Ted saltakvarium Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 Så jag kör ju med mekanisk filtrering samt biologiskt samtidigt -kung Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norgren Postat 10 juni 2008 Dela Postat 10 juni 2008 tyckte det så ju lite back to basic ut och du kan gott behålla bakgrunden. Skicka i lite mer sten bara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 11 juni 2008 Författare Dela Postat 11 juni 2008 Varför? asså stenen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 11 juni 2008 Författare Dela Postat 11 juni 2008 Ja, läs rubriken, vet inte hur jag ska skriva mer om det... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LarsS Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 De flesta snäckor är hermafroditer, hur det ligger till med Turbosnäckan (Turbo fluctuosa) vet jag inte. De befruktar varandras rom och efter ett tag lägger de äggsamlingar som så småningom kläcks och blir småsnäckor. Turbon ska tydligen vara svår att föröka i akvarie och har en trivseltemperatur på 22-25 graderSen finns det ju många andra arter snäckor i butikerna som felaktigt säljs som turbo, några av dessa är lättare att få att fortplanta sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ExCeed Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 det är det som är problemet, där står inget om hur högt den ska vara och jag köpte den ny.sniglarna var dyra tyckte Om du tycker att snglarna är dyra, ska du nog lägga ner allt, för det blir inte billigare.Och jag tycker det luktar lite troll om hela tråden... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LarsS Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 Och jag tycker det luktar lite troll om hela tråden...Ni kan sluta spekulera kring trollningsdelen. Ted är en del på BL-discus i Helsingborg och har ganska nyligen startat upp ett saltkar så tråden är "for real". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 *nyfiken* vad menar du "en del på BL-diskus"? Lars? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LarsS Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 *nyfiken* vad menar du "en del på BL-diskus"? Lars?BL-discus är vår lokala saltbutik i Helsingborg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 Jo det vet jag men vad menar du med "del på" för att förtydliga... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MariaL Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 är en del på: går dit ibland.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 å katten.. där ser man.. jag har aldrig hört det uttrycket förr... och då har jag ändå bott i HBG i 25 år typ.... man börjar bli gammal och mossig tydligen... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LarsS Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 är en del på: går dit ibland....Precis, tänkte inte på att uttrycket kanske var luddigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 11 juni 2008 Författare Dela Postat 11 juni 2008 I mitt kar så hade jag en Fyrrandig Frökenfisk som jag köpte av Bengt på BL diskus. Idag så åkte jag till landskrona och köpte en Premnas Clown fisk. Nu är det så att fiskarna verkar vara rädda för varandra. Min frökenfisk var kaxig mot min clownfisk först, men sen när clown fisken väl hade bosatt sig i akvariet så gav han igen. Just nu så ligger min frökenfisk bara och trycker vid skummaren och simmar bara fram ibland. Och problemet är att jag misstänker att min vackra clownfisk har bosatt sig mitt i akvariet! Så min stackars frökenfisk vågar knappt simma över.Vad ska jag göra?!Jag tycker inte om att min frökenfisk ligger och trycker eftersom det kan leda till att han inte kommer äta ordenligt väl? Kommer det att bli lugnare med tiden eller måste jag separera dem?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16828Som du kan utläsa så kan de bli rätt så stora och revirhävdande. Liksom din frökenfisk blir när den växer till sig. Jag tror det hade varit bättre om du hade valt någon snällare fisk som första fiskar, men det är lätt att bli efterklok.Mata i båda sidor av akvariet, lite åt gången, se till så de inte behöver slåss om maten. Se hur det ser ut om ett par dagar. Fortsätter det så är det kanske bäst att göra dig av med den ena eller den andra, kanske rent av båda, för framtids skull.Lycka till! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 11 juni 2008 Författare Dela Postat 11 juni 2008 Okej, men jag tycker de är bra kompisar nu för jag testade att flytta min frökenfisks "favorit" sten till en annan hörna och då simma han fram igen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 11 juni 2008 Författare Dela Postat 11 juni 2008 Jag känner mig som en djurplågare Hur kan jag varit så dum och köpt en revirhävande clownfisk och en riverhävande frökenfisk.... Jag känner att hela mitt akvarium kommer vara förstört för framtiden nu, snyft. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 11 juni 2008 Författare Dela Postat 11 juni 2008 Jag tror att de alrig kommer bli kompisar fiskarna..... säg hej till världens sämste akvarist.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 11 juni 2008 Författare Dela Postat 11 juni 2008 Kommer jag inte kunna ha fler fiskar mer? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jupiter Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 du kan nog prata lite med försäljaren för han kan nog ta tillbaka fisken. på peka att du är ny inom denna hobby och då kanske han inte säljer fisk som man inte borde sälja till nybörjare med för litet akvarium. satsa på ocillaris eller perkula clowner mindre rivir hävdande men fina att se på.annars så lycka till, kul med nytt folk inom hobbyn välkommen.mvh Peter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 Jaghar då svårt att tro att en fröken fisk och en clownfisk inte skall kunna hålla sams. Möblera om i ditt akvarium så ingen av dem har ett revir att hävda. Det är värt ett försök iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jupiter Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 Jaghar då svårt att tro att en fröken fisk och en clownfisk inte skall kunna hålla sams. Möblera om i ditt akvarium så ingen av dem har ett revir att hävda. Det är värt ett försök iaf.instämmer kanske släcka ner ljuset en dag eller två med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 12 juni 2008 Författare Dela Postat 12 juni 2008 varför ska jag släcka ner ljuset? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 12 juni 2008 Dela Postat 12 juni 2008 hej ted, försök att sätta en spegel framför rutan, då brukar dom koncentrera sig på spegelbiden istället, det brukar funka!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 12 juni 2008 Författare Dela Postat 12 juni 2008 Så här ser läget ut just nu i mitt akvarium. trist...Clownfisk är längst bort i en hörna på högra sidan av akvarium. Och som ni kan se på de andra bilderna är att frökenfisken brukar gömma sig bakom skummaren, och kommer fram igen.Det får väl inte gå till så här?! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.