Gå till innehåll

Johan´s andra


Johan2x

Rekommenderade inlägg

  • Svar 441
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Efter sen hemkomst från jobbet ikväll tänkte jag fixa lite med kalkreaktorn.

Fixade till slangen mellan returen och intaget på reaktorn. Efter ett tag slutade det bara sluta fungera och jag fick baksug på tilloppet ner i sumpen. Så då var karet mjökligt på ett par sekunder.

Har en kran med slanganslutning och den var fullt öppen och kranen i inkommande på kalkreaktorn var helt öppet. Ändå lyckades inte returen mata upp vatten till kalkreaktorn, utan det lev baksug.

Skall jag ansluta doserpump istället? Har en SP3000 liggande.

Annars växer kiselalgerna på, har nu tänt 1h-blå-2h-mh-1h-blå

Tänkte skaffa lite lokalvårdare på söndag. Kommer mäta värden imorgon igen.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett alternativ är väl en backventil på inkommande vatten till reaktorn.. men förr eller senare pajar den, vilket då kan tömma hela reaktor vattnet i sumpen , vilket borde bli en liten katastrof, när den väl är inkörd.

testa med doserpumpen.

mvh manne

Har nu anslutit en doserpump men tycker flödet är för fort. Vi får se hur det går.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns det kran ut på reaktorn ? där kan du isf begränsa flödet genom reaktorn, allt att du gör en avstickare innan reakton på slangen från doserpumpen o sätt en kran där för lite styrning..

mvh manne

Det hängde jag inte med på.

Jag har en kran på inkommande till reaktorn. Dock ingen ut.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på 'min' reaktor har jag en kran för dropp takt ut ur reakton.. ingen sådan ? annars får du prova o stänga kranen in lite.. 1-2 droppar/s kan vara en riktlinje tex beroende på belastningen.

mvh manne

Hmm, bytte plats på kranen från in till utslangen. Vilket tryck det blev, det läckte ut vatten från locket. Blir ju ett högt tryck med både CO2 och vatten från doserpumpen.

Det var ingen bra idé att byta plats på kranen. Får byta tillbaka igen.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, bytte plats på kranen från in till utslangen. Vilket tryck det blev, det läckte ut vatten från locket. Blir ju ett högt tryck med både CO2 och vatten från doserpumpen.

Det var ingen bra idé att byta plats på kranen. Får byta tillbaka igen.

/Johan

sätt ett Tkors då mellan doserpump o reaktor o kranen på sidosticket.

så ju mer du släpper ut via kranen ju mindre går genom reaktorn. sen bör du ha den fungernade.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen skadar det inte med någon backventil inkopplad där med typ, så du inte tömmer reaktorn baklänges på något sätt av misstag sen när det är på allvar.

mvh manne

Har en backventil på inkommande vatten och CO2.

Doserpump - T-kors - Backventil - Reaktor

Så du menar?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser bra ut johan. då är det bara utloppen från returen kvar o fixa ?

hur tycker du sanden blev nu när den är på plats ?

mvh manne

Tack

Utblåset ligger klar, skall bara såg till sista biten innan 90gradaren i vattnet och borra den. Hade inte tänkt limma sista biten, åker den av rinner vattnet ner i akvariet oavsett. Röjde idag i rummet och nu kan man snart dansa där igen. Blev lite rörigt i helgen när jag fixade med elen.

Sanden tycker jag blev bra. Den ligger kvar efter lite justeringar av streamerpumparna. Kommer ändra riktningen när returen är på plats. Har två påsar över, samt att jag skall flytta bak lite sand längre bakåt.

Så nu börjar det ta sig.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det är ingen slang jag köpt av en akvariebutik. Dock är det en syrafast slang från en pneumatikåterförsäljare. Har kört med den i 4år innan till mitt växtakvarie utan problem.

Kommer dock ev. idag fixa en 6kg tub. Vet dock inte om en manometer med nålventil från dom är något bra att ha. Verkar som om min "enhet" är lite knäpp.

Är det samma koppling på "alla" manometrar?

/Johan

Har du riktig Co2 slang till reaktorn?

Har en kompis som trodde det bara var att ta en vanlig slang men denna blev hård och flaskan blev tom på nolltid då den smygläckte i slangen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sniglarna jobbar på, var lite slöa i början men nu är dom överallt och städar.

Två eremiter gjorde upp om vem som var starkas och vem som skulle få vems skal. En strök med och den andra har inflyttningsfest och är full som f*n redan.:skal

Skummaren har verkligen börjat jobba redan. Tycker det är konstigt men ändå inte. Tror det är bra, sniglarna skiter ju de med.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...