Gå till innehåll

Ta loss sjöborre från glasruta, hur göra?


papi

Rekommenderade inlägg

Hej

Skall ge bort min sjöborre i dag och han har suittit fint på en liten sten senaste tiden. Typiskt så har han idag flyttat sig till till hörnan mellan två glas. Finns det något sätt att ta loss den eller att trigga en förflyttning tillbakak till stenen? Tack på förhand. /Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja, det är inte så svårt tycker jag. vill jagatt min ska flytta på sig, så puttar jag lite på honom, inte med fingret dock :)

jag trampade på en sjöborre för några or sedan, när jag var i kroatien och det gör ont och är jävligt jobbigt att försöka få ut taggarna, de går av hela tiden, så det går mer eller mindre inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trä in en plaslinjal mellan sjöborren och glaset. När det börjar ta emot vider du på linjalen så at du bänder borren från glaset. Efter någon minut orkar den inte hålla emot utan lossnar litet. Då är det bara att skjuta in linjalen en bit till. En envis sjöborre kan man behöva ta i tre steg. Det är segt men sjöborren blir oskadad.

Är det en Diadema skall du vara extra försiktig för de taggarna har hullingar och brottansatser så de är jättesvåra att få ut ur skinnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...