Gå till innehåll

Mitt första sva....800 L


amatören

Rekommenderade inlägg

nope detta funkar inte ens till ett 200 liters kar för mig. köpte ett 10w deltec uvc o köpte ny lampa men den tar inte bort några parasiter för mig. köpte ett 25w lifeguard sen som var det bästa köp jag gjort.

Funkar fint för mej iallafall, har inte haft prick sen jag skaffa det så.

Du har kanske för snabbt flöde igenom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 714
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

http://www.aqua-mania.eu/ultra-violet-clarifiers/other/multimax-11w-pl/prod_331.html

om det var detta du köpte

Product Information

UV with Stainless steel interior,

suitable for ponds up to 6000L (in Spanish climate)

* +35% UV-C

* Stainless steel interior

* Philips UV-C bulb/life span: 8000 hours

* Helps protect fish against disease

* Cleans the pond without using chemicals

* Clarifies the water within 14 days

* Controls moulds, bacteria and algae

* Safe and good for your fish and plants

* Universal fittings included

* 5 years guarantee against faults due to workmanship

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.aqua-mania.eu/ultra-violet-clarifiers/other/multimax-11w-pl/prod_331.html

om det var detta du köpte

Product Information

UV with Stainless steel interior,

suitable for ponds up to 6000L (in Spanish climate)

* +35% UV-C

* Stainless steel interior

* Philips UV-C bulb/life span: 8000 hours

* Helps protect fish against disease

* Cleans the pond without using chemicals

* Clarifies the water within 14 days

* Controls moulds, bacteria and algae

* Safe and good for your fish and plants

* Universal fittings included

* 5 years guarantee against faults due to workmanship

japp....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga du när du köpte det om det var till för saltvatten? Tänkte på att det är rostfritt stål i den och vad jag vet hjälper inte det i saltvatten utan rostar ändå.

Men det vet säkert någon bättre än jag om det är syrafritt de menar o inte rostfritt med stainless steel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man köper UVC är det 4 - 5 faktorer att tänka på.

1. Vad skall man använda det till?

2. Hur mycket vatten skall renas?

3. Hur stark pump har du tänkt att använda?

4. Tål anläggningen saltvatten och drift dygnet runt? (24/7 på engelska).

Punkt 1: Sporer av alger är mycket känsliga för UVC- strålning. 1w UVC renar ofta upp till 1000 liter vatten. Men pricksjukeparasiter är mycket tåligare. En rimlig beräkning är ungefär 25 liter vatten per watt UVC.

Punkt 2: Akvaiets storlek. Man räknar med att akvariets vattenvolym bör gå minst en gång i timmen genom UVC:t.

Punkt tre: Pumpens storlek: För pricksjukeparasiter gäller att parasiter dör vid ett flöde på max ungefär 20 liter per timme och watt UVC- styrka. Har man större flöde passerar en del av parasiterna levande genom filtret.

Punkt fyra: Rostfritt stål innehåller krom som är mycket giftigt i saltvatten. Och det rostar (nästan) alltid. Vissa UVC- filter tål inte användning dygnet runt (24/7 på engelska) utan att plasthöljet murknar.

Grundrekommendation för Deltec (och liknande) är 20 watt max 500 liter salt och 39 watt max 1000 liter salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

väldigt konstigt att dom inte rekommenderade dig större. kör du regelbundna vattenbyten i ditt kar? har du väldigt höga näringsnivåer? Såg nu ikväll att min doris fått 1prick på sig, hoppas det inte sprider sig men tror det är stress då min imperator är vansinnig på henne. Annars inte en enda prick trots utan Uv-c på 6månader

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lifeguards historian e rätt stor men sålänge den funkar så får den va kvar
Jag har två. Kanon. Problemet är att få tag i bra rör till dem, för "rätt" pengar.

Sist jag beställde fick jag två trasiga rör från tyskland. Eller, ja, jag tror det var två rör, det var så mycket glaskross att det verkar rimligt...

(Och det var det jag betalade för)

Visst, de skickade nya rör efter mycket bråkande, men i alla fall. De ville ha det till att det var postens fel, inte deras. Och alla vet vi ju hur posten slår ifrån sig.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp då är man nästan igång igen...fick i dag uvc som jag har köpt av av en på forumet och det är up and running.

Nu blir det bara lungna gatan med karet tills jag kommer hem från norge.

Men det är planerat att köpa ozon, nivå o autopåfyllare, pump och ny osmos.

http://www.akvarieshop.se/aqua-medic-ozon-generator-p-1121.html Funderar på en sån här.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3116&cat=700&page=1 Sån här för påfyllningen.

http://www.pwss.se/product.php?productid=2479&cat=504&page=1 för osmosen men är inte säker där.

Ändrat av amatören
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...