Gå till innehåll

Dryga 600 liter - Inriktning fisk


havre

Rekommenderade inlägg

I denna tråd skall jag presentera mitt nya lite större kar. Nu har jag mitt nano och mitt mantiskar igång, men nu står även ett 530 i vardagsrummet som skall startas upp. Tanken är att det främst skall vara fisk, men inte groupers och dylikt utan det skall kunna finnas såväl små som stora fiskar. Det skall innehålla sandlevande fiskar typ jawfish, frisimmande fiskar typ kirurger, kejsare etc samt smygare, som jag kallar dem, gobies, blennider och hawkfishes. Korallväg blir det lättare mjukkoraller men främst min favorit, flakväxande montiporer.

Måtten på karet är 160x55x60. Skummaren är en Fauna Marin Ultraskim 2. Lyset kommer utgöras av en ramp med 6x80w. Returpumpen landar på en ca 4500 l/h, vill inte ha för hög genomströmning genom sumpen. Ozon skall även tillkomma tillslut framförallt för syresättningen iom att det blir en del fisk.

Sumpen, se bild, består av 3 fack och en bubbelfälla. I fack 1 kommer skummarn placeras. I bubbelfällan kommer troligen något placeras för att få bort större partiklar. I fack 2 är tanken, i alla fall just nu, att det ska bli ett refugium. I fack 3 har jag inget planerat.

Till sist lite bilder på hur det ser ut nu. Tips och funderingar mottages med öppna armar.

P6250170.jpg

P6250169.jpg

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 297
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så där ja!... Har du hittat någon lösning med det trasiga PVC-röret? Ska bli sjukt spännanade att följa detta projekt och känner man dig rätt så är det färdigt inom en månad för inkörning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ja du har nog inte helt fel där, kliar i fingrarna... Tänkte först se på jobbet om det finns en bra försänkare annars köper jag en varmluftspistol. Jag gjorde ju en tråd och intressanta tips.

Karet är begagnat och ställningen likaså, den är svetad och väger mer än karet och sumpen tillsammans. Det blir antagligen MDF-paneler som målas och fästs i ställningen. Ska smyga runt på jobbet en dag jag inte jobbar, så mycket annat å göra när man jobbar ;).

Hur menar du med belysningen? Jag skall bygga någon form av överdel till karet där armaturen skall vila. Har inte bestämt mig för rör än men de blir i alla fall ett lila, framhäver väldigt fina färger på min mantis och chromisar. Annars har jag valt ganska "lite" belysning eftersom fiskar KAN bli stressade av för starkt ljus.

Karet skall vara en rumsavdelare så det ska kunna synas från tre sidor. Blir viktigt med grottor så fisken kan söka skydd om den vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe Leffe gjorde en insats och fick lös den värsta biten..Ska såga och fundera nu. Skulle behöva ha upp sumpen under karet för att få ordentig koll, men det är svårt själv.

Finemang, du glömde dock en sterbai! Han letar efter sina polare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han fanns kvar i karet när jag kom hem och bytte vatten. Det är förövrigt sålt nu iaf för det dubbla du blev av vid vadslagningen.

Har dremlat nu men slutat för det låter förvånansvärt mkt...Orkar inte ha upp grannen på oväntat besök igen. Dock kommit fram till att jag behöver en bussning från 20 till 25 mm och tre-fyra st 90 vinklar 25 mm. Tråkigt men sant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, om det vore så väl. Nej jag hade med mig den andra delen som gick att ta lös. Gick hårt åt med värmepistolen nu, utan att deformera genomföringen, och blev nöjd med resultatet. Blev även "övertalad" att köra returpumpen i sumpen. Detta gör att jag sparar plats och kan därmed ha en stor behållare för påfyllning av avdunstat vatten, se grön hink på bilden. Minimering av underhåll är en klar fördel.

Kaoset sprider sig....

P6270178.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan du måste bara tjacka en Sohal.. Va nere idag med Sofia på Triton och klappade den store tame sohalen.. Sofia tyckte de va grymt läckert med salt så jag kommer till 100% köpa ditt Molly när det är dags att sälja..... Ska bli sjukt kul.. Så du köpte en tunna tillslut?. K-Rauta???.. När det gäller returpumpen funkar det inte med en vanlig dammpump som finns på typ Jula, K-Rauta ETC?. Enda uppgiften är väl eg att lyfta vattnet från sumpen upp till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till den salta sidan, nu finns ingen återvändo...

Hehe vi får se om det blir en mindre ex som får flytta sen, är inte riktigt vid fiskinköpen än :). Men det var skitkul att sofia gillade det för hon är väl inte så intresserad av sötvatten?

Ja returpumpen har väl bara en uppgift men den skall även vara tyst och inte avge för mkt värme. Dock så köpte jag en dammpump så du har ju rätt, men den är från triton. Tror inte vi har nån så billig på jobbet...

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=778⊂=87

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle behöva lite råd angående sumpens utseende.

Nu består den som sagt av tre fack och en bubbelfälla. Tanken var från början att göra ett refugium i fack två. Nu har jag däremot börjat fundera på att ställa returpumpen där och istället göra om fack tre till behåller för vattepåfyllning av avdunstat vatten.

Är det störst fördel att ha ett refugium, med sten lite pods och ljus, eller utnyttja det till vattenpåfyllning och få plats till annat under bänken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ytterliggare än lite fundering.

Tänkte höra om det skulle räcka med 20 mm rör från returpumpen. Det rör sig om cirka halva sträckan och den övriga är på 25 mm. Är 20 mm för klent? Returpumpen ligger på 4750, men kommer väl ändå behöva strypas med en kulventil och tänkte därmed att 20 mm kanske funkar...

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ytterliggare än lite fundering.

Tänkte höra om det skulle räcka med 20 mm rör från returpumpen. Det rör sig om cirka halva sträckan och den övriga är på 25 mm. Är 20 mm för klent? Returpumpen ligger på 4750, men kommer väl ändå behöva strypas med en kulventil och tänkte därmed att 20 mm kanske funkar...

Mvh Thomas

Thomas,

Jag vet inte om 20 mm är för klent, men jag skulle nog akta mig för att blanda dimensioner i samma rör, det tror jag ökar risken för turbulens och därigenom motstånd i röret. Jag förstår inte det med "4750"

Skulle behöva lite råd angående sumpens utseende.

Nu består den som sagt av tre fack och en bubbelfälla. Tanken var från början att göra ett refugium i fack två. Nu har jag däremot börjat fundera på att ställa returpumpen där och istället göra om fack tre till behåller för vattepåfyllning av avdunstat vatten.

Är det störst fördel att ha ett refugium, med sten lite pods och ljus, eller utnyttja det till vattenpåfyllning och få plats till annat under bänken?

Det ser ut som ett alltför litet utrymme för vattenpåfyllning. Med detta stora kar behöver du nog en större behållare, t.ex. en dunk eller en tunna. Värdet av refugium i sumpen kan väl diskuteras, djuren riskerar att trasas sönder av returpumpen. Refugier för matuppfödning ska ju helst ha "fritt fall" ned till karet. Men du kan ju alltid odla makrolager som du skördar, dvs som ett biologiskt filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du såg inte nog med fördelar med det Crille och la ned det?

Mitt främsta mål var att få mer LS i systemet och därmed mer biologisk "rening". Matuppfödning skulle i så fall endast vara en bonus.

Jag vet inte riktigt, gjorde ju en annan tråd där du svarat och jag räknade på att den delen av sumpen skulle ge en tank på 55 liter. Detta innebär att med en avdustning på 8 l/d skulle behållaren räcka minst 6 dagar.

Nu har jag alternativ tre också. Det skulle kunna göras om till ett litet karantänskar. 50x26x40 kanske är ett för litet karantänskar?

Det skall vara 4750 L/H...Glömde några bokstäver. Får se hur jag skall lösa PVC-biten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag uttalat mig om utrymmet innan? Det kommer jag inte ihåg, ursäkta missförstånd i så fall :)

Jag skulle faktiskt överväga att ta bort en mellanvägg (görs enkelt med rakblad) och ha ett stort sumputymme. Rätt som det är vill du ha ned fosfatfilter och zeolitfilter och annat grejs, och då behöver du plats. Bra att ha expansionsutrymme! Du kan ju för all del fylla hela utrummet med LS precis som du tänkt dig.

Jag måste medge att jag tänjer lite på in egen kunskap när jag ger råd om uppfödning i refugier, jag har själv bara testat makroalger och LS ;)

Kom ihåg att om du ska ha ett "riktigt" karantänskar så innebär ju det både vattencirkulation och gärna skumning också. Kanske enklare att ha det i ett separat kar i så fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du såg inte nog med fördelar med det Crille och la ned det?

Mitt främsta mål var att få mer LS i systemet och därmed mer biologisk "rening". Matuppfödning skulle i så fall endast vara en bonus.

Jag vet inte riktigt, gjorde ju en annan tråd där du svarat och jag räknade på att den delen av sumpen skulle ge en tank på 55 liter. Detta innebär att med en avdustning på 8 l/d skulle behållaren räcka minst 6 dagar.

Nu har jag alternativ tre också. Det skulle kunna göras om till ett litet karantänskar. 50x26x40 kanske är ett för litet karantänskar?

Det skall vara 4750 L/H...Glömde några bokstäver. Får se hur jag skall lösa PVC-biten.

anledningen var att jag behövde platsen till annat, men visst var det fördelar med algerna som närings

transportör, tror du tänker rätt angående mer LS i systemet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar det någon roll om kulventilen, som skall strypa eller låta vattnet flöda, sitter nära returpumpen eller vid genomföringen?

Tänkte om det blir mer tryck på rören desto senare strypningen kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar det någon roll om kulventilen, som skall strypa eller låta vattnet flöda, sitter nära returpumpen eller vid genomföringen?

Tänkte om det blir mer tryck på rören desto senare strypningen kommer.

Jag tror inte det spelar någon roll. Om du tittar genom en öppen kulventil så har ju innerväggarna samma dimension som ett vanligt rör, dvs "störningen" i flödet borde bli minimal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe ingen fara...

Jag trodde det och kom hem med lite rördelar som inte passade, har dock skitit i det och orkar inte tjafsa om 7 cm. PVCn är limmad och karet har fått ca 2 dm vatten i sig, osmosen går för fullt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...