Gå till innehåll

Kan ett saltvattensakvarium bli sötvatten igen?


Rekommenderade inlägg

Det låter tråkigt men så kan det bli ibland tyvärr det du kan göra är att tvätta ur det noga kanske fylla det med vatten och låta det resterande av saltet att lösas och sedan byta vattnet igen filtren bör du byta mediat i eller tvätta filtrena noga så skall det fungera.

Och välkommen tillbaka när du är 40 haha :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag tror jag måste tyvärr lägga ner min nya hobby p.g.a min ålder... :ledsen:

Jag undrar vad som behövs göras för att få akvarium till att bli sötvatten igen.

Innerfilterna, hur ska jag göra med dem, hur ska jag göra för att få väck saltet?

de bär mej emot att ge ett råd i riktning från salt till sött...mina läppar äro förseglade...

åldern är inget hinder ted...ekonomin kanske...men de går att köra billigt o "lowtech"...kanske bara ett nanokar...kostar nästan ingenting at inreda, o du lär dej massor. jag va 20 o hade inte ett öre, när jag skaffade min första burk...

sov på saken, ta inga förhastade beslut nu

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de bär mej emot att ge ett råd i riktning från salt till sött...mina läppar äro förseglade...

åldern är inget hinder ted...ekonomin kanske...men de går att köra billigt o "lowtech"...kanske bara ett nanokar...kostar nästan ingenting at inreda, o du lär dej massor. jag va 20 o hade inte ett öre, när jag skaffade min första burk...

sov på saken, ta inga förhastade beslut nu

/J

Jag håller med Jonas !!!

Jag kör ett low tech kar, som jag startade som ett test.

Jag har ca 3-4 kg sten i ett 8-kantigt 30L kar med bara 1 lysrör i orginalbelysningen,1 vanligt innerfilter på ca 400L ´samt 1 värmestav som aldrig är igång.

I det har jag 3 små fiskar, 1 peparmints räka, 1 grenad mjukkorall, lite skivisar och det funkar bra hittills.

Vatten byten var 3:e vecka ca 20-30%= 6-9L/gång.

Som sagt detta är bara ett test men det har funkat hittills och det har varit igång ca 8 månader!!

Så visst kan man göra det billigt om man inte vill ha för krävande koraller och djur i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fortsätt bara! sådär var jag också i början. men farsan sa ifrån om att jag fick skaffa ett 200 liters. så jag gjorde om mitt sötvatten till saltvatten(det är på 53 liter) och det kostade inte mer än 1000 kronor med fiskar och ls, salt. så kör på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...