Nizztos Postat 21 juni 2008 Dela Postat 21 juni 2008 Vad använder man lämpligen för rengöring av tex pumpar?Jag har också en skummarkopp till en Tunze där locket sitter stenhårt fast (stelnat grönt klegg). Finns det något bra man kan lösa upp det med? Har provat ätticka utan framgång. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 För avkalkning kan i i vanliga milda fall använda avkalkningsmedel för t.ex. kaffebryggare. I mycket svåra fall kan du använda utspädd saltsyra (obs - späd saltsyran i vatten, inte vatten i syran). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 När jag gör rent pumpar, doppvärmare, skummare mm så låter jag dem ligga 3 timmar i en koncentrerad ättika lösning, efter det lossar alla kalkalger mm utan problem. Bara att torka rent eller blåsa rent med tryckluften efteråt.Ättikan silar jag sedan och häller tillbaka i flaskan, den återanvänder jag 6 månader senare när det är dax igen. Busenkelt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nizztos Postat 22 juni 2008 Författare Dela Postat 22 juni 2008 Pratar vi vanlig 24%:ig ättika, eller finns det starkare? I så fall var? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 citronsyra funkar också - går att köpa i livsmedelsaffärerna. Där kan du själv bestämma koncentrationen - pulverMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 Jag pratar ättiksprit, 12%, närmaste livsmedelsbutik. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nizztos Postat 22 juni 2008 Författare Dela Postat 22 juni 2008 Har som sagt inte haft framgång med ättikssprit tidigare. Provar nu ren ättika. Om det inte fungerar provar vi citronsyra. Om inte heller det fungerar så får jag fortsätta leva med krånglig rengöring av koppen Tack för tipsen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 Ättika fungerar på kalkalger, ibland får dom ligga i upp till ett dygn innan det släpper, jag kör alltid med 24%.Huruvida det funkar på torkat klägg i koppen vet jag inte, men det borde gå tycker jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 Det finns en produkt som heter ROWAclean med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 22 juni 2008 Dela Postat 22 juni 2008 saltsyra som nån skrev är dunder späd till 10%, blir som nytt på en kvart:)sen är det mer spännande oxå Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jurgonh Postat 13 september 2009 Dela Postat 13 september 2009 Vars köper man saltsyra eller ren ättika?Ättikan som säljs på butik är väl bara 12%?Ska rengöra en skumamre och pump jag köpt begat och bägge två är kritvita av kalkalger och rörmaskar och skit... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 13 september 2009 Dela Postat 13 september 2009 finns ättika på 12% och 24% använder alltid 24%-ig själv och låter dem ligga i ett bad med det utspätt, om inte allt lossnat på en timme tar jag och punktapplicerar ren 24%-ig på det, sen sköljer jag tills det inte luktar ättika mer... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.