat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 7 juni 2008 Dela Postat 7 juni 2008 Men kompis.. du har ju inget levande i ditt kar.. du kan inte få ngt speciellt mycket skum i din skummare...den måste ju ha ngt protein att skunna innan det kan bilda filmen... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.