Gå till innehåll

Dryga 600 liter - Inriktning fisk


havre

Rekommenderade inlägg

  • Svar 297
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här kommer en bild på hur karet ser ut idag.

Var och inhandlade ett fosfatfilter från Deltec samt deras fosfattest hos Triton. Filtret är nu igång men jag gick lite under den rekommenderade startdosen för att mjukstarta. Testet var som en skänk från ovan, snabbt, enkelt och lättläst. Lite droppar här lite pulver där och sen bara vänta.

Mvh Thomas

Tjusigt !

Kul med filtret åxå kan jag tro. Jag gillar mitt ordentligt. Synd att jag måste "loot'a" badrumsspegeln för att få se det jobba :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger upp en bild som visar hur det ser ut i dagsläget, harr nämligen stängt ned mitt minsta skummarlösa akvarium. Saker å ting är fortfarande malplacerade men det skall fixas.

P7310403.jpg

Var får man tag i en sån platta som är i mitten av akvariet? Det ser grymt ut, men finns det i mindre storlek? Mitt kar är ju bara på 240l :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Tackar för de goda orden...

Den lyckokänslans som uppstår när man tittar på ett kar i denna storlek går ej att beskriva. Jag är redan riktigt nöjd med att jag tog steget och uppgraderade. Nu tycker tom sambon att det är roligt med saltvatten...

Fosfaten är testad och ligger mellan 0.046 och 0.092 (ROWAs test), detta då jag mätte efter matning.

Plattan i mitten är som sagt köpt på Triton och ihopbyggd med sten ifrån samma ställe. Planen för den är att "plantera" något som skall se ut som nya skott som fortsätter att växa ifrån den döda moderkorallen. Känns svårt att förklara med förhoppningsvis går det att visa med bilder långt in i framtiden. Kommer kunna ha hög cirkulation över den så att om man hittar en acropora cythera så får man den att trivas, förhoppningsvis.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tackar!

Är ganska säker på att det inte är en tricolor, men vad vet jag dock ej.

Mm det är nu det skall växa fram ordentligt. "Problemet" jag har nu är att den stora plattan har en del grönalger på sig. Är ingen överraskning utan förväntat iom att den är död levandesten som antagligen har en del fosfat i sig som behöver lakas ur. Lakade ut den en del innan uppstart men det räckte tydligen inte. Har emellertid inte bråttom, akvariet skall förhoppningsvis ingenstans...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det har jag faktiskt. Råkade ladda upp fel bild först, var ganska suddig, och trodde jag han byta ut den innan någon såg ;). Vet inte vad det är heller exakt, fick den av Patrik. Den stod under hans största sarco och var bajsbrun när jag fick den men har färgat om rätt ordentligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe tackar. Här kommer lite bilder ifrån dagsläget. Algerna på plattan är under hyffsad kontroll och verkar inte bli värre än det är nu. Karet rullar på och jag bytte media i fosfatreaktorn så försöker hålla koll på korallerna, är orolig över att fosfaten skall dyka för fort. Enligt ROWAs fosfattest ligger fosfaten mellan 0,024 och 0,046.

P8240623.jpg

P8240592.jpg

P8240580.jpg

P8240578.jpg

Mvh Thomas

Edit:

Sillen jag försökte ta bilder på korallen men färgerna blev inte alls lika bra. Det är i alla fall korallen till höger om den högraste chromisen på bild 2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...