Gå till innehåll

Automatisk huv


Keek

Rekommenderade inlägg

Jag tröttnade på min (brist på?) konstruktion av överdel till mitt akvarium redan efter en vecka. Så till mitt nya projekt som är ett Wromak hörnakvarium med välvd ruta så har jag tänkt använda elektriskt höj&sänkbara ben från ett databord till överdelen. Eftersom det är en hörnburk kan jag ha ett ben på varje sida för att lyfta toppen. Jag har alla delar men frågan är när tiden och lusten kommer;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

John.w har du någon länk ? men tror det blir för dyrt

jag tänkte om man kunde hitta ett sönderslaget (efter ett inbrott eller någon som blivit sur på chefen ;))höj och sänkbart skrivbord så borde det gå att fixa hyfsat billigt. men någon annan kanske har någon annan lösning jag är öppen för förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att bygga en själv för att lyfta upp min ramp inne i rummet.

Har fått tag på en gammal motor för ventilation. Det som stannat upp med är hur jag skall snurra upp wiren på en trumma.

Kenneth: Linjäraställdon kanske kan vara nått

tex http://www.elfa.se/elfa-bin/thumbs.pl?St%E4lldon&2017399&1525&174318&12275&12273&12271

Kolla denna länk för höj och sänkbara skrivbord

http://www.bbsmobler.se/Skrivbord.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

John.w har du någon länk ? men tror det blir för dyrt

jag tänkte om man kunde hitta ett sönderslaget (efter ett inbrott eller någon som blivit sur på chefen ;))höj och sänkbart skrivbord så borde det gå att fixa hyfsat billigt. men någon annan kanske har någon annan lösning jag är öppen för förslag.

Jag har tyvärr ingen länk till den men jag kan kolla priset på måndag om du vill. Men som sagt så är dom säkert svindyra, dom ser till å med svindyra ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att bygga en själv för att lyfta upp min ramp inne i rummet.

Har fått tag på en gammal motor för ventilation. Det som stannat upp med är hur jag skall snurra upp wiren på en trumma.

Kenneth: Linjäraställdon kanske kan vara nått

tex http://www.elfa.se/elfa-bin/thumbs.pl?St%E4lldon&2017399&1525&174318&12275&12273&12271

Kolla denna länk för höj och sänkbara skrivbord

http://www.bbsmobler.se/Skrivbord.htm

Linjärt ställdon kostar ca 3000:-+moms

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dom skrivborden som kallas balans eller med pedal är inte elektriska utan drivs med fjädertryck. Inget att rekomendera då du knappast får ner trycket tillräckligt mycket.

Du kan klara dig med en enpelare. Lyftkapaciteten brukar vara på ca 50kg /ben.

Det kan bli billigare för dig om du kontaktar EFG, Kinnarps, Input eller annat möbelföretag och ber att få köpa ett ben med styrbox och handkontroll. Efg har ett bord som heter Sit plus up som är billigt och det bordet har vi haft minst bekymmer med. Och det är förmodligen dom lättaste benen jag känner till. Om man inte bara ska använda innerdelarna, dvs skruven och elektroniken för då finns det fler att välja på. Och kanske lättare att bygga/fästa.

Jag kan kolla upp vad ett ben med grejjer till kan kosta, jag jobbar för ett företag som monterar åt bla dessa företagen jag räknat upp. Och alla tillverkare e är faktiskt lika bra, det är i regel priserna som skiljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack kolla gärna upp priset du kan PMa mig om du inte vill skriva priset här.

har du möjlighet att kolla upp ett skrotat bord så kan man ju själv plocka grejer.

men det blir nog inte aktuellt förren efter sommaren. jag orkar inte bygga nu i värmen ;)

Stort tack igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag testat lite med våra reservdelar och jag kan säga att jag hade inte använt enbart innanmätet i ett ben. När man höjer så är det en skruv som vrider sig, vilket kommer att innebära att huven kommer vrida sig om man inte sätter någon styrning på den, alt sätter den delen neråt och fsäter den på något vis. Sen blir det väldigt ostabilt om man bara använder innanmätet, benet runt om hjälper till att stabilisera. Tyvärr så blir det väldigt stort om man ska använda benet. Jag kan förmodligen fixa grejjerna, men det känns som att det måste finnas bättre lösningar.

Vajrar och småmotorer kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här killen verkar ju ha gjort en linstyrning:

Ae-2nHTB5GM

Jag har pysslat en del med biorum innan, och jag vet att det finns linstyrd automatik för att dra ifrån draperier/ridåer. Kanske något för välsorterade gardinaffärer (men det är nog tal om en helt annan belastning då, så det kanske inte går att ta rakt av).

(OK, jag medger, jag gjorde inlägget delvis för att testa youtube video-länkning ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...