Gå till innehåll

Johan´s andra


Johan2x

Rekommenderade inlägg

kör själv vinklen plus 2cm rör under ytan så bör det klara sig ifrån oljud. har du en rörstump liggande så prova det.

mvh manne

Stump o stump (2m) jodå jag har faktiskt redan förberett med en bit som är 5cm kortare än de som sitter på plats, vilket nog blir prefekt.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 441
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

glöm nu inte säkerhets hålen på 3-4mm i varje rörbit ner i karet innan 90böjarna.

mvh manne

De sitter där och de suger luft fort. Har de just nu precis under vattenytan så det inte porlar. Tack för påminnelsen ändå.

Är du hemma på söndag, blir en helg i torpet då.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De sitter där och de suger luft fort. Har de just nu precis under vattenytan så det inte porlar. Tack för påminnelsen ändå.

Är du hemma på söndag, blir en helg i torpet då.

/Johan

hade varit så trist bakslag om du hade missat dom..

som planerat nu så är vi hemma söndag..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var och handlade våra första simmande djur idag.

6st Chromis

1st Salarias

1st Gobies -Cryptocentrus cinctus

Alla verkar må bra och simmare friskt. Salariasen håller på och bökar bakom en sten, vi ser honom dock inte.

Nu blev det lite liv i stenröset.

Snart kanske det blir flytta av Clownerna från det lilla

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har clownarna och eremiterna flytta in i sitt nya hem. Dom flyttar från en 1.a med kokvrå till en mindre Herrgård med högt i tak.

Har några små smp sniglar kvar i det lilla och sjöstjärna. Skall jag ta med det?

Kanske skulle ympa in några av mina räkor osså.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är saltvattenblandningen igång igen. Byte 50L varje vecka. Funkar det är det bra annars får jag hitta en större tunna eller en till. Hittade en 60L tunna på ÖB för ett par öl på krogen.

Annars rullar det på. Har fått lite kalkalger lite här och där på bla glaset.

Fiskarna äter och mår bra. Matar ett par gånger om dagen (lite varje gång) Skall mäta värdena imorgon innan och efter jag byter vattnet.

Lite bilder för skoj skulle.

post-3066-14468918483007_thumb.jpg

/Johan

post-3066-14468918482602_thumb.jpg

post-3066-14468918482798_thumb.jpg

post-3066-14468918483193_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska ni inte mobba den lilla hysterix biten som hade blivit avbruten i mitt kar !! Bättre en liten bit i karet än 10 i toan ! ;)

Den är så fin så. Har en till som jag skall försöka få ett bra kort på. Skall bara limma fast dom på lämplig plats.

Vad är lämpig plats för Hysterixen och den andra? Hög upp, hur ljust, hur strömt?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är så fin så. Har en till som jag skall försöka få ett bra kort på. Skall bara limma fast dom på lämplig plats.

Vad är lämpig plats för Hysterixen och den andra? Hög upp, hur ljust, hur strömt?

/Johan

bra med ljuse o ganska bra flöde.. fastnar det något skräp i den så dör den där.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra med ljuse o ganska bra flöde.. fastnar det något skräp i den så dör den där.

mvh manne

Då skall jag hitta en sådan plats till den. Kanske på en så pass bra ställe att den kan växa sig stor och fin.

Nu ska ni inte mobba den lilla hysterix biten som hade blivit avbruten i mitt kar !! Bättre en liten bit i karet än 10 i toan ! ;)

Vad var den andra biten för någon jag fick av dig?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
johan! hur går det med karet ?. lite bilder o en update hade varit kul!

mvh manne

Jodå det virvlar på. Händer inte mycket men lite då och då. Var i gbg innan jul och köpta lite koraller. Varit nere på ZG och handlat lite. Även prova på vår lokale handlare här i södra hbg och köpte en korall. Samt införskaffat 2st fraggar från en saltnisse här i hbg.

Skall även åka till torpet om 2v och då kanske du är hemma, så svänger jag inom på söndagen med den stora plånboken och har inga päron med mig då. Sambon kan ju alltid ta tåget hem eller bussen. Banana man

Uppdate:

Sumpen är ingen hitt. Kommer under våren skissa lite på en sump som man kan jobba i. Man får dra in magen och förlänga armarna om man skall längre in änn till skummaren. Funderar på att göra två som sammakopplas på något sätt.

Allt växer på och fiskarna har god aptit.

Lite bilder på nyförvärven.

Bubbelkorall

post-3066-14468919081218_thumb.jpg

Clavularia viridis

post-3066-14468919081465_thumb.jpg

Euphyllia glabrescens

post-3066-14468919081659_thumb.jpg

Pinnigorgia sp.

post-3066-14468919082136_thumb.jpg

Sarcophyton sp.

post-3066-14468919082336_thumb.jpg

Turbinaria reniformis

post-3066-14468919082564_thumb.jpg

Ögonstenen Naso Elegans

post-3066-14468919081869_thumb.jpg

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt johan!

bara slå en pling så vi är hemma.! o ta med friggo lådan så löser vi lite fraggar till dig.!

din ögonsten är riktigt fin! gillar själv den också..

mvh manne

Tack

Lådan är alltid i bilen, man vet ju aldrig.

Vi kör nog hem på eftermiddagen på söndan. Men kan ju ringa under dagen och kolla läget.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...