Gå till innehåll

Mitt första sva....800 L


amatören

Rekommenderade inlägg

  • Svar 714
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

c-o kar??? jag har 3 räkor, 2 putsarräkor och en boxarräka. Trodde först oxå att jag hade nåt i karet för både en kirurg och min imperiator satt inkillade i ett hål på en Lsten med ögon o liknande uppätet, jag hade skit svårt att få ut dom därifrån, då tog jag ändå i iom att dom var ju redan döda!!. Kirurgen dog först sen fick alla prick och så dog imperiatorn o alla dom andra fiskarna. Jobbigt att inte kunna köpa fisk när lokalahandlaren har fått in så mycket snyggt.....bläckfisk, veliferum, diacantus, navachu för att ge exmpel.

Verkar som det värsta är över nu iaf...sjukdomsmässigt. När man kommer hem från norge så skall det bli en total omstart på karet. skall bli skoj!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

c-o kar??? jag har 3 räkor, 2 putsarräkor och en boxarräka. Trodde först oxå att jag hade nåt i karet för både en kirurg och min imperiator satt inkillade i ett hål på en Lsten med ögon o liknande uppätet, jag hade skit svårt att få ut dom därifrån, då tog jag ändå i iom att dom var ju redan döda!!. Kirurgen dog först sen fick alla prick och så dog imperiatorn o alla dom andra fiskarna. Jobbigt att inte kunna köpa fisk när lokalahandlaren har fått in så mycket snyggt.....bläckfisk, veliferum, diacantus, navachu för att ge exmpel.

Verkar som det värsta är över nu iaf...sjukdomsmässigt. När man kommer hem från norge så skall det bli en total omstart på karet. skall bli skoj!

Hej min vän det är INGEN som helst Tvekan du värkar ha någon rovgirig räka eller hummer eller vad tusan som ta dina fiskar på natten & klämmer fast dom så dom inte kan komma loss. Har ingen aning vad boxar räka är & hur stora dom blir Men jag vet att det finns större varianter som boxar sina byten så dom knockas & sedan äter dom. Prick får inte fiskarna att kila in sig kors & tvärs på det sättet du beskriver

Jag lider med dig min vän Jag förlorade mitt 300 L över en natt SMOCK fullt med fisk som jag tagit över från en vän som inte ville ha kvar dom

DET SVED tro mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://se.reeflex.net/tiere/838_Stenopus_hispidus.htm detta är en boxar räka.

Problemet är att det är bara två fiskar som har dött och blivit hittade fast i en sten. Har ingen aning om vad det skulle kunna vara för något hemskt som tar död på dom!?

Visserligen så har jag inte hittat nån av dom andra i heller.

Jaså den sorten JÖSSES (har jag också haft ) jag trodde det var den andra sorten

Okej då var det det inte den sorten TACK & LOV

Kan det månne vara någon oinbjuden hummer eller krabba tro ?

För att som jag begriper detta så dom räkor du har är putsar räckor & äter överhuvudtaget inte fisk dom lever av parasiter på fiskarnas fjäll .

& bara det att du INTE hittar ett spår av dom andra säger i alla fall mig att du har någon rov evertebrat (troligen hummer eller krabba ) där inne

Förvisso så kan fiskar klämma in sig ordentligt i skrevor när dom är på väg att lämna in MEN med tanke på att du förlora MASSOR av fisk & större delen spårlöst SÅ & hade du haft något fel på värdena så skulle resten också tippa (invertebraterna först ) & prick skall mig veterligt INTE ta så hårt att en hel drös dör (hade prick i 540 L men medicinerade & klarade det )

MYCKET mystiskt :smiley24:

Ändrat av salltis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså den sorten JÖSSES (har jag också haft ) jag trodde det var den andra sorten DOM äter fisk & är kapabla att krossa en glasruta med en box eller för den delen bryta en människo arm. (sant minna vänner )

Okej då var det det inte den sorten TACK & LOV

Kan det månne vara någon oinbjuden hummer eller krabba tro ?

För att som jag begriper detta så dom räkor du har är putsar räckor & äter överhuvudtaget inte fisk dom lever av parasiter på fiskarnas fjäll .

& bara det att du INTE hittar ett spår av dom andra säger i alla fall mig att du har någon rov evertebrat (troligen hummer eller krabba ) där inne

Förvisso så kan fiskar klämma in sig ordentligt i skrevor när dom är på väg att lämna in MEN med tanke på att du förlora MASSOR av fisk & större delen spårlöst SÅ & hade du haft något fel på värdena så skulle resten också tippa (invertebraterna först ) & prick skall mig veterligt INTE ta så hårt att en hel drös dör (hade prick i 540 L men medicinerade & klarade det )

MYCKET mystiskt :smiley24:

där sa du nåt!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nopp det har jag inte men får göra det nån natt...Ligger visserligen massa skal från sniglar runt det området där fiskarna blev hittade..

BINGO !!!!!! där har du beviset du har en ROV invertebrat där inne Min gisning hummer eller krabba

Jag har just frågat en av minna vänner i USA som har haft det mesta i salt Inklusive sjöhästar,bläckfisk ,koraller & gud vet vad OTROLIGT duktig

& väntar på svar från honom

Men jag tror vi kan säkerligen lösa detta mysterie med att du har en rov hummer eller krabba & han bor Runt där du hittat snäckskalen

Dom jagar på natten när fiskarna sover & inte hinner reagera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BINGO !!!!!! där har du beviset du har en ROV invertebrat där inne Min gisning hummer eller krabba

Jag har just frågat en av minna vänner i USA som har haft det mesta i salt Inklusive sjöhästar,bläckfisk ,koraller & gud vet vad OTROLIGT duktig

& väntar på svar från honom

Men jag tror vi kan säkerligen lösa detta mysterie med att du har en rov hummer eller krabba & han bor Runt där du hittat snäckskalen

Dom jagar på natten när fiskarna sover & inte hinner reagera

vad jobbigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej just fått svaret

Först här är orginalet på engelska

If they have live rock in there it is very common

(om det finns levande sten så är det väldigt vanligt )

for a little invertebrate known as a mantis shrimp to be your culprit

they hide great and usually come out when the lights are off

here is a video of them in action

(för en liten invertebrate känd som pistol räka att vara boven dom gömmer sig lätt & kommer ut efter ljuset slocknat här är en video av en i action ) (detta var den sorten JAG pratade om )

I had one of these guys in a tank by him self they are very mean very aggressive

(Jag hade en av dom här i min burk . dom är VÄRKELIGEN aggressiva )

En annan orsak kan vara den här

another possiblity would be a bristle worm

allmost all tanks have them and they can get big

(nästan alla akvarier har dom dom kan bli STORA )

http://www.netpets.org/fish/reference/reefref/bristle.html

perpermint shrimp help with worms

they make traps for the mantis shrimp

(pepparmints räka skall tydligen hjälpa mot ovanstående & även så gör dom tydligen fällor för pistol räkan )

Ändrat av salltis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok intressant. har släkt ner nu...o har månljuset tänt bara. bara hoppas på det bästa då ju.

Jag har just kikat lite på nätet om sagda pistol räka & min gissning är att det är en sån (dom är visst lite mindre dom större monsterna jag trodde :smiley9: )

MEN det mesta tyder på att du har en därinne Dom använder sin ena klo & slår ihop dom tydligen så så bytet blir förlamat & drar ner dom i sin håla (den stora sorten som jag trodde BOXAR med samma resultat )

har du möjligen nyligen lagt i ny sten eller koraler i burken ? för dom kan enkelt gömma sig i antingen LV sten eller koraller

& tydligen så finns det galningar som har dom frivilligt i sina burkar & blir sen förvånade när fisk & annat börjar försvinna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På filmen är det en stomatopod (peacock mantis) och inte en räka, kallas däremot för mantisshrimp/bönsyrseräka. Pistolräka är något helt annat :)

Smashers som tar snäckor (boxar sönder skal) tar ej fisk utan det är spearers som gör så isåfall bör du ha båda sorterna om jag ska tro på att det är en Mantis som ligger bakom detta.

Antar att du även skulle kalla mig galning då jag har ett dedikerat kar enbart för en Mantis ;)

Har dessutom en saddleback clown där inne som han inte rör överhuvudtaget inte ens boxar till han då han kommer för nära hans håla :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På filmen är det en stomatopod (peacock mantis) och inte en räka, kallas däremot för mantisshrimp/bönsyrseräka. Pistolräka är något helt annat :)

Smashers som tar snäckor (boxar sönder skal) tar ej fisk utan det är spearers som gör så isåfall bör du ha båda sorterna om jag ska tro på att det är en Mantis som ligger bakom detta.

Antar att du även skulle kalla mig galning då jag har ett dedikerat kar enbart för en Mantis ;)

Har dessutom en saddleback clown där inne som han inte rör överhuvudtaget inte ens boxar till han då han kommer för nära hans håla :)

Ja håller med Visst tusan är väl dom en aning större ?

Som jag sa de blev lite mixade signaler i skallen på mig också det var därför det inte stämde :smiley9:

HAHAHA Oroa dig inte Jag är inte ens i närheten av normal i mitt djurintresse Så jag dömer ingen

& som du Också säger du har din SEPARAT med bara en clownfisk ;)

Men fortfarande är det så att det MÅSTE vara någon rov räka eller hummer eller krabba där inne för skalen på botten runt sagda område där fiskarna hittats tyder på detta SAMT fiskar försvinner SPÅRLÖST

Även om fiskar dör så finner man oftast någon del av dom (även i ett saltvatten ) & det försvinner ju LÖPANDE

Orsaken till att din Mantis inte reagerar på clownen kan ju vara att clownfiskarna utsöndrar ju som bekant ett sekret som lurar anemonerna & KANSKE (rena spekulationen här ) så gör sagda sekret också något för att inte mantis skall reagera på fisken eller fiskens sekret gör att den smakar illa så mantis avstår

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men fortfarande är det så att det MÅSTE vara någon rov räka eller hummer eller krabba där inne för skalen på botten runt sagda område där fiskarna hittats tyder på detta SAMT fiskar försvinner SPÅRLÖST

Även om fiskar dör så finner man oftast någon del av dom (även i ett saltvatten ) & det försvinner ju LÖPANDE

Nåt är ju fel iaf.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...