Gå till innehåll

Linda och Emils RSM


Emillarsson

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 162
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Någon som kan rekomendera en liten stimfisk? Max 20mm med andra ord likt en neontetra.

Hade tänkt mig nått i stil med Apogon cyanosoma fast ännu mindre

Här har du en som är i stort sett vad du söker:

http://se.reeflex.net/tiere/3045_Apogon_neotes.htm

Här har du en annan:

http://se.reeflex.net/tiere/1552_Apogon_parvulus.htm

Problemet är att om du ska ha frisimmande fisk så blir de inte mycket mindre om du ska ha någon chans att få tag i dem.

Kan du nöja dig med småfisk som hellre simmar runt på sten och botten så finns det även små gobies att få tag på.

http://se.reeflex.net/kategorie/13.html

Många är dock väldigt svåra att få tag på just för att de är så små.

Frökenfiskar som tex Chromis som blir 6-7cm känns lite som för stora för dina önskemål, även om man kan köpa dem som små.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en som är i stort sett vad du söker:

http://se.reeflex.net/tiere/3045_Apogon_neotes.htm

Här har du en annan:

http://se.reeflex.net/tiere/1552_Apogon_parvulus.htm

Problemet är att om du ska ha frisimmande fisk så blir de inte mycket mindre om du ska ha någon chans att få tag i dem.

Kan du nöja dig med småfisk som hellre simmar runt på sten och botten så finns det även små gobies att få tag på.

http://se.reeflex.net/kategorie/13.html

Många är dock väldigt svåra att få tag på just för att de är så små.

Frökenfiskar som tex Chromis som blir 6-7cm känns lite som för stora för dina önskemål, även om man kan köpa dem som små.

Tackar tackar just den storleken på fisk jag funderade på.

Skall kolla runt lite om man kan få tag på någon av dom.

Tanken va att ha något som som bildar ett stim.

Roligt att du tog upp just små gobies för för jag lämnade en lista på Kristianstad zoologiska i går med lite blandad små fisk.

Bla

Lythrypnus dalli

Pholidichthys leucotaenia

Stonogobiops nematodes

Elacatinus oceanops

Elacatinus oceanops

Trimma cana

Signigobius biocellatus

Stonogobiops yasha

Diademichthys lineatus

Paracheilinus mccoskeri

Den sista blir kräver ju lite mer plats än dom andra kan jag tycka då den simmar runt hela tiden men då jag haft en tidigare som jag va väldigt nöjd med.

Men toligtvis får han inte tag i alla på min lista.

Dom minsta skall gå i mitt lilla system och dom andra i mitt 120.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det blev ingen fisk denna rundan:(

Men det har kommit i lite koraller på sista tiden i stället och det växer på som attan nu.

Just nu går de lite trögt med zeoviten så färgerna är inte på topp.

Näringsvärdena i karet har hjöts lite igen och har ingen aning om varför men vi får ge de lite tid till.

Någon som vet om det spelar roll om man kör oskummat eller skummat vatten till zeovitreaktorn?

Eller om det gör någon skillnad på om man har kol innan eller efter zeovit reaktorn?

post-3915-14468919564445_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara håll koll så mulmen från reaktorn inte bara sätter igen kolpåsen.. mulmen ska ju ut i karet..

skummat eller oskummat kan nog kvitta.. bara se till att din zeobak kommer i reaktorn o inte i skummaren.

ser jäkligt packat ut emil.. dax o bygga ut igen ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara håll koll så mulmen från reaktorn inte bara sätter igen kolpåsen.. mulmen ska ju ut i karet..

skummat eller oskummat kan nog kvitta.. bara se till att din zeobak kommer i reaktorn o inte i skummaren.

ser jäkligt packat ut emil.. dax o bygga ut igen ?

mvh manne

Just nu kör jag med kolet efter skummaren så att den sitter varken innan eller efter.

Ja trångt börjar de bli men det skall de va:)

kommer att flytta över en del till mitt gamla kar snart.

Jag skall ta mig i kragen och bygga om lite i karet så att det inte ser ut som en butik.

Lägger upp en bild till.

Tyvärr inte med bättre kvalite nu heller men de kommer nog.

post-3915-14468919586295_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Någon som råkat ut för något liknande?

Har kört zeovit sedan jul i mitt 100L kar men med märkliga resultat.

Det har inte synts något på korallerna sedan jag började med de men nu sista veckan så har det mesta gått ut det bruna hållet samtidigt som dom blir bruna.

Mörkgrön, gul, ljusblå, samt röd acropora har blivit ljusbruna.

Det som oroar mig är att dom blir ljusare.

Vatten värdena är nästa oförändrade sedan början på januari men ändå händer detta nu.

I mina mindre kar har jag kört zeovit med mycket goda resultat.

I dom karen har jag heller inte behövt frångå doseringen på flaskorna utan det har bara fungerat.(skit enkelt trodde jag)

Alla värden ligger bra och stabila.

Ca förbrukas ganska mycket men eftersom att jag tillsätter de varje dag när jag ändå fyller på vatten så ligger de jämt och stabilt.

Det ända som skiljer på detta karet om mina små är att den växer en svart alg på vissa ställen av min sten i detta, Den är stenhård men ändå lite slemmig och hal så jag tror inte att det är en kalkalg.

No3 har aldrig varit över 5 sedan karet startades nu är det nästan inte mätbart med elos test vilket kanske inte säger så mycket men det har referens mätts med ett salifert för ca 2 månader sedan och då va de ca 1.

Det har bara gått 1 mandarin i karet för att bli av med det mesta av småräkorna så någon belastning har det inte heller varit.

Så frågan är vad kan detta bero på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte alla test.

Visade sig va Mg testet som va kasst.

Nya testet visade 1800 och det gamla visar 1350.

Gjorde ett 40% vattenbyte och nu börjar det att se bättre ut.

Men det verkar som att det lagrats lite i sten/sand för just timmarna efter vattenbytet så va det nere på 1550 men bara efter 24 timmar va det uppe på 1650 igen.

Skall man satsa på ett 60% vattenbyte eller skall man lunga sig och byta som vanligt.

Det mesta i karet ser bättre ut men min tanke va om man kan lita på Ca testet nu när Mg är så högt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på karet som hämtat sig bra efter att sett riktigt tråkigt ut.

De kom hem en ny sändning till kristianstad zoologiska i går så har ni vägarna förbi så ta en titt.

Själv så fick jag med mig den på tredje bilden (borde va en Duncanopsammia axifuga om jag inte är fel på det)

post-3915-14468919841864_thumb.jpg

post-3915-14468919842085_thumb.jpg

post-3915-14468919842306_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

fina bilder även om det var med mobilen! just den musslan var jag äckligt nära att köpa då vi träffades sist hos anders.! den är ju sååå cool med sina lite grå o blå melerade färger som funkar kanon genom glaset också.. den tappar ju inte lystern.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
kul att musslan verkar trivas.. tycker det ser ut som det är en liten vit kant på skalet.. gott.!

mvh manne

Ja det stämmer bra det på bilden hade det växt fram 1 kant på den och den har redan börjat på den andra sendan jag köpt den.

Men det märks tydligt på tillväxten nu när jag kör manuell balling.

Mao så tillsätter jag calcium vaje dag nu.

Visst är det lite jobb men det gör gott för korallerna.

Kommer att köra riktig balling i nästa kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...