Gå till innehåll

Behöver ny "levande sand" tvättas?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag har just köpt hem två påsar av Nature's Ocean "Bioactiv live aragonite" sand, den ev av de nya sorters "levande" sand som nu säljs i påsar. Carib Sea har ju en liknande produkt. Jag ska ha sanden i mitt Fish Only-kar för att få det att se lite mer vackert ut.

När jag lade i sanden i mitt korall kar fick jag tips både för och emot att först tvätta sanden innan jag lägger den i karet för att inte få med oönskade restprodukter, t.ex. fosfat. Är det verkligen nödvändigt? Jag själv såg inga nackdelar när jag hällde i sanden i mitt revkar, men jag kanske hade tur.

Har någon några erfarenheter?

Tillverkarens anvisningar gäller bara för helt nya kar, och de säger inget om etablerade kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att du har köpt sanden på samma ställe som mig. Jag tvättade inte sanden innan jag hällde i. Dock har jag inte mätt fosfaten efter att jag hällde i den, i förrgår, men det finns små partiklar i vattnet efter att jag hällde i sanden. Jag använde mellanstorleken på korn och det var defenitivt inte för grovt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det blir att lägga i påsarna som det är.

Jag ställde för övrigt samma fråga på ReefCentral samtidigt som här. På samma tidsperiod fick jag TRE svar på SG och ETT på RC. Kul med ett aktivt SG :)

Rinsing in RO will kill what you paid for.

Just add, maybe use a pvc tube to eliminate sandstorm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt ett PVC rör med en plastpåse fäst som tratt i ovansidan. Fungerade helt OK. Nu när jag använde denna sanden hällde jag upp den i en liten hink för att sedan släppa ner den från "nära ytan" med händerna. Det dammade inte omkring så farligt. Jag skulle göra på samma sätt även nästa gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall även jag ösa i min sand snart. Ska bli spännande och se hur den är.

Vilken typ köpte du Calle?

Jag har tidigare använt Carib Sea men jag testar nu Nature's Ocean. I mitt revkar har jag lite grövre sand och i FO-karet lite finare sand, också för att testa olika sorter. Bild på FO-karet kommer nog imorgon när vattnet har klarnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare använt Carib Sea men jag testar nu Nature's Ocean. I mitt revkar har jag lite grövre sand och i FO-karet lite finare sand, också för att testa olika sorter. Bild på FO-karet kommer nog imorgon när vattnet har klarnat.

Ok!

Jag valde ett paket Pink Samoa och blandar det med Natural White, är spänd på resultatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok!

Jag valde ett paket Pink Samoa och blandar det med Natural White, är spänd på resultatet.

Jag vet att enad påsen var Samoa Pink, men den andra kommer jag inte ihåg. Lite dumt att det bara står på kartongen vilken sort det är och inte på själva påsarna (vad jag kan se).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...