Gå till innehåll

Linda och Emils RSM


Emillarsson

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nu har vi haft vårt RSM igång sedan mitten av April, -08.

Vi har gjort som Lasse här på forumet och byggt in ytavrinningen och cirkulationspump i en modul och laggt in en bakrund, allt detta från BTN.

Ca 2 cm djupt med Korallsand (ej levande sand)

Ca 25-30 LS

omkring 18 turbo sniglar, 3 erimiter, 1 putsarräka, 1 pepparmintsräka, 1 bandkoarllräka.

Fiskar:

I dagsläget har vi 1 kirurgfisk, 2 clowner, 1 grön mandarinfisk, 1 spotted mandarin,

1 scooter blenid, 2 decora, 1 Stonogobiops nematodes,

1 Valenciennea sexguttata, 2 Pseudocheilinus hexataenia.

Koraller:

Vit bubbelkorall, Hammarkorall (Euphyllia), Caulastrea furcata, läderkorall och lite annat smått och gott.. Se bilder.

Allt har funkat väldigt bra från start men från några veckor tillbaka har det kommit alger av något slag både på Ls och bakgrunden.. nästan likande fin mossa, inte buskvis utan mer täckande över större ytor.

Kanske någon annan som varit med om detta? En del av processen i nystatat kar?

Vi mäter:

Nitrit, nitrat, KH, Mg.

Något annat vi bör mäta som är viktigt?

Vi använder Aquatic Nature KH plus och Aquarium Systems Magnesium som funkar bra enligt testen.

salthalten ligger på 1.024-1.025 kanske lite högt men hittills har inte någon fisk fått prick eller liknande. Tempen pendlar mellan 25-29 grader varje dag trots extra fläktar så värmer lysröret upp vattnet.

Idagsläget använder vi inte osmos vatten eller uv-c men kommer antagligen göra det framöver.

/ Linda och Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Calcium är en grundbit man bör mäta, jag skulle lätt lägga unda nitat nitrit testen till fördel för Ca.

Om ni använder osmos så minskar det närigstillförseln till karet och algerna får det svårare att ta fäste. Sen kan de bero på mängden fisk och akvariets storlek, samt att de är relativt nytt och inte kanske klarar av belastningen än.

Hur går det med era mandariner(inkluderar scootern)? Får ni i dom tillräckligt med mat genom matning med tanke på hur lite sten ni har? Jag har bara en mandarin med 25kg sten och det känns som ett gränsfall att de funkar.

Kirurgen antar jag att ni tänker byta ut eller sälja om ett tag då den börjat växa till sig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calcium är en grundbit man bör mäta, jag skulle lätt lägga unda nitat nitrit testen till fördel för Ca.

Om ni använder osmos så minskar det närigstillförseln till karet och algerna får det svårare att ta fäste. Sen kan de bero på mängden fisk och akvariets storlek, samt att de är relativt nytt och inte kanske klarar av belastningen än.

Hur går det med era mandariner(inkluderar scootern)? Får ni i dom tillräckligt med mat genom matning med tanke på hur lite sten ni har? Jag har bara en mandarin med 25kg sten och det känns som ett gränsfall att de funkar.

Kirurgen antar jag att ni tänker byta ut eller sälja om ett tag då den börjat växa till sig.

//NiXoN

Ang mandarinerna och scooterbleniden. Efter att den första började äta frysmat och även tagit någon bit torrfoder som laggt sig på botten så köpte vi en till. Som också har klarat sig fint och äter frysfoder. Ser ut att må bra och är tjocka om magen =).

Kirurgen kommer självklart bytas ut när den blivit förstor, om nu inte karet växer =)

tack för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni kommer inom mycket snar framtid få massor om tips om fosfathalter och annat så jag unviker att nämna detta :)

Skulle istället vilja föreslå att ni provar ett tag med att tillsätta avdunstat vatten med sk. kalkvatten. Jag har svårt att på bilden avgöra vilken typ av alg ni har men tycker det liknar den typ som brukar ge sig om man får upp pH lite. Det verkar också som ni har en del röd cyano - stämmer detta?

Är ni nöjda med bakgrunden? Jag är i alla fall väldigt nöjd med min men jag kan tänka mig att ni får passa vattennivån i kamrarna för skummarens skull. Jag kör ju skummarlöst.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo

Snygga koraller o fiskar..

har också ett RSM själv.. tycker ni verkar ha lyckats bra med bakgrund o allt.. hoppas nu inte att algerna tar över helt.. kan bli jobbigt då. ser ut o vara trådalger o lite cyano som lasse skriver..

på er spotted mandarin så är där en markerad linje längsmed fisken.. blir den mer markant,

så den syns yttligare betyder det att den långsamt svälter ihjäl tyvärr..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni kommer inom mycket snar framtid få massor om tips om fosfathalter och annat så jag unviker att nämna detta :)

Skulle istället vilja föreslå att ni provar ett tag med att tillsätta avdunstat vatten med sk. kalkvatten. Jag har svårt att på bilden avgöra vilken typ av alg ni har men tycker det liknar den typ som brukar ge sig om man får upp pH lite. Det verkar också som ni har en del röd cyano - stämmer detta?

Är ni nöjda med bakgrunden? Jag är i alla fall väldigt nöjd med min men jag kan tänka mig att ni får passa vattennivån i kamrarna för skummarens skull. Jag kör ju skummarlöst.

MVH Lasse

Dålig skärpa på bilderna som ligger ute. Fixas framöver.

Japp, det stämmer att vi har en del cyano men det kommer man väl knappt ifrån det i vårat fall. Med tanke på att vi inte kör med osmos och uv-c.

Vi är nöjda med bakgrunden och har inte haft problem med vatten nivån.

Vi passade på att sätta ett galler i botten av modulen så om vatten nivån skulle bli för låg tar det vatten från botten på modulen också.

Satte gallret där främst för att vi har en cirkulationspump på 2400 l/h där.

Vatten nivån kan sjunka 3-4cm innan det blir problem med skummaren.

tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo

Snygga koraller o fiskar..

har också ett RSM själv.. tycker ni verkar ha lyckats bra med bakgrund o allt.. hoppas nu inte att algerna tar över helt.. kan bli jobbigt då. ser ut o vara trådalger o lite cyano som lasse skriver..

på er spotted mandarin så är där en markerad linje längsmed fisken.. blir den mer markant,

så den syns yttligare betyder det att den långsamt svälter ihjäl tyvärr..

mvh manne

Ok tack, ska hålla koll på randen. Än så länge så ser vi den äta bra och är väldigt aktiv, så vi får hålla tummarna att de klarar sig. Otroligt läcker fisk som verkligen märks i karet =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulationspumpen i avrinningsmodulen var något som jag inte planerade in i min första konstruktion. Nästa gång jag bygger ett akvarium så skall jag göra en speciell modul för just en streamer eller cirkulationspump. Smart med gallret och intaget under - både yt och bottenavrinning alltså. Jag har några borrade hål men på tok för lite av den varan.

Ert kar är just i cyanotider (4-8 veckor gammalt). I mina sista starter har jag helt undviket cyanoproblemet genom att från vecka 3 - 4 dosera in lite kaliumnitrat (motsvarande ca 1 ppm) några gånger. Nu när redan fått dem så skulle jag suga dagligen och ersätta vattnet med nyblandat ett tag (i samband med detta skulle jag också testa med lite nitrat också - men det är en annan femma)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Mitt problem va nog att något förbrukade Ca då de va väldigt lågt och någon utfälling skedde i karet.

Har tillsatt Ca nu i 2 veckor och har inga problem att hålla rätt nivå.

Så det verkar inte förbrukas så mycket just nu.

Karet ser mycket bra ut och allt ser ut att trivas bra nu.

Tillsätter även Strontium, Jod, magnesium,

Köpte för första gången Salifert test. inget ja kan rekomendera då de va omständigt och stämmer inte med elos.

När ja mätte Ca med salfert så fick ja ca 200 och med Elos så fick ja 325.

Fick ett tips att lita på Elos

När jag ändå va på kristianstad zoologiska så fick de bli en korall oxå!

post-3915-14468915703056_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du nu fick rätt på ditt Ca , ha lite koll då på vad som "kan ta slut" nästa gång i vattnet. så lär du dig lite vad som behöver tillsättas över tiden. Nu har ju nog Ca varit lite 'flaskhals' för tillväxten..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...