Gå till innehåll

Johan´s andra


Johan2x

Rekommenderade inlägg

Var och handlade lite fisk idag. 10st Cromis Viridis fick följa med hem och träffa de 4 jag redan har. De jag har har inte visats sig speciellt mycket och tydligen skall dom vara "minst" 5st för att "stimma" så då blir dom 14 nu iställt. Dom var väldigt pigga i affären så det lovar gott.

Även en liten pigg Naso Vlamingii åkte med. Tror han blir ett bra tillskott. Samt en sandvändare då den "gamla" låg på golvet en dag.

Var sugen på Hepatus men jag tyckte dom var lite väl små och såg lite risiga ut fast pigg som bara den. Kommer säkert fler tillfällen.

/Johan

Ja då vet jag vem som hade nummerlapp 11, själv hade jag nr 12 :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 441
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Får passa på o önska lycka till med nyköpet Johan samt tacka för titten, ditt kar har en härlig rymd. :)

Tack

Nja sandvändaren hittade jag på golvet, men nu simmar han igen i en specialbalja med en doserpump som pumpar in vatten och avrinning i akvariet. Det var de två gula som jag sa inte var några problem. Så fel man kan ha. Då är det därför den första sandvändaren låg på golvet. Vet inte riktigt hur jag skall göra, får väl fiska upp dom med en fälla.

Annars är Nason pigg likasom Cromisarna. Nu stimmar alla 14 isallafall. Blev faktisk kanon.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då fick man äran at tömma överrinningsboxen för att fånge en lite firre.

Kanon för nu har kammarna blivit rengjorda, boxen slamsugen, nivåvakten förstörd.

Annars snurrar det på. Har just nu 28grader i karet och då har jag haft MH på sen kl 15. Känns som om man har ett ganska svalt hus eller så är det fläkte i taket som suger ut varmluften som gör det.

Pincettfisken (Chelmon rostratus) har verkligen gjort sig förtjänt. Ingar rörmaskar är kvar och inte de få glasrosorna heller. Nu får han hitta räkor och mumsa på artemian han dom får istället.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad hände med nivåvakten?

Har du fått upp dina två gula? :)

Har bara försökt med ett meningslöst förskök med håv. Sambon bar skrattade och skrattade. Skall införskaffa en fälla, skall bara få tid(komma ihåg) att beställa en.

Nivåvakten är ett hemmabygge med flotörgivare till från Kjelle och ett gammal PLC styrsystem. Har två givare som båda måste vara i rätt läge för att börja fylla på med omvänd funktion. Den ena slog aldrig över efter att jag stängt returpumpen och sumpen blev "full". Antagligen kortslutning. De har ändå hållt i snart två år så för 20öre/dag i kostand för novågivarna kan man leva med. Har två ny som jag måste lödda. Få fylla på för hand sålänge.

Anders

Nä inte gobys, dom två gula på bilden

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle du vilja göra dig av med dem så vet du att jag är spekulant på dem iaf. :)

Lycka till!

Ja, du kan få nyckel hem till oss så kan du fånga dom själv-shark_smiley

Jag lovar att du är den första som får sms om/när dom är fångade.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite uppdatering

Akvariet mår bra och det gör jag med. Semestern är avklarad och nu är man på g igen.

Under denna högsommar blev det lite varmt i akvariet så jag köpte 2st bordsfläktar för 149:-st istället för en kylare som jag tänkt mig. Fördelarna med fläktarna är att dom drar mindre energi än kylaren, billigare och klarar dra ner akvariet till dryga 25grader. Ett klipp om man nu ser på det ekonomiska. Vattenförbrukning har iof ökat lite men inget drastigt.

GHL är igång och snurrar med dom funktioner jag önskat, men visst finns det mer att göra men då måste man inhandla lite nya prylar. Allt sköter sig själv förutom matningen som en granne har fixat när vi var borta i nästan 3v.

Idag inhandlades det 3st sandvändande stjärnor, 1st putsarfisk, en sandvändare och min ögonsten Acanthurus japonicus. Visst den "skall vara svår" men denna rakaren är bättre begagnad så jag tror och hoppas att det inte blir några problem. Samtliga påsar ligger och koppas in just nu.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fram emot att få se bilder på nyköpen. :)

Det får jag ta tag i.

Tycker det fungerade bra när jag släppte i fiskarna. Putsarfisken hittade precis samma håla som vår gamla hade när den levde. Kändes lite konstigt att den bara efter 1min simmade in där och la sig. Vår Veliferum tyckte inte om att det kom in nya fiskar, han jagade allt och alla. Men övriga kirurger välkomnade Japonicus väldigt bra.

Sjöstjärnorna försvan på bara några minuter ner i sanden.

Sandvändaren hittade en grotta som han dörjade städa direkt och hade vad vi vet "inflyttningsfest långt in på småtimmarna"

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vår putsarfisk fick för sig att utforska överrinningskammaren och jag var inte speciellt sugen på att tömma den igen som jag brukar göra. DÅ fick jag en idé, om han vill gömma sig så vore ett PVC-rör med lock i ena änden vara en bra lösning. Satten ett snöre i toppen och slängde i den. Sen "jagade" jag honom tills han hittade den lilla fristad och drog upp röret igen.

Och visst fungerade det, tog 1min så var han uppe igen.

post-3066-14468920156338_thumb.jpg

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var igår och hämtade hem vår älskade Doris från Laggeman. Pigg och äter bra gör hon och kommer nog snart visa vem som är näst störst.

Nu fattas det kanske bara en drömfisk eller rättare sagt två, men det får vänta då jag belastat akvariet ganska tufft den senaste tiden med fisk.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...