Gå till innehåll

Massor med krabbor?


Azhag

Rekommenderade inlägg

Tjenare! Jag har för några veckor sedan startat ett litet 100-liters akvarium, och har nu under inkörningen bara heft en, ganska stor, levande sten.

Jag upptäckte igår att det bodde en lite gynnare i stenen, en liten brun krabba, stor som en tio-öring ungefär. Det var ju lattjo. Sen fem min senare upptäcker tjejen en annan krabba, stor som en femkrona! Det är inte en av dom där coola håriga krabborna som jag läst en del om på forumet, utan den ser ut som en klassisk västkustkrabba i miniformat. Jag gev den en liten bit fisk, som den drog i sig.

Efter det har jag även hittat en till liten mini-krabba, och en räka som hoppar runt på bottnen, lite som en loppa ungefär. Och tjejen tror sig ha sett en liten bläckfisk nu imorse, men det kan det väl inte ha varit? Hon måste ha sett en räka eller nått, va?

Tack för ett jäkligt bra forum!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag fick min LS som var jätte färsk från indonesien, så hoppade de säkert ur 30 krabbor på 40kg.... jag fick en som är ca 4-5 cm i diameter som är svart/mörkgrå och röda ögon....

jag har fått berättat för mig att krabborna käkar ungefär samma som eremiter, så de är bara låta dem vara kvar så gör de nytta i ditt kar!

lycka till ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Då är ju bara frågan, vad ska jag göra? Det är ju synd att kasta bort nått som gör nytta i akvariet, men samtidigt så är deft synd att kanske döda fisk/mjukkorall när det är dags för sådant... Och den stora krabban åt ju faktiskt fisk! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fixa ett större kar som du kan ha fisk och koraller i. Så kan du ha dessa krabbor i ditt 102l kar :)

Så kan du ha detta som ett test kar. :) Ta foton/filma deras beteenden under dag och kvälls tid.

Lägg i en fisk och mjukis för att se om de skulle ta/äta på dessa.

MVH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag har läst så har folk lite skillda uppfattningar om krabbor, vissa _tror_ att de har käkat på koraller , vissa har tagit dem på bar gärning, och vissa säger att de är bra och oskyldiga ! :)

Jaghar tagit min smaragdkrabba i fullfart att dra i min blåskorall. han gjorde det en gång och aldrig mer, efter att jag jagade bort honom genoma tt blås luft på honom genom ett pvc-rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Då är ju bara frågan, vad ska jag göra? Det är ju synd att kasta bort nått som gör nytta i akvariet, men samtidigt så är deft synd att kanske döda fisk/mjukkorall när det är dags för sådant... Och den stora krabban åt ju faktiskt fisk! :D

Om du kör med sump, kan du ju kasta ner de där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju det som är problemet, ingen sump.

Och ja, större kar till fiskar/koraller är jag väl inte avig mot, men att skaffa ett snyggt akvarium kostar ju 10 lax eller mer, plus utrustning, vet inte om jag känner för det riktigt än... =) Om inte nån här känner en glasmästare som kan fixa billigt glas, alt bygga skiten? Bänk fixar jag själv, är snickare, så det kanske inte skulle bli så dyrt då?

:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...