Gå till innehåll

Mitt första sva....800 L


amatören

Rekommenderade inlägg

ja skit samma jag vill inte ha det vad det än är.....är det en sån räka så kan du få den henrik.

Vad är oddsen att man har båda sorterna i karet?

Okej hittad några pistol räkor länkar

http://www.youtube.com/watch?v=shhqN7KqTjY

och

http://www.youtube.com/watch?v=Ew9Y1vnfxRU

Men inte ens jag kan få det till att den här lilla gynnaren skall plocka fisk mindre räkor JA men större fiskar NAAAAA (anledningen till att gobyn inte blir atackerad är för att dom lever i symios med varann gobyn håller utkick & varnar räkan vid fara & Gobyn får matrester av räkan )

Så då är fortfarande frågan vad i tusan händer i hanns akvarium :snurrig:

& varför skulle det INTE kunna vara två sorter för

Ändrat av salltis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 714
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Saltis! Du blandar ihop mantisar med pistolräkor.

Det finns två olika typer av Mantis, smasher och spearer. Smasher lever i revet och kan krossa snäckskal eller krabbsköldar men brukar inte angripa fiskar. Spearer lever ute på sandbotten och angriper fisk. Det finns flera trådar om mantisar här på guiden så det är bara att söka.

Den som kilat fast fiskarn kan mycket väl vara en rovgirig mask. Vargklo har haft en sådan så om du söker hittar du tråden.

Mitt i natten med en ficklampa är en god idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltis! Du blandar ihop mantisar med pistolräkor.

Det finns två olika typer av Mantis, smasher och spearer. Smasher lever i revet och kan krossa snäckskal eller krabbsköldar men brukar inte angripa fiskar. Spearer lever ute på sandbotten och angriper fisk. Det finns flera trådar om mantisar här på guiden så det är bara att söka.

Den som kilat fast fiskarn kan mycket väl vara en rovgirig mask. Vargklo har haft en sådan så om du söker hittar du tråden.

Mitt i natten med en ficklampa är en god idé.

Joda det har jag redan räknat ut -ger upp

Ändrat av salltis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag får väl sätta mig uppe nån natt..nä...spearer eller smasher tror jag inte att det är.

Mask låter troligare i mina öron...sniglarna ser ut som dom bara är uppsörplade...ingen åverkan på skalet alls.

Kolla om du hittar någon info om maskar här i forumet & hur man får bort dom Från det jag läste i den amerikanska sighten som min amerikanska vän skickade (bristle worm ) Så är dom OTROLIGT rovgiriga & MÅSTE avlägsnas (om det nu är den sorten alltså )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borstmask (Bristle - Fire worm), standard detrius ätare (avfall & sopor) är normalt ett väldigt vanligt inslag i saltvattenstankar, närmast omöjligt att köra med LS och inte ha sånna. De ger sig inte på friska, levande djur, men är gärna snabbt på plats när en mussla börjar tyna bort, osv.

Det finns ett par trådar om "monster maskar" här på forumet men de är någonting helt annat. Någonting sådant kan eventuellt ge sig på fisk och skaldjur...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borstmask (Bristle - Fire worm), standard detrius ätare (avfall & sopor) är normalt ett väldigt vanligt inslag i saltvattenstankar, närmast omöjligt att köra med LS och inte ha sånna. De ger sig inte på friska, levande djur, men är gärna snabbt på plats när en mussla börjar tyna bort, osv.

Det finns ett par trådar om "monster maskar" här på forumet men de är någonting helt annat. Någonting sådant kan eventuellt ge sig på fisk och skaldjur... B!

Kan det kanske vara så att masken i fråga ( den var läskig ) gett sig på fiskarna som varit sjuka & svaga av prick sjukan & dött & masken sedan ätit dom månne ?

Förövrigt om du läser i min link http://www.netpets.org/fish/referenc...f/bristle.html så står det att dom FAKTISK som större exemplar (kan inte riktigt fatta det själv Men ) kan ge sig på i princip allting Mindre kräftdjur & även koraller & anemoner men om det nu stämmer eller inte :smiley24: Jag menar borstmask finns ju förtusan i nästan all Lv sten :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som killen skriver här så har hans uppskattningsvis 30cm långa borstmask fullständigt ignorerat en koloni musslor som sitter precis sidan om dess "bo".

Blir de så stora har jag antagligen redan gjort mig av med dem, enbart för att jag själv blir skrämd av dem, och inget annat.

Att de skulle ge sig på friska djur ser jag som mycket avlägset.

Killen som skrivit din artikel har en egen sida här och så vitt jag kan se är det mest upphetsande, och senaste han skrivit om borstmaskar att 2 av bilderna i arkivet här visar hur en borstmask äter på en mollusk. (mussla?)

Det informeras även om att det sannolikt är den första bilden någonsin publicerad som visar det, och det görs ingen reflektion över om den är frisk eller inte, eller rent av död / döende.

Borstmask är definitivt inte orsaken till varför fiskarna i den här tråden försvunnit. De kan vara orsaken till varför inte resterna av dem hittats, men mer än så ska de nog inte beskyllas för.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som killen skriver här så har hans uppskattningsvis 30cm långa borstmask fullständigt ignorerat en koloni musslor som sitter precis sidan om dess "bo".

Blir de så stora har jag antagligen redan gjort mig av med dem, enbart för att jag själv blir skrämd av dem, och inget annat.

Att de skulle ge sig på friska djur ser jag som mycket avlägset.

Killen som skrivit din artikel har en egen sida här och så vitt jag kan se är det mest upphetsande, och senaste han skrivit om borstmaskar att 2 av bilderna i arkivet här visar hur en borstmask äter på en mollusk. (mussla?)

Det informeras även om att det sannolikt är den första bilden någonsin publicerad som visar det, och det görs ingen reflektion över om den är frisk eller inte, eller rent av död / döende.

Borstmask är definitivt inte orsaken till varför fiskarna i den här tråden försvunnit. De kan vara orsaken till varför inte resterna av dem hittats, men mer än så ska de nog inte beskyllas för.

B!

Okej då är vi på samma spår igen VAD tusan är det som händer i burken :snurrig: Stig tror ju på att de kan vara en mask av något slag & han borde ju veta frågan är bara vad för mask ? uppenbarligen INGEN borst mask i alla fall

Tackar för informationen Mycket lärorik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som killen skriver här så har hans uppskattningsvis 30cm långa borstmask fullständigt ignorerat en koloni musslor som sitter precis sidan om dess "bo".

Blir de så stora har jag antagligen redan gjort mig av med dem, enbart för att jag själv blir skrämd av dem, och inget annat.

Att de skulle ge sig på friska djur ser jag som mycket avlägset.

Killen som skrivit din artikel har en egen sida här och så vitt jag kan se är det mest upphetsande, och senaste han skrivit om borstmaskar att 2 av bilderna i arkivet här visar hur en borstmask äter på en mollusk. (mussla?)

Det informeras även om att det sannolikt är den första bilden någonsin publicerad som visar det, och det görs ingen reflektion över om den är frisk eller inte, eller rent av död / döende.

Borstmask är definitivt inte orsaken till varför fiskarna i den här tråden försvunnit. De kan vara orsaken till varför inte resterna av dem hittats, men mer än så ska de nog inte beskyllas för.

B!

Japp mycket lärorik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkt så det knakar i skallen på det här VARFÖR fiskarna dör i den mängden.

För att mig veterligt skall inte vita prick bli så allvarligt som det blivit i din burk (rätta mig gärna men ) för att jag har som sagt haft prick i både söt & salt & det var inga större problem att lösa & ingenting dog

& som jag sagt tidigare OM någonting är fel i vattnet så skulle invertebraterna lämna före fiskarna :snurrig: Eller har jag HELT fel igen :snurrig:

& uppenbarligen så kan det heller inte vara en Manta då dom inte tar fisk

Jag accepterar vad Stig säger om att det kan vara någon rov mask så det är inga problem så där borde vara lösningen på att fiskarna försvinner spårlöst & det är ju bra om dom inte ligger & förorenar vattnet

Men varför tippar fiskarna överhuvudtaget :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja det kan ju vara en orsak Då jag fick det så var det direkt på med u,v,c. & allting annat

Du får kolla lite extra den här väckan & se om det försvinner mer fisk eller hur dom ser ut min vän

Vad jag också mins från den gamla tiden var att man DÅ kunde ha oturen att köpa cyanid fångad fisk ( ofta kejsare facktiskt ) & dom tippade ganska SÄKERT efter ett tag. Samt en del sorters kirurger (achanturus SP ) har otroligt lätt att bli sjuka & tippa samma sak med fjärils fiskar (vissa sorter ) MEN som sagt rätta mig gärna då detta var över 10 år sen & uppenbarligen så har utvecklingen gått framåt

Håll os underrättade är du snäll & GE INTE UPP min vän Du kommer att lyckas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oh tusan HAHA jag trodde nästan det var någonting ditåt själv är jag extra lastbils chaufför (krok bil nu ) tidigare trailer (tradare ) tvungen att byta höll på att gå åt -sjuk

Tvingas ligga ute 2 nätter hem 3 dan nervös som TUSAN över saltet när jag är borta men det borde funka. Snackat med experter i ämnet (gammal kompis MYCKET kunnig lika galen som jag )

Hoppas på det bästa min vän :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...