Gå till innehåll

Saltkar av plastbalja?!


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har fått tag i en stor fyrkantig plastbalja (ca 600 liter) som är gjord för att ha vatten i. Den har tidigare använts till att ha fisk i. Baljan har innermåtten på ca 120*70*70 cm och har ca 6-7cm tjocka väggar.

Funderar på om man kan göra om den till ett akvarium, genom att såga upp ett hål på ena långsidan och limma dit en glasruta på insidan? Är lite orolig för att plasten kanske "sviktar" lite och antingen knäcker rutan eller orsakar läckage! Vad tror ni?

Vilken tjocklek på glaset borde jag ha? Måttet på glasskivan borde bli sisådär 110*60 cm.

Vilket lim skall man använda? Silicon borde kanske funka? Vilken färg skall jag använda om jag vill måla den t.ex. blå på insidan? Den är vit nu.

Har tyvärr ingen bild, men skall försöka fixa det.

J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare,

Jag förstår inte riktigt syftet med detta? Själva karet är ofta en väldigt liten del av kostnaden i denna hobbyn. Letar du runt lite på begagnatmarknaden kan du lätt hitta 5-600L glaskar för 500-1000 kronor. Jag antar att en "custom" glasskiva samt silicon tub hamnar på nästan samma summa.

Som du själv säger finns det risk för läckage och dylikt..

Är det någon speciell orsak som gör att du vill ha karet gjort av en plastbalja?

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gifAnnonsering sköts via PM eller i Köp & Sälj, inte i forumet.
10.1 Privatpersoner annonserar i marknaden -

"Köp och Sälj" erbjuder privatpersoner en möjlighet att under köpes, säljes och bytes gratis annonsera produkter tillhörande de områden som Saltvattensguiden behandlar och som i övrigt följer våra regler. I och med detta så tillåter vi inte annonsering eller länkar till annonser i forumet, signaturen, avataren eller galleriet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare,

Jag förstår inte riktigt syftet med detta? Själva karet är ofta en väldigt liten del av kostnaden i denna hobbyn. Letar du runt lite på begagnatmarknaden kan du lätt hitta 5-600L glaskar för 500-1000 kronor. Jag antar att en "custom" glasskiva samt silicon tub hamnar på nästan samma summa.

Som du själv säger finns det risk för läckage och dylikt..

Är det någon speciell orsak som gör att du vill ha karet gjort av en plastbalja?

//Stefan

Hej Stefan!

Är sugen på att starta ett kallt saltvattenskar med inhemska djur, som jag tänkte ställa i min kalla källare, så karet blir den dyra delen ! Jag har något 12 mm glas som kan passa, om tjockleken räcker till, så det blir endast siliconkostnaden på detta "karet".

Jag gillar måtten på baljan och så kan det inte vara någon nackdel med en balja i tjock plast om man vill stapla sten ända upp till ytan längs bakvägg och kanter. Ingen bottenruta som kan spricka heller om någon sten ramlar ner.

Där har du några orsaker till att jag funderar på att använda baljan.

J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varning! :nuke::nuke::nuke:

Måla inte på insidan av karet! Färg är giftigt...måla bara på utsidan.(av glas)

Använd baljan till sump istället.

Edit: såg att baljan var på 600 liter...du blir sumpkungen, he,he!

Har sett de som målat på insidan av plywood-kar. Vad använder de för färg?

J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh..

Där fick man svar på tal! :ler:

Trevligt med ett udda kar!

Jag önskar dig all lycka och välgång. Hade varit kul med lite bilder om nu bestämmer dig för att dra igång projektet!

Mvh

Stefan

Tänkte det kunde vara ett kul projekt. Det finns minst lika mycket häftiga och vackra djur längs våra kuster som i tropikerna, tycker jag!

Det stora problemet är ju nedkylningen av vattnet, men det tänkte jag lösa genom att ha karet i min oinredda källare där temperaturen är 7-8 garder på vintern och högst 15-16 grader på sommaren. Det blir ju inte lika kul som att ha det i vardagsrummet förstås.

Min svåraste uppgift blir nog att övertyga frugan om vilken bra idé det är ;)

Lovar att dokumentera projektet om det blir av!

J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett par reflektioner...

Plast och lack är inte nån vidare kombination, kan bli lite roliga reaktioner som inte behöver vara direkt märkbara.

Fundersam över hur belastningen sprids på glasrutan från ett mjukare material som plast, tror inte man kan använda en standard kalkyl för akvarier. (specielt då de börjar bli lite tryck bakom.)

Hållbarheten hos baljan minskar kraftigt då du börjar ta hål på den, dom är konstruerade för att vara enhetliga och får sin styrka därigenom.

Jag är mycket skeptisk till fogen som skulle bli mellan glaset och plasten, vad jag vet så fäster inte silicon nåt vidare bra på plast överhuvudtaget.

Kostnade för en begangnad burk kan bli förvånansvärt nära den nya skivan och tuben med silicon. Kostnade för att torka och sanera källaren efter fuktskador och annat elände, ja de blir några kronor de med.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett par reflektioner...

Plast och lack är inte nån vidare kombination, kan bli lite roliga reaktioner som inte behöver vara direkt märkbara.

Fundersam över hur belastningen sprids på glasrutan från ett mjukare material som plast, tror inte man kan använda en standard kalkyl för akvarier. (specielt då de börjar bli lite tryck bakom.)

Hållbarheten hos baljan minskar kraftigt då du börjar ta hål på den, dom är konstruerade för att vara enhetliga och får sin styrka därigenom.

Jag är mycket skeptisk till fogen som skulle bli mellan glaset och plasten, vad jag vet så fäster inte silicon nåt vidare bra på plast överhuvudtaget.

Kostnade för en begangnad burk kan bli förvånansvärt nära den nya skivan och tuben med silicon. Kostnade för att torka och sanera källaren efter fuktskador och annat elände, ja de blir några kronor de med.

//NiXoN

Ja, jag har ju nästan bara fått negativa responser på min idé, så det är kanske inte någon bra sådan :smiley5:

Är oxå fundersam på hur trycket blir på rutan och om plasten buktar ut när jag fyller på vatten, Behöver kanske vara en betydligt tjockare ruta än 12 mm och då blir det ju dyrt!

Det är föresten golvbrunn i källaren :ler:

J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man för stunden ignorerar frågan om hur man ska fästa rutan, borde det vara möjligt att skära hålet, och förstärka den sidan på plastburken med en stålram på in och utsidan, så man får en plan yta att fästa mot. Det kommer dock sannolikt att kosta mer än en vanlig balja så jag ser inte riktigt poängen med det.

Ha den som blandningsburk för nytt vatten, eller refugium?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I boken om odling av saltvattensfirrar, minns jag att det finns instruktioner på hur man använder plasttunnor till odling. Har för mig att dom skar ut ett hål i tunnan, nitade fast en plexiskiva, kletade på silicon kring plexin och över nitarna. Minns jag rätt?

Får kolla när jag kommer hem =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I boken om odling av saltvattensfirrar, minns jag att det finns instruktioner på hur man använder plasttunnor till odling. Har för mig att dom skar ut ett hål i tunnan, nitade fast en plexiskiva, kletade på silicon kring plexin och över nitarna. Minns jag rätt?

Får kolla när jag kommer hem =-)

Jag har också funderat på plexiglas. Tål säkert "svikt" bättre än glas.

J-E

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

Om din tunna är gjord av fet plast så kan du lägga projektet på hyllan. Silikon kommer aldrig fästa.

Sedan om du kapar tunnan på ena sida så får du spara hörnan och ha ca 2-3 cm ram där du kan fästa glaset från INSIDAN! så att du kan ej trycka ut glaset plus att silikonet trycks fint av vattenet.

Nu vet jag inte om din tunna har runda kanter... har du det så är det bara slippa glaset så att det passar exakt.

Min ide kanske kan hjälpa till... Lucka till !! alltid roligt med nya projekt!

/Alvin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...