Johan2x Postat 6 april 2010 Författare Postat 6 april 2010 Uppe i 14dKH nu med 1 bubbla CO2/sek. Får vänta ett tag till innan jag mäter igen. Får kanske vänta tills imorgon och justera mer./Johan Citera
_Manne_ Postat 6 april 2010 Postat 6 april 2010 Uppe i 14dKH nu med 1 bubbla CO2/sek. Får vänta ett tag till innan jag mäter igen. Får kanske vänta tills imorgon och justera mer./Johanviljken reaktor kör du med nu ? kommer inte ihåg.. jag har fått tipset 2 bubblor / sec o sen kör man med ett par droppar ut ur rekatorn , inte rinnande flöde.mvh manne Citera
Johan2x Postat 6 april 2010 Författare Postat 6 april 2010 viljken reaktor kör du med nu ? kommer inte ihåg.. jag har fått tipset 2 bubblor / sec o sen kör man med ett par droppar ut ur rekatorn , inte rinnande flöde.mvh manneJag har Deltec PF601. Just nu är det 1CO2/sek och ~2 H2O ut. Hur lång tid tar det för den att starta igen dagen efter när man aktiverar CO2 igen? Känns ju som om det borde ta runt 1-2h varje dag. Hur upplever du det?/JOhan Citera
_Manne_ Postat 6 april 2010 Postat 6 april 2010 Jag har Deltec PF601. Just nu är det 1CO2/sek och ~2 H2O ut. Hur lång tid tar det för den att starta igen dagen efter när man aktiverar CO2 igen? Känns ju som om det borde ta runt 1-2h varje dag. Hur upplever du det?/JOhandet tar lite tid att starta reaktionen igen dagen efter precis som att den 'ebbar' ut på kvällen.. jag förutsätter nu att du kör med magnetventil på timer. vilken tid det handlar om har jag inte riktigt koll på.. hade kostat mig förmånga testkit mvh manne Citera
Johan2x Postat 6 april 2010 Författare Postat 6 april 2010 det tar lite tid att starta reaktionen igen dagen efter precis som att den 'ebbar' ut på kvällen.. jag förutsätter nu att du kör med magnetventil på timer. vilken tid det handlar om har jag inte riktigt koll på.. hade kostat mig förmånga testkit mvh manneEn fin ny tub, manometer med magnetventil som kommer sättas på timer eller samma tid som belysningen.Är uppe i 22,5 nu så det närmar sig. Kommer mäta direkt när jag kommer hem imorgn och sen varje timme. Mest för att se hur den beter sig./Johan Citera
_Manne_ Postat 7 april 2010 Postat 7 april 2010 En fin ny tub, manometer med magnetventil som kommer sättas på timer eller samma tid som belysningen.Är uppe i 22,5 nu så det närmar sig. Kommer mäta direkt när jag kommer hem imorgn och sen varje timme. Mest för att se hur den beter sig./Johandu får gärna lägga upp mätvärdena i tråden sen johan! kul o veta.mvh manne Citera
Johan2x Postat 7 april 2010 Författare Postat 7 april 2010 du får gärna lägga upp mätvärdena i tråden sen johan! kul o veta.mvh manneHade inte riktigt tid att mäta när jag kom hem. Dock gjorde jag det för 2h sen och då var värdet 29dKH, skall mäta igen kl 21.00Mätte även värdena i akvariet och ojojoj nu får vi skärpa oss lite./Johan Citera
Johan2x Postat 7 april 2010 Författare Postat 7 april 2010 Värdet nu kl 21.00 ---> 37dKH/Johan Citera
Johan2x Postat 7 april 2010 Författare Postat 7 april 2010 Värdet nu kl 21.50 ---> 42dKH/Johan Citera
Johan2x Postat 8 april 2010 Författare Postat 8 april 2010 Vad mäter du upp så högt värde med?Salifert vanliga test. Man bara fortsätter och dosera i reagensvätskan. Efter första 1ml är värdet 16 och sen plussar man bara på. Så vid 2ml är det 32dKH.Kör dock med halva testet för att spara vätskorna --> 2ml vatten, 1droppe indikeringsvätska. Sen blir 1ml reagens = 32dKh, alltså det dubbla./Johan Citera
Johan2x Postat 8 april 2010 Författare Postat 8 april 2010 Då var Mr Profilux hemkommen. Har den i bilen och kommer vara hemma runt halv nio ikväll. Längtar och längtar./Johan Citera
_Manne_ Postat 8 april 2010 Postat 8 april 2010 Då var Mr Profilux hemkommen. Har den i bilen och kommer vara hemma runt halv nio ikväll. Längtar och längtar./Johano vissa bara handlar o handlar.. Citera
Johan2x Postat 8 april 2010 Författare Postat 8 april 2010 o vissa bara handlar o handlar.. Är man PB så är man. "Fick ju själva datorn i födelspresent i aug av sambon"/Johan Citera
_Manne_ Postat 8 april 2010 Postat 8 april 2010 Är man PB så är man. "Fick ju själva datorn i födelspresent i aug av sambon"/Johannu ska du inte dra ner henne i träsket, en treeevlig scouttjej ju..! typ leka med flinta sten o sånt ju.. käka barr osv.. El ? vad är det för något.. ja du fattar..mvh manne Citera
Johan2x Postat 8 april 2010 Författare Postat 8 april 2010 nu ska du inte dra ner henne i träsket, en treeevlig scouttjej ju..! typ leka med flinta sten o sånt ju.. käka barr osv.. El ? vad är det för något.. ja du fattar..mvh manneNja läsa kan jag men inte tolka allt du skrev. Scouttjej är rätt käka barr mm har du delvis rätt i om man som jag gillar överlevnad i skogen :-)/Johan Citera
_Manne_ Postat 8 april 2010 Postat 8 april 2010 Nja läsa kan jag men inte tolka allt du skrev. Scouttjej är rätt käka barr mm har du delvis rätt i om man som jag gillar överlevnad i skogen :-)/Johanlugna puckar! du har många strängar på din lyra som det heter. får snart ta o göra ett besök neråt ditt, så man kan se karet live igen.! vad har du nu planerat att koppla in till profiluxen..mvh manne Citera
Johan2x Postat 8 april 2010 Författare Postat 8 april 2010 lugna puckar! du har många strängar på din lyra som det heter. får snart ta o göra ett besök neråt ditt, så man kan se karet live igen.! vad har du nu planerat att koppla in till profiluxen..mvh manneGör gärna det, glöm inte inflyttning presenten bara:W:NutidKalkreaktornTunzepumparnaBelysningen MH+T5Paxfläkt i taketVattentillverkningPH i akvarietTemp i akvarietFramtidenNivåregleringRedoxSalthaltStyrning T5Värme/kyla/Johan Citera
Johan2x Postat 9 april 2010 Författare Postat 9 april 2010 Ja då var man lätt trött efter en sen kväll/natt med datorn och profiluxen i soffan. Fick rätt på det mesta men har en del kvar. Kunde inte testköra då fiskarna "sov". Men jag har ju hela kvällen på mig. Har läst en hel del om att mångar har haft problem att installera LANkortet mm men själv gick det som smort.Märkte dock att CO2 tuben och manometern inte riktigt var kompisar igår och läckter lite vid gängan. Har med den i bilen och skall köra iväg med dom och få det fixat./Johan Citera
wrang Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Ja då var man lätt trött efter en sen kväll/natt med datorn och profiluxen i soffan. Fick rätt på det mesta men har en del kvar. Kunde inte testköra då fiskarna "sov". Men jag har ju hela kvällen på mig. Har läst en hel del om att mångar har haft problem att installera LANkortet mm men själv gick det som smort.Märkte dock att CO2 tuben och manometern inte riktigt var kompisar igår och läckter lite vid gängan. Har med den i bilen och skall köra iväg med dom och få det fixat./JohanAntar att du köpte du en Profilux 3! Citera
Johan2x Postat 9 april 2010 Författare Postat 9 april 2010 Antar att du köpte du en Profilux 3!Bajsar björnen i skogen. Självklart, dessutom en Ex. Ganska intressans med prisbilden mellan 2.an och 3.an. I 3.an ingår LAN-kort men inte i 2.an, och priset är detsamma om man köper en 2.a samt ett LAN-kort till den. Så därför kunde jag inte låta bil./JohanPS. Du har inte din gamla databas till din GHL kvar? Kunde varit kul och se den. DS Citera
wrang Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Gött att höra. Får koppla upp den å visa oss andra med server funktionen Nja kanske i akvarierums datorn men allt e ner plockat. Köper du en nivåvakt så ta den nya vakten Hörde att deras analoga ingångskort kommer funka med att koppla in en digitalmanometet så får man trycket i co2 flaskan på datorn (PB) Suget börjar komma nu för mig igen... Citera
Johan2x Postat 10 april 2010 Författare Postat 10 april 2010 Gött att höra. Får koppla upp den å visa oss andra med server funktionen Nja kanske i akvarierums datorn men allt e ner plockat. Köper du en nivåvakt så ta den nya vakten Hörde att deras analoga ingångskort kommer funka med att koppla in en digitalmanometet så får man trycket i co2 flaskan på datorn (PB) Suget börjar komma nu för mig igen...Servern är klar men jag vet inte hur jag skall kunna visa upp den för omvärlden. Är ingen superhacker när det gäller html mm. Just nu har jag en PLC som sköter nivån i sumpen men det blir mer prylar med tiden. Ja en sån hade varit häftig att ha. Jag tror det kommer massa häftiga onödiga prylar som man vill haBanana man/Johan Citera
Johan2x Postat 27 juni 2010 Författare Postat 27 juni 2010 Var och handlade lite fisk idag. 10st Cromis Viridis fick följa med hem och träffa de 4 jag redan har. De jag har har inte visats sig speciellt mycket och tydligen skall dom vara "minst" 5st för att "stimma" så då blir dom 14 nu iställt. Dom var väldigt pigga i affären så det lovar gott.Även en liten pigg Naso Vlamingii åkte med. Tror han blir ett bra tillskott. Samt en sandvändare då den "gamla" låg på golvet en dag. Var sugen på Hepatus men jag tyckte dom var lite väl små och såg lite risiga ut fast pigg som bara den. Kommer säkert fler tillfällen./Johan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.